- 2529
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 185 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 185
أَوَلَمْ یَنظُرُواْ فِى مَلَکُوتِ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَیءٍ وَأَنْ عَسَى أَن یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَىِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ
ترجمه
آیا در ملکوتِ آسمانها و زمین و هرچه خدا آفریده، به دقّت نمى نگرند (تا بدانند آفرینش همه آنها هدفدار است، نه بیهوده) و اینکه شاید زمان (مرگ) آنان نزدیک شده باشد؟ پس بعد از این (آیات روشن)، به کدام سخن ایمان خواهند آورد؟
«ملکوت» از «مُلک»، به معناى حکومت و مالکیّت است. اینجا به حکومت مطلقه خداوند بر هستى اطلاق شده است.
پیام ها
1- نگاه اندیشمندانه، عمیق و متفکّرانه، ثمربخش و کارگشا مى باشد. (توجّه و اندیشه درباره باطن هستى و شیوهى ارتباط آن با آفریدگار، آدمى را به خداوند مرتبط مىسازد، چنانکه توحید و نبوّت را باید با عقل و فکر فهمید، نه از روى تقلید). «أولم یتفکّروا، أولم ینظروا»
2- توحید، سرچشمه و پشتوانه نبوّت است و دقّت در ملکوت هستى، روشن مىکند که این نظام رها شده نیست. «أولم ینظروا ... فباىّ حدیث»
3- بیشتر بدبختىها به خاطر غفلت از یاد مرگ است. «عسى ان یکون قداقترب أجلهم» (یاد مرگ، در کاستن از لجاجت، مؤثّر است و مردم را به استفاده از فرصت و به ایمان آوردن پیش از فرا رسیدن مرگ، فرا مىخواند)
4- آفرینش هیچ ذرّهاى، بىهدف نیست. «من شىء»
5 - قرآن و آیات الهى، بهترین کتاب و سخن است و هیچ عذرى براى نپذیرفتن آنها نیست. «فبأىّ حدیث بعده»
6- کسى که به قرآن و معارف آن ایمان نیاورد، دیگر به هیچ سخن هدایتبخشى ایمان نمىآورد. «فبأىّ حدیث بعده یؤمنون»
7- دقّت در نظام تکوین، سبب ایمان آوردن به نظام تشریع است. «أولم ینظروا... بعده یؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَوَلَمْ یَنظُرُواْ فِى مَلَکُوتِ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَیءٍ وَأَنْ عَسَى أَن یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَىِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ
ترجمه
آیا در ملکوتِ آسمانها و زمین و هرچه خدا آفریده، به دقّت نمى نگرند (تا بدانند آفرینش همه آنها هدفدار است، نه بیهوده) و اینکه شاید زمان (مرگ) آنان نزدیک شده باشد؟ پس بعد از این (آیات روشن)، به کدام سخن ایمان خواهند آورد؟
«ملکوت» از «مُلک»، به معناى حکومت و مالکیّت است. اینجا به حکومت مطلقه خداوند بر هستى اطلاق شده است.
پیام ها
1- نگاه اندیشمندانه، عمیق و متفکّرانه، ثمربخش و کارگشا مى باشد. (توجّه و اندیشه درباره باطن هستى و شیوهى ارتباط آن با آفریدگار، آدمى را به خداوند مرتبط مىسازد، چنانکه توحید و نبوّت را باید با عقل و فکر فهمید، نه از روى تقلید). «أولم یتفکّروا، أولم ینظروا»
2- توحید، سرچشمه و پشتوانه نبوّت است و دقّت در ملکوت هستى، روشن مىکند که این نظام رها شده نیست. «أولم ینظروا ... فباىّ حدیث»
3- بیشتر بدبختىها به خاطر غفلت از یاد مرگ است. «عسى ان یکون قداقترب أجلهم» (یاد مرگ، در کاستن از لجاجت، مؤثّر است و مردم را به استفاده از فرصت و به ایمان آوردن پیش از فرا رسیدن مرگ، فرا مىخواند)
4- آفرینش هیچ ذرّهاى، بىهدف نیست. «من شىء»
5 - قرآن و آیات الهى، بهترین کتاب و سخن است و هیچ عذرى براى نپذیرفتن آنها نیست. «فبأىّ حدیث بعده»
6- کسى که به قرآن و معارف آن ایمان نیاورد، دیگر به هیچ سخن هدایتبخشى ایمان نمىآورد. «فبأىّ حدیث بعده یؤمنون»
7- دقّت در نظام تکوین، سبب ایمان آوردن به نظام تشریع است. «أولم ینظروا... بعده یؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است