- 274
- 1000
- 1000
- 1000
تقویت اخلاق توحیدی در انسان، جلسه سی و دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد فقیهی با موضوع «تقویت اخلاق توحیدی در انسان»، جلسه سی و دوم، سال 1402
بعد از تصور، تصدیق، میل و اراده، نوبت به این میرسد که انسان کاری را انجام بدهد. قرآن نیز بر عمل تأکید فراوان دارد. تقریبا در بیشتر آیاتی که سخن از ایمان به میان آمده است ایمان با اعمال صالح همراه شده است؛ بخشی از اعمال، اعمال جوارحی است. اینها کارهایی است که انسان با بدنش انجام میدهد؛ مانند نماز، روزه، خمس، زکات و.... این اعمال بسیار مهم است؛ زیرا چهارچوب شریعت همین اعمال است و هیچکس حق ندارد ذرهای در این اعمال کوتاهی کند. اصلاً مسیر، مسیر همین اعمال است؛ ولی ما معمولاً از یک مسئله غافلیم و آن این است که عمل فقط اعماال بدنی، ظاهری و جوارحی نیست، مهمترین اعمال، اعمال قلبی است. اعمال قلبی هم آثار و هم ضرر و زیانی بسیار بیشتر از اعمال جوارحی دارد؛ این مسئله هم در اعمال خوب قلبی صادق است و هم در اعمال بد قلبی.
یکی از ویژگی های اعمال قلبی نامحدود بودن آنهاست. اعمال بدنی محدودیت داشته و گنجایش بسیار کمی دارند. یک انسان در طول یک روز، هرچه تلاش کند چند رکعت نماز میتواند بخواند؟! حداکثر نمازهای واجب، نوافل، نمازشب و یک نماز جعفر طیار و یک نماز امام زمان اگر بخواند. دیگر بدن بیش از این گنجایش ندارد؛ برخلاف اعمال قلبی که بی نهایت است و محدود نیست. همین دو رکعت نماز اگر به قصد ریا باشد، اصلا ً باطل می شود، اگر با نیت خالص انجام شود، یک ثواب دارد، ثواب همین نماز با نیت صادقتری دو برابر میشود، گاهی ثواب همین نماز با نیتهای صادقهای میلیاردها برابر میشود.
بعد از تصور، تصدیق، میل و اراده، نوبت به این میرسد که انسان کاری را انجام بدهد. قرآن نیز بر عمل تأکید فراوان دارد. تقریبا در بیشتر آیاتی که سخن از ایمان به میان آمده است ایمان با اعمال صالح همراه شده است؛ بخشی از اعمال، اعمال جوارحی است. اینها کارهایی است که انسان با بدنش انجام میدهد؛ مانند نماز، روزه، خمس، زکات و.... این اعمال بسیار مهم است؛ زیرا چهارچوب شریعت همین اعمال است و هیچکس حق ندارد ذرهای در این اعمال کوتاهی کند. اصلاً مسیر، مسیر همین اعمال است؛ ولی ما معمولاً از یک مسئله غافلیم و آن این است که عمل فقط اعماال بدنی، ظاهری و جوارحی نیست، مهمترین اعمال، اعمال قلبی است. اعمال قلبی هم آثار و هم ضرر و زیانی بسیار بیشتر از اعمال جوارحی دارد؛ این مسئله هم در اعمال خوب قلبی صادق است و هم در اعمال بد قلبی.
یکی از ویژگی های اعمال قلبی نامحدود بودن آنهاست. اعمال بدنی محدودیت داشته و گنجایش بسیار کمی دارند. یک انسان در طول یک روز، هرچه تلاش کند چند رکعت نماز میتواند بخواند؟! حداکثر نمازهای واجب، نوافل، نمازشب و یک نماز جعفر طیار و یک نماز امام زمان اگر بخواند. دیگر بدن بیش از این گنجایش ندارد؛ برخلاف اعمال قلبی که بی نهایت است و محدود نیست. همین دو رکعت نماز اگر به قصد ریا باشد، اصلا ً باطل می شود، اگر با نیت خالص انجام شود، یک ثواب دارد، ثواب همین نماز با نیت صادقتری دو برابر میشود، گاهی ثواب همین نماز با نیتهای صادقهای میلیاردها برابر میشود.
تاکنون نظری ثبت نشده است