- 3929
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 45 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 45
در آیه قبل گفته شد که تورات هدایت و نور است، در این آیه، قانون قصاص مطرح شده و شاید نشان آن باشد که قانون قصاص درجامعه، سبب نور و هدایت است. همانگونه که در آیه دیگر مى خوانیم: ولکم فى القصاصحیوة براى شما در قصاص حیات وزندگى است.
نام بردن از چشم و گوش در قانون قصاص از باب نمونه است وگرنه آسیب به هر عضوى قصاص دارد.
امام صادق(ع) درباره این آیه فرمود: خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او مى بخشد.
در تورات، دیه نیست، مجرم یا قصاص مىشود یا عفو. امّا در اسلام، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است.
پیام ها
1- همه انسان ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یکسانند، و خون کسى رنگین تر از دیگرى نیست. النّفس بالنفس
2- قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است . کتبنا علیهم فیها (اسلام و ادیان دیگر، قوانین مشابهى دارند.)
3- صدقه، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. فمن تصدّق به
4- عفو ما از مجرم، عفو الهى را به دنبال دارد. فهو کفّارة له (شاید هم مراد این باشد که عفو ما، کفاره گناه مجرم باشد و او در قیامت، به خاطر عفو ما گرفتار عذاب نشود)
5 - در اسلام همراه مسائل کیفرى، مسائل اخلاقى هم مطرح است. وکتبنا علیهم فیها... قصاص فمن تصدّق به
6- جریمه مالى و حبس، به تنهایى نمىتواند عاملى براى بازداشتن مجرم از جرم باشد. النّفس بالنّفس
7- اگر حکم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى گیرد. و من لم یحکم بما انزل اللّه فأولئک هم الظالمون
البتّه میان زن ومرد در حکم قصاص، تفاوت هاى حکیمانه اى در کتب فقهى بیان شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در آیه قبل گفته شد که تورات هدایت و نور است، در این آیه، قانون قصاص مطرح شده و شاید نشان آن باشد که قانون قصاص درجامعه، سبب نور و هدایت است. همانگونه که در آیه دیگر مى خوانیم: ولکم فى القصاصحیوة براى شما در قصاص حیات وزندگى است.
نام بردن از چشم و گوش در قانون قصاص از باب نمونه است وگرنه آسیب به هر عضوى قصاص دارد.
امام صادق(ع) درباره این آیه فرمود: خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او مى بخشد.
در تورات، دیه نیست، مجرم یا قصاص مىشود یا عفو. امّا در اسلام، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است.
پیام ها
1- همه انسان ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یکسانند، و خون کسى رنگین تر از دیگرى نیست. النّفس بالنفس
2- قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است . کتبنا علیهم فیها (اسلام و ادیان دیگر، قوانین مشابهى دارند.)
3- صدقه، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. فمن تصدّق به
4- عفو ما از مجرم، عفو الهى را به دنبال دارد. فهو کفّارة له (شاید هم مراد این باشد که عفو ما، کفاره گناه مجرم باشد و او در قیامت، به خاطر عفو ما گرفتار عذاب نشود)
5 - در اسلام همراه مسائل کیفرى، مسائل اخلاقى هم مطرح است. وکتبنا علیهم فیها... قصاص فمن تصدّق به
6- جریمه مالى و حبس، به تنهایى نمىتواند عاملى براى بازداشتن مجرم از جرم باشد. النّفس بالنّفس
7- اگر حکم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى گیرد. و من لم یحکم بما انزل اللّه فأولئک هم الظالمون
البتّه میان زن ومرد در حکم قصاص، تفاوت هاى حکیمانه اى در کتب فقهى بیان شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است