- 535
- 1000
- 1000
- 1000
مقام محمود،مقامی سازگار با ذات انسان، جلسه اول
سخنرانی استاد محمد شجاعی با موضوع "مقام محمود، مقامی سازگار با ذات انسان".
میرسیم به این فقره زیارت عاشورا که میفرماید: و اسئله ان یبلغنی المقام المحمود لکم عند الله. از خدا میخواهیم که ما را به مقام محمودی که شما نزد خدا دارید برساند. امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: در خواندنی که تدبر و فهم عمیق نیست، خیری نیست. ما اگر زیارت عاشورا را بدون فهم و درک بخوانیم فایده و اثری هم ندارد. مقام محمود و پسندیده چه مقامی است که معصومین دارند؟ سه فقره در زیارت عاشورا هست که پشت سر هم قرار گرفتهاند که ربط منطقی با هم دارند. تمام مخلوقات عالم تجلیات مادی هستند و تجلیات کتبی مانند قرآن و ادعیه از سمت خدا برای ما رسیده است و تمام اینها بر اساس تعریف انسان ساخته شده است، یعنی آن چیزی که خدا به عنوان انسان ساخته است. هیچ چیز در این عالم نیست مگر اینکه با محور انسان تنظیم شده است. اگر کسی نفس انسان را بشناسد متوجه میشود که چرا «و ان یثبت لی قدم صدق» اول آمده است و بعد «و اسئله ان یبلغنی المقام المحمود» آمده است و بعد از آن هم «و ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی» آمده است.
وقتی سخن از مقام میشود یعنی این مقام با ساختار ما تنظیم است. مقام در اصطلاحات عرفانی به معنای جایگاهیست که شخص به صورت تثبیت شده آن را دارد و با حال که گذرا و موقتی است متفاوت هست. مقام یعنی دارایی، یعنی باید ما به دارایی برسیم. هدف از خلقت این است که ما شبیه خدا شویم و خدا میفرماید: عبادت کن تا به یقین برسی. مقام یعنی علم و علم یعنی آگاهی و اطلاعات. امام علی علیه السلام در کلامی میفرمایند: علم آخرین راهنما نیست ولی معرفت آخر و نهایت است. علم به معنای دانایی است، ولی معرفت به معنای دارایی است. ما در یادگیری نباید کوتاهی کنیم. مومن نشاطش دائمی است چون دارایی دارد. فاصله بین فهم مقام تا کسب مقام، عمل است.
میرسیم به این فقره زیارت عاشورا که میفرماید: و اسئله ان یبلغنی المقام المحمود لکم عند الله. از خدا میخواهیم که ما را به مقام محمودی که شما نزد خدا دارید برساند. امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: در خواندنی که تدبر و فهم عمیق نیست، خیری نیست. ما اگر زیارت عاشورا را بدون فهم و درک بخوانیم فایده و اثری هم ندارد. مقام محمود و پسندیده چه مقامی است که معصومین دارند؟ سه فقره در زیارت عاشورا هست که پشت سر هم قرار گرفتهاند که ربط منطقی با هم دارند. تمام مخلوقات عالم تجلیات مادی هستند و تجلیات کتبی مانند قرآن و ادعیه از سمت خدا برای ما رسیده است و تمام اینها بر اساس تعریف انسان ساخته شده است، یعنی آن چیزی که خدا به عنوان انسان ساخته است. هیچ چیز در این عالم نیست مگر اینکه با محور انسان تنظیم شده است. اگر کسی نفس انسان را بشناسد متوجه میشود که چرا «و ان یثبت لی قدم صدق» اول آمده است و بعد «و اسئله ان یبلغنی المقام المحمود» آمده است و بعد از آن هم «و ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی» آمده است.
وقتی سخن از مقام میشود یعنی این مقام با ساختار ما تنظیم است. مقام در اصطلاحات عرفانی به معنای جایگاهیست که شخص به صورت تثبیت شده آن را دارد و با حال که گذرا و موقتی است متفاوت هست. مقام یعنی دارایی، یعنی باید ما به دارایی برسیم. هدف از خلقت این است که ما شبیه خدا شویم و خدا میفرماید: عبادت کن تا به یقین برسی. مقام یعنی علم و علم یعنی آگاهی و اطلاعات. امام علی علیه السلام در کلامی میفرمایند: علم آخرین راهنما نیست ولی معرفت آخر و نهایت است. علم به معنای دانایی است، ولی معرفت به معنای دارایی است. ما در یادگیری نباید کوتاهی کنیم. مومن نشاطش دائمی است چون دارایی دارد. فاصله بین فهم مقام تا کسب مقام، عمل است.
کاربر مهمان