- 438
- 1000
- 1000
- 1000
طهارت نفس و درک حیات طیبه، جلسه چهارم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «طهارت نفس و درک حیات طیبه»، جلسه چهارم، سال 1402
خداوند متعال در آیاتی در رابطه با جنگ احد، ضمن بیان هشدار به کفار، قاعده کلی را ذکر می کنند و می فرمایند؛ فرصتهایی که در صحنه آزمون های الهی به کفار داده میشود، برای جدا شدن صف مومنین از کفار است.
این طرح الهی در جدا کردن طیب و خبیث، از پشت صحنه های پیچیدهای برخودار است. اسرار این صحنه ها دست انبیا و اولیای الهی و کسانی است که باید برنامه خدا را اجرا کنند؛ لذا برای رسیدن به نتیجه باید به انبیا و اولیای الهی ایمان و اعتماد داشته باشیم و با تقوا پیشگی در این مسیر، مشمول پاداش الهی گردیم.
در صحنه های ابتلا و امتحان های سنگین الهی، باید تمام امکانات خود اعم از جان، مال و آبروی را سخاوتمندانه که موهبت و فضل الهی است، در مسیر دین خدا و یاری اولیای الهی خرج نماییم. اگر امکانات و نعمتهایی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده، در راه خدا خرج نشود، تا روز قیامت باری بر دوش خواهد بود و انسان را به سمت تباهی میکشاند.
انسان در صحنه محشر به دنبال همراهی خواهد بود تا بارهایی که بر دوش دارد را کمکش کند. تعلقات دنیا باری سنگین بر دوش انسان است؛ لذا جدا شدن از تعلقات دنیا انسان را رها، آزاد و سبک بال میسازد.
تعلقاتی که انسان نسبت به آن بخل میورزد، انسان را گرفتار غفلت و شرک میسازد و در صحنه قیامت نیز وبالی است که طاقت انسان را میگیرد.
حمد و شکر الهی هزینه کردن امکانات در راه دین و برگردان آن به خداوند متعال است. در حمله کفار به مدینه گروهی از همراهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله باز مانده و گروهی نیز علی رغم هم رکاب شدن با حضرت در این صحنه سخت، تمام همّ و غم خود را حفظ جان قرار داده بودند؛ این گروه زود خود را باختند و هیچ استقامتی از خود نشان ندادند.
برخی از افراد جریانی که در جنگ احد استقامتی از خود نشان ندادند؛ بعد از فرار و سستی در صحنه های درگیری، ندامت و غصه شدیدی برایشان عارض شد و مورد مغفرت الهی قرار گرفتند. شکستهایی که آدمی در صحنه های سخت آزمون های الهی می بیند، تحت تاثیر نقطه ضعفهایی است که در زندگی بر خود حمل کرده است.
مواجهه انسان با مرگ بسیار متفاوت بوده، صحنه عاشورا تجلی سخت ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود. عاشورا سخت ترین صحنه ابتلائات بود؛ اباعبدالله الحسین علیهالسلام ضمن تأکید بر صبر و استواری، مرگ را پُلی برای عبور انسان از وادی سختی دنیا به نعمت های بی پایان الهی ذکر میکنند.
خداوند متعال در آیاتی در رابطه با جنگ احد، ضمن بیان هشدار به کفار، قاعده کلی را ذکر می کنند و می فرمایند؛ فرصتهایی که در صحنه آزمون های الهی به کفار داده میشود، برای جدا شدن صف مومنین از کفار است.
این طرح الهی در جدا کردن طیب و خبیث، از پشت صحنه های پیچیدهای برخودار است. اسرار این صحنه ها دست انبیا و اولیای الهی و کسانی است که باید برنامه خدا را اجرا کنند؛ لذا برای رسیدن به نتیجه باید به انبیا و اولیای الهی ایمان و اعتماد داشته باشیم و با تقوا پیشگی در این مسیر، مشمول پاداش الهی گردیم.
در صحنه های ابتلا و امتحان های سنگین الهی، باید تمام امکانات خود اعم از جان، مال و آبروی را سخاوتمندانه که موهبت و فضل الهی است، در مسیر دین خدا و یاری اولیای الهی خرج نماییم. اگر امکانات و نعمتهایی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده، در راه خدا خرج نشود، تا روز قیامت باری بر دوش خواهد بود و انسان را به سمت تباهی میکشاند.
انسان در صحنه محشر به دنبال همراهی خواهد بود تا بارهایی که بر دوش دارد را کمکش کند. تعلقات دنیا باری سنگین بر دوش انسان است؛ لذا جدا شدن از تعلقات دنیا انسان را رها، آزاد و سبک بال میسازد.
تعلقاتی که انسان نسبت به آن بخل میورزد، انسان را گرفتار غفلت و شرک میسازد و در صحنه قیامت نیز وبالی است که طاقت انسان را میگیرد.
حمد و شکر الهی هزینه کردن امکانات در راه دین و برگردان آن به خداوند متعال است. در حمله کفار به مدینه گروهی از همراهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله باز مانده و گروهی نیز علی رغم هم رکاب شدن با حضرت در این صحنه سخت، تمام همّ و غم خود را حفظ جان قرار داده بودند؛ این گروه زود خود را باختند و هیچ استقامتی از خود نشان ندادند.
برخی از افراد جریانی که در جنگ احد استقامتی از خود نشان ندادند؛ بعد از فرار و سستی در صحنه های درگیری، ندامت و غصه شدیدی برایشان عارض شد و مورد مغفرت الهی قرار گرفتند. شکستهایی که آدمی در صحنه های سخت آزمون های الهی می بیند، تحت تاثیر نقطه ضعفهایی است که در زندگی بر خود حمل کرده است.
مواجهه انسان با مرگ بسیار متفاوت بوده، صحنه عاشورا تجلی سخت ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود. عاشورا سخت ترین صحنه ابتلائات بود؛ اباعبدالله الحسین علیهالسلام ضمن تأکید بر صبر و استواری، مرگ را پُلی برای عبور انسان از وادی سختی دنیا به نعمت های بی پایان الهی ذکر میکنند.
تاکنون نظری ثبت نشده است