- 3639
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 52 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 52
در شأن نزول این آیه آمده است جمعى از کفّار پولدار، چون دیدند فقیرانى مانند عمار و بلال و خباب و ... دور پیامبر را گرفته اند، پیشنهاد کردند که آن حضرت، اینان را طرد کند تا آنان گرد او جمع آیند. به نقل «تفسیر المنار» خلیفه دوّم گفت: به عنوان آزمایش، طرح را بپذیریم، آیه فوق نازل شد. مشابه این مطلب در سوره کهف، آیه 28 نیز آمده است.
در تفسیر قُرطبى آمده است: پیامبر خدا پس از نزول این آیه، از مجلس فقرا بر نمى خاست تا آنکه اوّل فقیران برخیزند.
منظور از خواندن خدا در صبح و شب، ممکن است نمازهاى روزانه باشد.
پیام ها
1- حفظ نیروهاى مخلص و فقیر و مجاهد، مهمتر از جذب سرمایهداران کافر است. «لا تطرد»
2- هدف، وسیله را توجیه نمىکند. براى جذب سران کفر، نباید به مسلمانان موجود اهانت کرد. «لا تطرد»
3- اسلام، مکتب مبارزه با تبعیض، نژاد پرستى، امتیاز طلبى و باج خواهى است. (با توجّه به شأن نزول)
4- اغلب طرفداران انبیا، پابرهنگان بودهاند. (با توجّه به شأن نزول)
5 - بهانه گیران، اگر از رهبر و مکتب نتوانند عیب بگیرند، از پیروان و وضع اقتصادى آنان عیبجویى مىکنند. (با توجّه به شأن نزول)
6- هیچ امتیازى با «ایمان» برابرى نمىکند. «یریدون وجهه»
7- میزان، حال فعلى اشخاص است. اگر مؤمنان فقیر، خلاف قبلى داشته باشند، حسابشان با خداست. «ما علیک من حسابهم من شىء»
8 - حساب همه با خداست، حتّى رسول اکرم نیز مسئول انتخاب و عمل دیگران نیست، «ما علیک من حسابهم من شىء» و خود نیز حساب و کتاب دارد. «و ما من حسابک علیهم من شىء»
9- طرد پابرهنگان و محرومان مخلص، ظلم است. «فتکون من الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در شأن نزول این آیه آمده است جمعى از کفّار پولدار، چون دیدند فقیرانى مانند عمار و بلال و خباب و ... دور پیامبر را گرفته اند، پیشنهاد کردند که آن حضرت، اینان را طرد کند تا آنان گرد او جمع آیند. به نقل «تفسیر المنار» خلیفه دوّم گفت: به عنوان آزمایش، طرح را بپذیریم، آیه فوق نازل شد. مشابه این مطلب در سوره کهف، آیه 28 نیز آمده است.
در تفسیر قُرطبى آمده است: پیامبر خدا پس از نزول این آیه، از مجلس فقرا بر نمى خاست تا آنکه اوّل فقیران برخیزند.
منظور از خواندن خدا در صبح و شب، ممکن است نمازهاى روزانه باشد.
پیام ها
1- حفظ نیروهاى مخلص و فقیر و مجاهد، مهمتر از جذب سرمایهداران کافر است. «لا تطرد»
2- هدف، وسیله را توجیه نمىکند. براى جذب سران کفر، نباید به مسلمانان موجود اهانت کرد. «لا تطرد»
3- اسلام، مکتب مبارزه با تبعیض، نژاد پرستى، امتیاز طلبى و باج خواهى است. (با توجّه به شأن نزول)
4- اغلب طرفداران انبیا، پابرهنگان بودهاند. (با توجّه به شأن نزول)
5 - بهانه گیران، اگر از رهبر و مکتب نتوانند عیب بگیرند، از پیروان و وضع اقتصادى آنان عیبجویى مىکنند. (با توجّه به شأن نزول)
6- هیچ امتیازى با «ایمان» برابرى نمىکند. «یریدون وجهه»
7- میزان، حال فعلى اشخاص است. اگر مؤمنان فقیر، خلاف قبلى داشته باشند، حسابشان با خداست. «ما علیک من حسابهم من شىء»
8 - حساب همه با خداست، حتّى رسول اکرم نیز مسئول انتخاب و عمل دیگران نیست، «ما علیک من حسابهم من شىء» و خود نیز حساب و کتاب دارد. «و ما من حسابک علیهم من شىء»
9- طرد پابرهنگان و محرومان مخلص، ظلم است. «فتکون من الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است