- 4312
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 61 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 61
وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر کس گوش مى دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى کند و براى هر کس از شما که ایمان آورد، مایه رحمت است و آنان که رسول خدا را اذیّت وآزار مى دهند، عذابى دردناک دارند.
مقصود از «منهم»؛ یا گروه منافقان است، یا برخى افراد سست ایمان که از روى ترس در جبهه شرکت نکردند و پس از جنگ، عذر و بهانه مى آوردند.
به فرموده روایات، به دلیل تماس هاى دائمى پیامبر با على (ع)، عدّه اى از منافقان آن حضرت را ساده لوح و زودباور معرّفى مى کردند.
پیامبر فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعلیه لعنة اللَّه» کسى که اهلبیت مرا اذیّت کند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه (س) نیز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هرکس فاطمه را اذیّت کند، مرا اذیّت نموده است.
پیام ها
1- گروهى دائماً پیامبر اکرم را اذیّت مى کردند. «یؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است)
2- همه اصحاب پیامبر، عادل نبودند و برخى پیامبر را مى آزردند. «یؤذون»
3- رهبرى امّت، ملازم آزار دیدن از خودى و بیگانه است. «یؤذون النبى»
4- آزار پیامبر، کفر است. تقابل «الّذین یؤذون» با «الذین آمنوا»
5 - منافقان حتّى علیه پیامبر نیز تبلیغات و جوسازى مى کردند. «یقولون هو اُذن»
6- خداوند، پیامبرش را از حرف هاى محرمانه و درونْگروهىِ مخالفان، آگاه مى سازد. «یقولون هو اُذن»
7- به همه مردم اجازه سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن»
8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. کلمه «اُذن» به معناى آن است که او سر تا پا گوش است.
9- گاهى به خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ها تغافل کرد.«اُذن خیرلکم»
10- گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سکوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن»
11- از صفات یک رهبر آگاه، سعه صدر، گوش دادن به حرف همه گروه ها، برخورد محبّت آمیز با آنان، عیبپوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه مردم است. «قل هو اُذن خیر»
12- با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لکم»
13- سکوت در برابر شنیده ها، همیشه نشانه رضایت نیست. «اذن خیر لکم»
14- آزار دیده را حمایت کنید. خداوند در برابر سخن دشمن که پیامبر را «اُذن » مى گفت، چهار ارزش براى آن حضرت بیان مى کند: «اذن خیر لکم»، «یؤمن باللَّه»، «یؤمن للمؤمنین»، «رحمة للذین آمنوا»
15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصدیق کنید. «یؤمن للمؤمنین»
16- گرچه پیامبر براى جهانیان رحمت است، ولى بهره بردن از این رحمت، مخصوص اهل ایمان است. «رحمة للذین آمنوا»
17- از کیفر آزار پیامبر بترسید. «لهم عذاب الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر کس گوش مى دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى کند و براى هر کس از شما که ایمان آورد، مایه رحمت است و آنان که رسول خدا را اذیّت وآزار مى دهند، عذابى دردناک دارند.
مقصود از «منهم»؛ یا گروه منافقان است، یا برخى افراد سست ایمان که از روى ترس در جبهه شرکت نکردند و پس از جنگ، عذر و بهانه مى آوردند.
به فرموده روایات، به دلیل تماس هاى دائمى پیامبر با على (ع)، عدّه اى از منافقان آن حضرت را ساده لوح و زودباور معرّفى مى کردند.
پیامبر فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعلیه لعنة اللَّه» کسى که اهلبیت مرا اذیّت کند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه (س) نیز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هرکس فاطمه را اذیّت کند، مرا اذیّت نموده است.
پیام ها
1- گروهى دائماً پیامبر اکرم را اذیّت مى کردند. «یؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است)
2- همه اصحاب پیامبر، عادل نبودند و برخى پیامبر را مى آزردند. «یؤذون»
3- رهبرى امّت، ملازم آزار دیدن از خودى و بیگانه است. «یؤذون النبى»
4- آزار پیامبر، کفر است. تقابل «الّذین یؤذون» با «الذین آمنوا»
5 - منافقان حتّى علیه پیامبر نیز تبلیغات و جوسازى مى کردند. «یقولون هو اُذن»
6- خداوند، پیامبرش را از حرف هاى محرمانه و درونْگروهىِ مخالفان، آگاه مى سازد. «یقولون هو اُذن»
7- به همه مردم اجازه سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن»
8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. کلمه «اُذن» به معناى آن است که او سر تا پا گوش است.
9- گاهى به خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ها تغافل کرد.«اُذن خیرلکم»
10- گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سکوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن»
11- از صفات یک رهبر آگاه، سعه صدر، گوش دادن به حرف همه گروه ها، برخورد محبّت آمیز با آنان، عیبپوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه مردم است. «قل هو اُذن خیر»
12- با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لکم»
13- سکوت در برابر شنیده ها، همیشه نشانه رضایت نیست. «اذن خیر لکم»
14- آزار دیده را حمایت کنید. خداوند در برابر سخن دشمن که پیامبر را «اُذن » مى گفت، چهار ارزش براى آن حضرت بیان مى کند: «اذن خیر لکم»، «یؤمن باللَّه»، «یؤمن للمؤمنین»، «رحمة للذین آمنوا»
15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصدیق کنید. «یؤمن للمؤمنین»
16- گرچه پیامبر براى جهانیان رحمت است، ولى بهره بردن از این رحمت، مخصوص اهل ایمان است. «رحمة للذین آمنوا»
17- از کیفر آزار پیامبر بترسید. «لهم عذاب الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است