- 1022
- 1000
- 1000
- 1000
تقویت اخلاق توحیدی در انسان، جلسه نوزدهم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد فقیهی با موضوع «تقویت اخلاق توحیدی در انسان»، جلسه نوزدهم، سال 1402
یکی از مشکلاتی که ما در مسائل اخلاقی داریم این است نمی دانیم باید از کجا شروع کنیم. قدم اول، قدم دوم، قدم سوم. هرکسی یک گوشه ای از مباحث اخلاقی را مطرح می کند.
حالا این چیزهایی که مطرح می کنیم مربوط به ابتدای اخلاق است، انتهای اخلاق است؟ در آموزش اینگونه نیست. ما در آموزش کتاب هایی که باید بخوانیم دارای ترتیب مشخصی است. اول ابتدایی را تا کسی نخواند کسی او را به دوم ابتدایی راه نمی دهد. ابتدایی را تا تمام نکند، به دوره های بعد تحصیلی به مانند دبیرستان و دانشگاه نمی تواند راه پیدا کند.
ما در آموزش ترتیب داریم. مثلا اگر بخواهند به کسی ریاضی آموزش بدهند، در مرتبه اول باید به او عدد را بیاموزند، در اعداد هم اول اعداد یک رقمی را باید بیاموزد. بعد دو رقمی، بعد سه رقمی. بعد جمع، تفریق، ضرب و تقسیم.
گاهی فرزندان و جوانان می گویند اصلا ما نمی فهمیم که شما چه می گویید. چون درمسائل اخلاقی، ما یک نظم و ترتیب خاصی نداریم و از یک جایی شروع می کنیم. اول از زبان شروع کنیم؟ یا از چشم یا از گوش؟ نمی دانیم. همه را با همدیگر می گوییم. این یک مشکلی است. البته بعضی از بزرگان و در بعضی از کتاب ها یک ترتیبی را بیان کرده اند اما مبهم است.
خوب اگر بخواهیم تربیبی را به یک شکلی بیان بکنیم از اینجا شروع می کنیم که من یک عملی را که انجام می دهم چگونه اصلاح بکنیم. اصلاح رفتار. خدا می فرماید «امنوا و عملوا الصالحات» خوب برای اصلاح این عمل باید چه کار کرد. آسان ترین راه همان راهی است که پدر و مادرها در خانه انجام می دهند و به فرزند بکن نکن می کنند. یا چرا این کار را انجام دادی و چرا آن کار را انجام ندادی.
یکی از مشکلاتی که ما در مسائل اخلاقی داریم این است نمی دانیم باید از کجا شروع کنیم. قدم اول، قدم دوم، قدم سوم. هرکسی یک گوشه ای از مباحث اخلاقی را مطرح می کند.
حالا این چیزهایی که مطرح می کنیم مربوط به ابتدای اخلاق است، انتهای اخلاق است؟ در آموزش اینگونه نیست. ما در آموزش کتاب هایی که باید بخوانیم دارای ترتیب مشخصی است. اول ابتدایی را تا کسی نخواند کسی او را به دوم ابتدایی راه نمی دهد. ابتدایی را تا تمام نکند، به دوره های بعد تحصیلی به مانند دبیرستان و دانشگاه نمی تواند راه پیدا کند.
ما در آموزش ترتیب داریم. مثلا اگر بخواهند به کسی ریاضی آموزش بدهند، در مرتبه اول باید به او عدد را بیاموزند، در اعداد هم اول اعداد یک رقمی را باید بیاموزد. بعد دو رقمی، بعد سه رقمی. بعد جمع، تفریق، ضرب و تقسیم.
گاهی فرزندان و جوانان می گویند اصلا ما نمی فهمیم که شما چه می گویید. چون درمسائل اخلاقی، ما یک نظم و ترتیب خاصی نداریم و از یک جایی شروع می کنیم. اول از زبان شروع کنیم؟ یا از چشم یا از گوش؟ نمی دانیم. همه را با همدیگر می گوییم. این یک مشکلی است. البته بعضی از بزرگان و در بعضی از کتاب ها یک ترتیبی را بیان کرده اند اما مبهم است.
خوب اگر بخواهیم تربیبی را به یک شکلی بیان بکنیم از اینجا شروع می کنیم که من یک عملی را که انجام می دهم چگونه اصلاح بکنیم. اصلاح رفتار. خدا می فرماید «امنوا و عملوا الصالحات» خوب برای اصلاح این عمل باید چه کار کرد. آسان ترین راه همان راهی است که پدر و مادرها در خانه انجام می دهند و به فرزند بکن نکن می کنند. یا چرا این کار را انجام دادی و چرا آن کار را انجام ندادی.
تاکنون نظری ثبت نشده است