- 477
- 1000
- 1000
- 1000
طهارت نفس و درک حیات طیبه، جلسه پنجم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «طهارت نفس و درک حیات طیبه»، جلسه پنجم، سال 1402
خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران داستان جنگ احد و حمراء الاسد را به صورت مبسوط و مفصل تبیین نموده است. خداوند متعال در آیاتی ضمن تأکید بر این که تمام انسان ها در دایره طرح الهی زندگی می کنند؛ آزمون های الهی را جدا سازی صفوف طیب و خبیث از یکدیگر توصیف میکنند.
سختیهای خاص برای جدا شدن صف پاکان از ناپاکان است. صحنه های پیچیده و پر از درگیری جنگ احد تجلی این جدا شدن طیب و خبیث از یکدیگر است. آیات سوره مبارک آل عمران ضمن بیان نقاط قوت و ضعف یاران رسول الله صلی الله علیه و آله، به خوبی آمادگی برای همراهی در طرح و برنامه الهی را که در ادامه توسط اهل بیت علیهمالسلام پیگیری می شود را متذکر شده است.
70 نفر از شهدا در اوج سختی کارزا احد ایستادگی و برخی نیز تا پای جان از پیامبر اعظم دفاع کردند. عدهای علی رغم ادعای اسلام در همان میانه راه، از رسول الله جدا شدند و گروهی هم که با حضرت همراه شدند دو دسته شدند؛ برخی با این که دنبال شهادت و ایثار بودند، ضعف و سستیهایشان باعث شد تا حضرت را رها و تنها بگذارند، این عده غصه دار این اتفاق بودند و این رویداد سنگین را از کوتاهی خود می دیدند؛ عدهای نیز به جای اصلاح ضعفهای خود، عیب و ایرادها را بر گردن دیگران انداختند و هم نوا با منافقین به رسول الله صلی الله علیه و اله بدبین شدند.
کسانی که در وادی صحنههای سنگین غصهدار بازماندگی که از ضعفشان شکل گرفته میشود، مشمول رحمت و مغفرت الهی قرار میگیرند. صحنه امتحان برای بازشناسی خالص ها و اطلاح ضعف هاست.
متقین در لغزشگاهها رویکرد «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» را در پیش میگیرند. به تعبیر قرآن کریم کسانی که طرح جلوگیری از هزینه کردن برای خدا را در پیش می گیرند، در صحنه های آزمون الهی هیچ گاه دوامی نخواهند داشت.
افرادی که اهل احسان، انفاق و کظم غیض هستند، اگر در جایی خطایی کنند، فورا مسیر اصلاح را در پیش میگیرند. اگر این افراد در جایی زمین خوردند، بلافاصله یاد خدا می افتند و تدارک میکنند و هیچگاه بر خطای خود پافشاری نمیورزند.
همه صحنهها و میدانهای دنیا در معرض خداوند متعال قرار دارد و سرشته این تدبیر در دست ذات اقدس الهی است. همانگونه که خداوند متعال میفرمایند؛ «وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ». آزمون های سخت برای خالص سازی و برطرف شن عیب مومنین و ریشه کن شدن کافران است.
از منظر الهی همه چیز منظم بوده از اهداف حکیمانهای برخوردار است. خداوند متعال برای تربیت انسانهای بهشتی، صحنههای مختلفی را ترسیم میکند؛ انسان پیش از ورود به بهشت باید در تراز بهشتی قرار بگیرد.
خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران داستان جنگ احد و حمراء الاسد را به صورت مبسوط و مفصل تبیین نموده است. خداوند متعال در آیاتی ضمن تأکید بر این که تمام انسان ها در دایره طرح الهی زندگی می کنند؛ آزمون های الهی را جدا سازی صفوف طیب و خبیث از یکدیگر توصیف میکنند.
سختیهای خاص برای جدا شدن صف پاکان از ناپاکان است. صحنه های پیچیده و پر از درگیری جنگ احد تجلی این جدا شدن طیب و خبیث از یکدیگر است. آیات سوره مبارک آل عمران ضمن بیان نقاط قوت و ضعف یاران رسول الله صلی الله علیه و آله، به خوبی آمادگی برای همراهی در طرح و برنامه الهی را که در ادامه توسط اهل بیت علیهمالسلام پیگیری می شود را متذکر شده است.
70 نفر از شهدا در اوج سختی کارزا احد ایستادگی و برخی نیز تا پای جان از پیامبر اعظم دفاع کردند. عدهای علی رغم ادعای اسلام در همان میانه راه، از رسول الله جدا شدند و گروهی هم که با حضرت همراه شدند دو دسته شدند؛ برخی با این که دنبال شهادت و ایثار بودند، ضعف و سستیهایشان باعث شد تا حضرت را رها و تنها بگذارند، این عده غصه دار این اتفاق بودند و این رویداد سنگین را از کوتاهی خود می دیدند؛ عدهای نیز به جای اصلاح ضعفهای خود، عیب و ایرادها را بر گردن دیگران انداختند و هم نوا با منافقین به رسول الله صلی الله علیه و اله بدبین شدند.
کسانی که در وادی صحنههای سنگین غصهدار بازماندگی که از ضعفشان شکل گرفته میشود، مشمول رحمت و مغفرت الهی قرار میگیرند. صحنه امتحان برای بازشناسی خالص ها و اطلاح ضعف هاست.
متقین در لغزشگاهها رویکرد «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» را در پیش میگیرند. به تعبیر قرآن کریم کسانی که طرح جلوگیری از هزینه کردن برای خدا را در پیش می گیرند، در صحنه های آزمون الهی هیچ گاه دوامی نخواهند داشت.
افرادی که اهل احسان، انفاق و کظم غیض هستند، اگر در جایی خطایی کنند، فورا مسیر اصلاح را در پیش میگیرند. اگر این افراد در جایی زمین خوردند، بلافاصله یاد خدا می افتند و تدارک میکنند و هیچگاه بر خطای خود پافشاری نمیورزند.
همه صحنهها و میدانهای دنیا در معرض خداوند متعال قرار دارد و سرشته این تدبیر در دست ذات اقدس الهی است. همانگونه که خداوند متعال میفرمایند؛ «وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ». آزمون های سخت برای خالص سازی و برطرف شن عیب مومنین و ریشه کن شدن کافران است.
از منظر الهی همه چیز منظم بوده از اهداف حکیمانهای برخوردار است. خداوند متعال برای تربیت انسانهای بهشتی، صحنههای مختلفی را ترسیم میکند؛ انسان پیش از ورود به بهشت باید در تراز بهشتی قرار بگیرد.
تاکنون نظری ثبت نشده است