سخنرانی حجت الاسلام علی نظری منفرد با موضوع "آثار وضعی و اخروی رفتارهای انسان در نظام هستی"، سال 1402
تمام کارهایی که ما انسانها در زندگی انجام میدهیم، همه یک سلسله آثار دنیوی دارند و یک سلسله آثار اخروی دارند. از آثار دنیوی تعبیر به آثار وضعی میشود و از آثار اخروی چه خوب و چه بد تعبیر به ثواب و عقاب میشود. اگر انسان به این واقعیت پی ببرد که تمام کارهای انسان در این نظام هستی اثر دارد، سعی میکند که به سمت کارهای خوب برود و از اعمال بد دوری کند. زیرا قرآن کریم میفرماید: هر کاری که شما انجام میدهید به سوی خودتان باز میگردد. این دنیا جای تعامل است، یعنی هر عملی عکس العملی دارد. پس هر عملی که انسان انجام میدهد عکس العملش را میبیند. خداوند متعال هم اهل تعامل است، چون میفرماید: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. حضرت صدیقه طاهره سلام الله در کلامی میفرمایند: اگر انسان عبادتش را برای خدا خالص کند، خدا هم بهترین صلاح و مصلحت را به وی میبخشد. عبادت خالص، عبادتی است که انسان آن عبادت را فقط برای خدا انجام دهد. در عبادت کسی را شریک نکند، چون بندگی مخصوص ذات حق است و هیچ موجودی صلاحیت بندگی را ندارد، چون همه موجودات مخلوق خالقی هستند که لایق پرستش و بندگی است. قرآن کریم میفرماید: اگر کسی تقوای الهی را پیشه کند خدا هم راه برون رفت از مشکلات را برای او میگشاید. تقوای الهی عمل به واجبات و ترک محرمات است. ما باید تلاش کنیم ارتباط خوبی با خدا داشته باشیم و به خوبی با خدا تعامل کنیم تا ضرر نکنیم. هیچ عملی نزد خدا بدون مزد و اجرت باقی نمیماند و در روایت داریم که خدای متعال اجر کسی که کار خوب انجام دهد را ضایع نمیکند.
تمام کارهایی که ما انسانها در زندگی انجام میدهیم، همه یک سلسله آثار دنیوی دارند و یک سلسله آثار اخروی دارند. از آثار دنیوی تعبیر به آثار وضعی میشود و از آثار اخروی چه خوب و چه بد تعبیر به ثواب و عقاب میشود. اگر انسان به این واقعیت پی ببرد که تمام کارهای انسان در این نظام هستی اثر دارد، سعی میکند که به سمت کارهای خوب برود و از اعمال بد دوری کند. زیرا قرآن کریم میفرماید: هر کاری که شما انجام میدهید به سوی خودتان باز میگردد. این دنیا جای تعامل است، یعنی هر عملی عکس العملی دارد. پس هر عملی که انسان انجام میدهد عکس العملش را میبیند. خداوند متعال هم اهل تعامل است، چون میفرماید: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. حضرت صدیقه طاهره سلام الله در کلامی میفرمایند: اگر انسان عبادتش را برای خدا خالص کند، خدا هم بهترین صلاح و مصلحت را به وی میبخشد. عبادت خالص، عبادتی است که انسان آن عبادت را فقط برای خدا انجام دهد. در عبادت کسی را شریک نکند، چون بندگی مخصوص ذات حق است و هیچ موجودی صلاحیت بندگی را ندارد، چون همه موجودات مخلوق خالقی هستند که لایق پرستش و بندگی است. قرآن کریم میفرماید: اگر کسی تقوای الهی را پیشه کند خدا هم راه برون رفت از مشکلات را برای او میگشاید. تقوای الهی عمل به واجبات و ترک محرمات است. ما باید تلاش کنیم ارتباط خوبی با خدا داشته باشیم و به خوبی با خدا تعامل کنیم تا ضرر نکنیم. هیچ عملی نزد خدا بدون مزد و اجرت باقی نمیماند و در روایت داریم که خدای متعال اجر کسی که کار خوب انجام دهد را ضایع نمیکند.
تاکنون نظری ثبت نشده است