قسمت سوم از فصل اول روایت انسان؛ با کارشناسی حجت الاسلام محمدامین نخعی
«روایت انسان» روایت تقابل7500 ساله جریان حق و باطل برای جانشینی خدا بر زمین است: از عزازیل تا بنیاسرائیل؛ و از بنیاسرائیل تا بنیاسماعیل؛ و تا آخرالزمان.
فصل اول ؛ قسمت سوم:
- خلقت جسم آدم بر روی زمین و سیر روح او در عوالم بالا بود
- حقیقت تشکیل دهنده وجود آدم، روح اوست نه جسم
- نظرات مختلف عالمان و مفسران درباره بهشتی که آدم و حوا در ابتدا در آن سکونت داشته اند و پاسخ علامه طباطبایی به برخی از آنها
- خدا هم آدم و هم حوا را هر دو مورد خطاب قرار داده است که در بهشت ساکن شوید، به این درخت نزدیک نشوید و....
- حکماء درباره حقیقت آن درخت ممنوعه دو نظر مختلف داشته اند و علامه طباطبایی هم سکونت موقت آدم و حوا در آن بهشت برزخی را نوعی دوره آموزشی و مهیا شدن برای زندگی روی زمین دانسته چون اصلا آدم آفریده شده بود برای خلیفة اللهی بر زمین
- بلافاصله با دست زدن به درخت ممنوعه، هبوط آدم و حوا اتفاق افتاد و آدم بر روی کوه صفا و حوا بر روی کوه مروه در مکه بودند
- هبوط، مکانی نبود بلکه هبوط مکانتی و مقامی بود
- نزدیک شدن آدم به درخت ممنوعه طبق گفتار امام خمینی و برخی علمای دیگر، امری تکوینی بود نه اینکه معصیت برای او باشد چون هنوز شریعتی نیامده بود
- در قرآن ذکر شده که آدم و حوا به درگاه الهی رو آوردند و توبه کردند و کلمات به ایشان تلقی شد و سپس توبه ایشان پذیرفته شد اما منظور قرآن از توبه و کلمات و تلقی چیست؟
طبق روایات، جبرائیل از طرف خدا بر آدم نازل شد و حقیقت کلمات را که اسماء و نور مقدس پنج تن آل عبا (ع) بودند را به او آموزش داد و آدم با شنیدن روضه اباعبدالله(ع) گریست.
«روایت انسان» روایت تقابل7500 ساله جریان حق و باطل برای جانشینی خدا بر زمین است: از عزازیل تا بنیاسرائیل؛ و از بنیاسرائیل تا بنیاسماعیل؛ و تا آخرالزمان.
فصل اول ؛ قسمت سوم:
- خلقت جسم آدم بر روی زمین و سیر روح او در عوالم بالا بود
- حقیقت تشکیل دهنده وجود آدم، روح اوست نه جسم
- نظرات مختلف عالمان و مفسران درباره بهشتی که آدم و حوا در ابتدا در آن سکونت داشته اند و پاسخ علامه طباطبایی به برخی از آنها
- خدا هم آدم و هم حوا را هر دو مورد خطاب قرار داده است که در بهشت ساکن شوید، به این درخت نزدیک نشوید و....
- حکماء درباره حقیقت آن درخت ممنوعه دو نظر مختلف داشته اند و علامه طباطبایی هم سکونت موقت آدم و حوا در آن بهشت برزخی را نوعی دوره آموزشی و مهیا شدن برای زندگی روی زمین دانسته چون اصلا آدم آفریده شده بود برای خلیفة اللهی بر زمین
- بلافاصله با دست زدن به درخت ممنوعه، هبوط آدم و حوا اتفاق افتاد و آدم بر روی کوه صفا و حوا بر روی کوه مروه در مکه بودند
- هبوط، مکانی نبود بلکه هبوط مکانتی و مقامی بود
- نزدیک شدن آدم به درخت ممنوعه طبق گفتار امام خمینی و برخی علمای دیگر، امری تکوینی بود نه اینکه معصیت برای او باشد چون هنوز شریعتی نیامده بود
- در قرآن ذکر شده که آدم و حوا به درگاه الهی رو آوردند و توبه کردند و کلمات به ایشان تلقی شد و سپس توبه ایشان پذیرفته شد اما منظور قرآن از توبه و کلمات و تلقی چیست؟
طبق روایات، جبرائیل از طرف خدا بر آدم نازل شد و حقیقت کلمات را که اسماء و نور مقدس پنج تن آل عبا (ع) بودند را به او آموزش داد و آدم با شنیدن روضه اباعبدالله(ع) گریست.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان