- 622
- 1000
- 1000
- 1000
لزوم شناخت امام زمان علیه السلام، جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام محمد سعیدی آریا با موضوع «لزوم شناخت امام زمان علیه السلام»، جلسه چهارم، سال 1400
عرض کردیم خدای حکیم برای اینکه انسان را کمال طلب خلق کرد و این نیاز را در او قرار داد، انسان کامل را هم قرار داد برای او اسوه و الگو باشد. این را به اختیار او قرار داد. نماز را برای کمال انسان و معراج مؤمن قرار داد اما گفت: اختیار با توست، من این را کمال قرار میدهم و بر تو واجب میکنم ولی اینطور نیست که نتوانی و نماز نخوانی، میتوانی ترک کنی «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» این اختیار را خداوند قرار داد، خداوند امام را قرار داد و تبعیت از او را اختیاری قرار داد. اگر تبعیت کردی به فلاح و صلاح و رستگاری میرسی، اگر تبعیت نکردی شقاوت برای توست. اهلبیت علیهم السلام هم در طول تاریخ بودند و هر زمان اقبال بیشتری بود مردم ظفر بیشتری پیدا کردند. مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی مردم اقبال کردند نسبت به ایشان، پیروزیها پیش آمد. وقتی مردم پشت کردند نسبت به هدایت تا زمان امام حسین علیه السلام میبینیم که نسبت به امامشان چگونه رفتار کردند، آن مصیبتها و بدبختیها هم اتفاق میافتد و ان شاءالله حضرت حجت علیه السلام وقتی تشریف بیاورند به واسطه اقبالی که در مردم رخ میدهد، به فضل خدا نهایت بشریت، اتفاق میافتد، انشاءالله. دعای عهد، در سربازخانهها اول صبح احترام به پرچم و کارهایی که هست، یک یادآوری است. من که هستم و تو که هستی و چه کار میکنم؟ این دعای عهد مسأله مهمی است. اینکه دوباره یادآوری میکند معرفت نفس، من که هستم؟ احتیاجات من چیست؟ من انسان و کمال طلب هستم. معرفت نفس که باعث معرفت رب میشود، یکی از مسائلش در معرفت امام پیاده میشود. من خودم را بشناسم که به چه چیزی احتیاج دارم، وقتی شناختم میفهمم احتیاج من به امام یعنی چه؟ امام را واسطه رزق خورد و خوراکم نمیبینم. امام خیلی بالاتر است و مربی و تربیت کننده من است. من در سطح انسانی خودم قرار هست به کمالی برسم و او میتواند دست مرا بگیرد.
اینکه امام کیست و او فقط توانایی این کار را دارد. این دوران غیبت باید طی شود تا به بشر ثابت شود تو بدون امام توانایی رسیدن به فلاح و رستگاری را نداری.
عرض کردیم خدای حکیم برای اینکه انسان را کمال طلب خلق کرد و این نیاز را در او قرار داد، انسان کامل را هم قرار داد برای او اسوه و الگو باشد. این را به اختیار او قرار داد. نماز را برای کمال انسان و معراج مؤمن قرار داد اما گفت: اختیار با توست، من این را کمال قرار میدهم و بر تو واجب میکنم ولی اینطور نیست که نتوانی و نماز نخوانی، میتوانی ترک کنی «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» این اختیار را خداوند قرار داد، خداوند امام را قرار داد و تبعیت از او را اختیاری قرار داد. اگر تبعیت کردی به فلاح و صلاح و رستگاری میرسی، اگر تبعیت نکردی شقاوت برای توست. اهلبیت علیهم السلام هم در طول تاریخ بودند و هر زمان اقبال بیشتری بود مردم ظفر بیشتری پیدا کردند. مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی مردم اقبال کردند نسبت به ایشان، پیروزیها پیش آمد. وقتی مردم پشت کردند نسبت به هدایت تا زمان امام حسین علیه السلام میبینیم که نسبت به امامشان چگونه رفتار کردند، آن مصیبتها و بدبختیها هم اتفاق میافتد و ان شاءالله حضرت حجت علیه السلام وقتی تشریف بیاورند به واسطه اقبالی که در مردم رخ میدهد، به فضل خدا نهایت بشریت، اتفاق میافتد، انشاءالله. دعای عهد، در سربازخانهها اول صبح احترام به پرچم و کارهایی که هست، یک یادآوری است. من که هستم و تو که هستی و چه کار میکنم؟ این دعای عهد مسأله مهمی است. اینکه دوباره یادآوری میکند معرفت نفس، من که هستم؟ احتیاجات من چیست؟ من انسان و کمال طلب هستم. معرفت نفس که باعث معرفت رب میشود، یکی از مسائلش در معرفت امام پیاده میشود. من خودم را بشناسم که به چه چیزی احتیاج دارم، وقتی شناختم میفهمم احتیاج من به امام یعنی چه؟ امام را واسطه رزق خورد و خوراکم نمیبینم. امام خیلی بالاتر است و مربی و تربیت کننده من است. من در سطح انسانی خودم قرار هست به کمالی برسم و او میتواند دست مرا بگیرد.
اینکه امام کیست و او فقط توانایی این کار را دارد. این دوران غیبت باید طی شود تا به بشر ثابت شود تو بدون امام توانایی رسیدن به فلاح و رستگاری را نداری.
تاکنون نظری ثبت نشده است