- 575
- 1000
- 1000
- 1000
خانواده حسینی در کربلا، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع " خانواده حسینی در کربلا"، جلسه دوم: "خانوادههای حاضر در کربلا"، سال 1403
در روایت داریم که کسی که در مجالس اهل بیت بنشیند، در قیامت شاداب و خندان وارد میشود. این روایت تاکید دارد بر اینکه شرکت در مجالس اهل بیت برای انسان آثار و برکات بیشماری دارد. سیره اهل بیت هم از اول محرم همین بوده است که اقامه عزا میکردند. امام رضا علیه السلام میفرماید: محرم که وارد میشد دیگر کسی پدرم امام کاظم علیه السلام را خندان نمیدید. نشستن در این مجالس احیای امر است و ثواب دارد و موجب نشاط مومنین است. کربلا با همه نهضتها متفاوت است، در کربلا خانوادهها هم بودند. در کربلا و روز عاشورا خانوادههایی همراه امام حسین علیه السلام بودند؛ دسته اول خانواده بنی هاشم بودند مانند: امام حسین علیه السلام که با همسر و فرزندانشان بودند. دسته دوم اصحاب و یاران امام بودند که باز بعضی از آنها به خانوادههایشان آمده بودند و دسته سوم خانوادههایی بودند که در سپاه مقابل یعنی در سپاه دشمن با خانواده حضور داشتند. در حال حاضر در زندگی غربی خانواده منحط شده و ارزشهای خانواده از بین رفته است و حالا همین سبک و سیاق دارد جوامع اسلامی را هم درگیر میکند. لذا مشکل خانواده، خیلی مشکل اساسی است. بخش عمدهای از کربلا با حضور خانوادهها رقم خورده است. خانواده در قرآن هم خیلی مورد توجه بوده است و خانواده در قرآن مایه آرامش و کاهش دهنده آلام و دردها، مرکز مودت، محبت و رحمت است. نظام خانواده فقط دنیوی نیست در قرآن داریم که در بهشت هم خانوادههایی وجود دارند. خانواده هایی که در کربلا حضور داشتهاند، عدهای با خواست خودشان آمده بودند، ولی عدهای هم مانند خانواده امام حسین علیه السلام به همراه امام آمده بودند. کربلا و واقعه عاشورا یک جنگ صرف نبود، بلکه یک نهضت بود که باید عناصر مختلفی در آن میبودند.
در روایت داریم که کسی که در مجالس اهل بیت بنشیند، در قیامت شاداب و خندان وارد میشود. این روایت تاکید دارد بر اینکه شرکت در مجالس اهل بیت برای انسان آثار و برکات بیشماری دارد. سیره اهل بیت هم از اول محرم همین بوده است که اقامه عزا میکردند. امام رضا علیه السلام میفرماید: محرم که وارد میشد دیگر کسی پدرم امام کاظم علیه السلام را خندان نمیدید. نشستن در این مجالس احیای امر است و ثواب دارد و موجب نشاط مومنین است. کربلا با همه نهضتها متفاوت است، در کربلا خانوادهها هم بودند. در کربلا و روز عاشورا خانوادههایی همراه امام حسین علیه السلام بودند؛ دسته اول خانواده بنی هاشم بودند مانند: امام حسین علیه السلام که با همسر و فرزندانشان بودند. دسته دوم اصحاب و یاران امام بودند که باز بعضی از آنها به خانوادههایشان آمده بودند و دسته سوم خانوادههایی بودند که در سپاه مقابل یعنی در سپاه دشمن با خانواده حضور داشتند. در حال حاضر در زندگی غربی خانواده منحط شده و ارزشهای خانواده از بین رفته است و حالا همین سبک و سیاق دارد جوامع اسلامی را هم درگیر میکند. لذا مشکل خانواده، خیلی مشکل اساسی است. بخش عمدهای از کربلا با حضور خانوادهها رقم خورده است. خانواده در قرآن هم خیلی مورد توجه بوده است و خانواده در قرآن مایه آرامش و کاهش دهنده آلام و دردها، مرکز مودت، محبت و رحمت است. نظام خانواده فقط دنیوی نیست در قرآن داریم که در بهشت هم خانوادههایی وجود دارند. خانواده هایی که در کربلا حضور داشتهاند، عدهای با خواست خودشان آمده بودند، ولی عدهای هم مانند خانواده امام حسین علیه السلام به همراه امام آمده بودند. کربلا و واقعه عاشورا یک جنگ صرف نبود، بلکه یک نهضت بود که باید عناصر مختلفی در آن میبودند.
تاکنون نظری ثبت نشده است