- 248
- 1000
- 1000
- 1000
تربیت تقوا محور، در خانواده، مسجد و مدرسه، جلسه دهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "تربیت تقوا محور، در خانواده، مسجد و مدرسه"، جلسه دهم ، سال 1403
تربیت بیشتر از اینکه آموزش یک سلسله مهارتها و یا رسیدن به برخی از ویژگیها باشد، بیشتر به دنبال قدرتمند کردن فرد باید باشد. برای مثال ما سعی میکنیم مطالبی را به دانش آموز یاد بدهیم که معمولاً هم خوب جواب نمیدهد و در انتقال آنچه که مطلوب ماست دچار مشکل میشویم. در تربیت معمولاً اهداف رفتاری بخصوصی مد نظر هست که موفق هم نمیشویم چون از جانب تربیت شونده مقاومت میبینیم. ما باید هم در خانه و هم در مدرسه و هم در مسجد به دنبال قوی کردن فرد باشیم و کاری کنیم تا فرد قدرت پیدا کند تا رفتاری را تغییر دهد. وقتی که از جانب تربیت شونده مقاومت میبینیم، باید بدانیم که حتماً یک ضعف و نقصی وجود دارد. آنچه که باید برای ما مطلوب باشد قدرت این فرد است برای اینکه بتواند کاری را انجام دهد. آدمها متفاوت هستند و ما وقتی شروع میکنیم به اینکه بر روی آدمها تاثیر بگذاریم و به آنها فرم دهیم، آغاز اشتباه ماست. ما باید به انسانها فرصت بدهیم که خودشان بخواهند به خودشناسی برسند. وقتی میخواهیم فرزندانمان را به فرم و شکل به خصوصی در بیاوریم و نمیتوانیم او را دچار خود تحقیری و تنفر میکنیم. تلاش ما باید به گونهای باشد که فرد را با همان روحیاتی که دارد تبدیل به فرد قدرتمندی کنیم. پس قدرتهای پایه و اساسی باید اهداف تربیتی ما باشند. یکی از اهداف کلیدی تربیتی خودشناسی است یعنی فرد بتواند خودش را بشناسد. معرفت نفس، مقدمه معرفت الله است و قدرت خودشناسی یک قدرت برجسته و با اهمیت است. کسی که خودش را نشناسد، دیگران را هم نمیتواند بشناسد. هرکس باید بر اساس شاکله خودش عمل کند. پس قدرت خودشناسی یکی از وجوه مهم قدرت است و ما باید تمرین تقوا کنیم تا قدرتمند شویم. یکی دیگر از وجوه قدرت، قدرت تغییر است. اگر کسی نتوانست یک رفتار و عادتی را تغییر بدهد پس انسان ضعیفی است.
تربیت بیشتر از اینکه آموزش یک سلسله مهارتها و یا رسیدن به برخی از ویژگیها باشد، بیشتر به دنبال قدرتمند کردن فرد باید باشد. برای مثال ما سعی میکنیم مطالبی را به دانش آموز یاد بدهیم که معمولاً هم خوب جواب نمیدهد و در انتقال آنچه که مطلوب ماست دچار مشکل میشویم. در تربیت معمولاً اهداف رفتاری بخصوصی مد نظر هست که موفق هم نمیشویم چون از جانب تربیت شونده مقاومت میبینیم. ما باید هم در خانه و هم در مدرسه و هم در مسجد به دنبال قوی کردن فرد باشیم و کاری کنیم تا فرد قدرت پیدا کند تا رفتاری را تغییر دهد. وقتی که از جانب تربیت شونده مقاومت میبینیم، باید بدانیم که حتماً یک ضعف و نقصی وجود دارد. آنچه که باید برای ما مطلوب باشد قدرت این فرد است برای اینکه بتواند کاری را انجام دهد. آدمها متفاوت هستند و ما وقتی شروع میکنیم به اینکه بر روی آدمها تاثیر بگذاریم و به آنها فرم دهیم، آغاز اشتباه ماست. ما باید به انسانها فرصت بدهیم که خودشان بخواهند به خودشناسی برسند. وقتی میخواهیم فرزندانمان را به فرم و شکل به خصوصی در بیاوریم و نمیتوانیم او را دچار خود تحقیری و تنفر میکنیم. تلاش ما باید به گونهای باشد که فرد را با همان روحیاتی که دارد تبدیل به فرد قدرتمندی کنیم. پس قدرتهای پایه و اساسی باید اهداف تربیتی ما باشند. یکی از اهداف کلیدی تربیتی خودشناسی است یعنی فرد بتواند خودش را بشناسد. معرفت نفس، مقدمه معرفت الله است و قدرت خودشناسی یک قدرت برجسته و با اهمیت است. کسی که خودش را نشناسد، دیگران را هم نمیتواند بشناسد. هرکس باید بر اساس شاکله خودش عمل کند. پس قدرت خودشناسی یکی از وجوه مهم قدرت است و ما باید تمرین تقوا کنیم تا قدرتمند شویم. یکی دیگر از وجوه قدرت، قدرت تغییر است. اگر کسی نتوانست یک رفتار و عادتی را تغییر بدهد پس انسان ضعیفی است.
تاکنون نظری ثبت نشده است