- 9017
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 5
وَلَا تُؤْتُواْ السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُمْ الَّتى جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً
ترجمه
و اموال خود را که خداوند وسیله برپائى زندگى شما قرار داده، به دست سفیهان ندهید (ولى) رزق و مخارج آنان را از درآمد آن بدهید و آنان را بپوشانید و با آنان سخن شایسته و نیکو بگویید.
در روایات، افراد شرابخوار و فاسق، سفیه خوانده شده اند. پس اموال عمومى نباید در دست چنین افرادى قرار گیرد، زیرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئولیتِ مالى به این افراد، خیانت به جامعه است.
امام صادق (ع) به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ کن، چون مال موجب قوام دین تو است. و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم التى جعل اللّه لکم قیاماً...»
امام باقر (ع) درباره معناى «السفهاء» فرمودند: مقصود کسى است که به او اطمینان ندارى.
پیام ها
1- سفیه، از تصرّف در مال خود ممنوع است. «لاتؤتوا السفهاء»
2- مالى که سبب برپا ماندن جامعه است، نباید در اختیار سفیه باشد. «اموالکم التى... قیاماً»
3- حاکم شدن سفیه حتّى بر اموال خود، ضربهى اقتصادى به جامعه است و جامعه نست به اموال شخصى افراد حقّ دارد. «اموالکم» به جاى «اموالهم»
4- در برخوردها، به مصالح اقتصادى جامعه و رشد فکرى افراد باید توجّه کرد، نه عواطف و ترحّمه اى گذرا. «لاتؤتوا السفهاء اموالکم»
5 - مال و ثروت، قوام زندگى و اهرم نظام است. «جعل اللّه لکم قیاماً»
6- سرمایه نباید راکد بماند. اموال یتیمان و سفیهان هم، باید در مدار تولید و سوددهى قرار گیرد و از درآمدش زندگى آنان بچرخد، نه از اصل مال. «وارزقوهم فیها» به جاى «منها»
7- به ابعاد روحى و شخصیّت محرومان باید توجّه کرد. «قولوا لهم قولاً معروفا»
8 - ممنوع کردن افراد از تصرّف در اموالشان، واکنش دارد. چاره آن برخورد و سخن نیکوست. «قولاً معروفا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تُؤْتُواْ السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُمْ الَّتى جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً
ترجمه
و اموال خود را که خداوند وسیله برپائى زندگى شما قرار داده، به دست سفیهان ندهید (ولى) رزق و مخارج آنان را از درآمد آن بدهید و آنان را بپوشانید و با آنان سخن شایسته و نیکو بگویید.
در روایات، افراد شرابخوار و فاسق، سفیه خوانده شده اند. پس اموال عمومى نباید در دست چنین افرادى قرار گیرد، زیرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئولیتِ مالى به این افراد، خیانت به جامعه است.
امام صادق (ع) به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ کن، چون مال موجب قوام دین تو است. و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم التى جعل اللّه لکم قیاماً...»
امام باقر (ع) درباره معناى «السفهاء» فرمودند: مقصود کسى است که به او اطمینان ندارى.
پیام ها
1- سفیه، از تصرّف در مال خود ممنوع است. «لاتؤتوا السفهاء»
2- مالى که سبب برپا ماندن جامعه است، نباید در اختیار سفیه باشد. «اموالکم التى... قیاماً»
3- حاکم شدن سفیه حتّى بر اموال خود، ضربهى اقتصادى به جامعه است و جامعه نست به اموال شخصى افراد حقّ دارد. «اموالکم» به جاى «اموالهم»
4- در برخوردها، به مصالح اقتصادى جامعه و رشد فکرى افراد باید توجّه کرد، نه عواطف و ترحّمه اى گذرا. «لاتؤتوا السفهاء اموالکم»
5 - مال و ثروت، قوام زندگى و اهرم نظام است. «جعل اللّه لکم قیاماً»
6- سرمایه نباید راکد بماند. اموال یتیمان و سفیهان هم، باید در مدار تولید و سوددهى قرار گیرد و از درآمدش زندگى آنان بچرخد، نه از اصل مال. «وارزقوهم فیها» به جاى «منها»
7- به ابعاد روحى و شخصیّت محرومان باید توجّه کرد. «قولوا لهم قولاً معروفا»
8 - ممنوع کردن افراد از تصرّف در اموالشان، واکنش دارد. چاره آن برخورد و سخن نیکوست. «قولاً معروفا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان