- 3099
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 173 و 174 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 173 و 174
أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَکَ ءَابَآؤُنَا مِن قَبْلُ وَکُنَّا ذُرِّیَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ
وَکَذَ لِکَ نُفَصِّلُ الْأَیَتِ وَلَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ترجمه
یا نگویید: پدران ما پیش از ما مشرک بودند و ما نیز فرزندانى از پس آنان بودیم (و ناچار راهشان را ادامه دادیم)؟ آیا ما را به خاطر عملکرد اهل باطل، مجازات و هلاک مى کنى؟
و ما این گونه آیات خویش را روشن بیان مى کنیم (تا بدانند نور توحید، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شاید آنان (به سوى خداوند و فطرت پاک توحیدى) بازگردند.
اگر گواهى بر ربوبیّت در عالم ذرّ یا فطرت نبود، انسان در دنیا به راحتى خداپرست نمى شد و همواره از نیاکان خود تقلید مى کرد. «او تقولوا انّما اشرک آبائُنا...»
پیام ها
1- فطرت خداشناسى در وجود انسان، براى اتمام حجّت از سوى خداوند است و چراغ فطرت، قدرت نور افشانى بر ظلمات محیط را دارد. «او تقولوا انّما اشرک...»
2- جامعه و محیط، انسان را مجبور نمىکند. «أو تقولوا انّما أشرک آبائُنا...»
3- تقلید در اصول دین، جایز نیست. «أشرک آبائُنا»
4- عقیده، عمل و شرک نیاکان، بستر اعتقاد، عمل وشرک فرزندان مى شود. «أشرک آبائُنا»
5 - گناه و انحراف خود را به دوش دیگران افکندن، موجّه نیست. «تقولوا انّما أشرک آبائُنا»
6- اطاعت و احترام نیاکان، تا حدّى است که انسان را به شرک نکشد. «ذرّیة من بعدهم»
7- مشرکان، باطل گرا مى باشند. «أشرک آبائُنا فعل المبطلون»
8 - در نظام کیفرى خداوند، هیچ کس به گناه دیگرى مؤاخذه نمى شود. «أفتهلکنا بما فعل المبطلون»
9- آیات الهى، براى توجّهدادن انسانها به میثاق فطرت و سرشت توحیدى است. «نفصّل الآیات ولعلّهم یرجعون»
10- اصل، توحید است و شرک، عارضى است، لذا قرآن، خواستار بازگشت مشرکان بها اصالت انسان است. «لعلّهم یرجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَکَ ءَابَآؤُنَا مِن قَبْلُ وَکُنَّا ذُرِّیَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ
وَکَذَ لِکَ نُفَصِّلُ الْأَیَتِ وَلَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ترجمه
یا نگویید: پدران ما پیش از ما مشرک بودند و ما نیز فرزندانى از پس آنان بودیم (و ناچار راهشان را ادامه دادیم)؟ آیا ما را به خاطر عملکرد اهل باطل، مجازات و هلاک مى کنى؟
و ما این گونه آیات خویش را روشن بیان مى کنیم (تا بدانند نور توحید، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شاید آنان (به سوى خداوند و فطرت پاک توحیدى) بازگردند.
اگر گواهى بر ربوبیّت در عالم ذرّ یا فطرت نبود، انسان در دنیا به راحتى خداپرست نمى شد و همواره از نیاکان خود تقلید مى کرد. «او تقولوا انّما اشرک آبائُنا...»
پیام ها
1- فطرت خداشناسى در وجود انسان، براى اتمام حجّت از سوى خداوند است و چراغ فطرت، قدرت نور افشانى بر ظلمات محیط را دارد. «او تقولوا انّما اشرک...»
2- جامعه و محیط، انسان را مجبور نمىکند. «أو تقولوا انّما أشرک آبائُنا...»
3- تقلید در اصول دین، جایز نیست. «أشرک آبائُنا»
4- عقیده، عمل و شرک نیاکان، بستر اعتقاد، عمل وشرک فرزندان مى شود. «أشرک آبائُنا»
5 - گناه و انحراف خود را به دوش دیگران افکندن، موجّه نیست. «تقولوا انّما أشرک آبائُنا»
6- اطاعت و احترام نیاکان، تا حدّى است که انسان را به شرک نکشد. «ذرّیة من بعدهم»
7- مشرکان، باطل گرا مى باشند. «أشرک آبائُنا فعل المبطلون»
8 - در نظام کیفرى خداوند، هیچ کس به گناه دیگرى مؤاخذه نمى شود. «أفتهلکنا بما فعل المبطلون»
9- آیات الهى، براى توجّهدادن انسانها به میثاق فطرت و سرشت توحیدى است. «نفصّل الآیات ولعلّهم یرجعون»
10- اصل، توحید است و شرک، عارضى است، لذا قرآن، خواستار بازگشت مشرکان بها اصالت انسان است. «لعلّهم یرجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است