- 629
- 1000
- 1000
- 1000
عاشورا معلم اخلاق، جلسه چهارم
سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع «عاشورا معلم اخلاق»، جلسه چهارم، سال 1399
یک روایت است از امام باقر«سلاماللهعلیه» و امام پنجم نقل میکند از امام چهارم امام زینالعابدین«سلاماللهعلیه» خیلی روایت حساسی است، اما آن قضیهای که حساسترش میکند این است که امام چهارم میفرمایند که وقتی پدرم آمد توی خیمه من با من خداحافظی کند، خون اطراف بدن حسین را صورت حسین را گرفته بود که ظاهراً این خونها از آنجا بوده که میرفتند شهدا را میآوردند، در آن وقتی که دیگر هیچ کس نبوده که امام حسین«سلاماللهعلیه» به امام سجاد«سلاماللهعلیه» فرمودند که به غیر از من و تو دیگر مردی در این خیمه گاه نیست، حالا در این وضع امام حسین«سلاماللهعلیه» یک نصیحت به امام سجاد«سلاماللهعلیه» کرده معلوم است امام سجاد«سلاماللهعلیه» دیگر میشود واسطه؛ یعنی نصیحت برای ماست اما امام سجاد«سلاماللهعلیه»در معرض است که امام سجاد«سلاماللهعلیه» میفرماید پدرم در آن موقع که فرمودند هم هیچ مردی غیر از من و تو در اینجا نیست و خداحافظ و من رفتم، آقا امام سجاد«سلاماللهعلیه» میخواستند بلند شوند زمین خوردند نتوانستند بلند بشوند آن وقت آقا نصیحت آخرشان حرف آخرشان به امام سجاد«سلاماللهعلیه» این بوده:
«یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»
ظلم نکن، اما به کسی که جز خدا یاوری ندارد، مواظب باش به این ظلم نکنی. خب این روایت با این حساسیتش اقسام دارد مراتب دارد.
یک مرتبهاش آنهایی هستند که آمدند و امام حسین«سلاماللهعلیه» را کشتند و بعد هم زن و بچه و امام سجاد«سلاماللهعلیه» را اسیر کردند؛ «إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»، این یک مرتبهاش است.
مرتبه دوم یک کسی حکومت پیدا کند بر یک ملتی و به آن ملت ظلم بکند که اثر وضعی اعمال مردم هم خدا فرموده همین است: «سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ سُلْطَاناً لَا عِلْمَ لَهُ وَ لَا حِلْمَ لَهُ وَ لَا رَحْمَ لَهُ» این هم مرتبه دومش است.
مرتبه سوم ظلم کردن زن به شوهر یا شوهر به زن یا هر دو به اولاد یا اولاد به پدر و مادر، یک مادر پیری دیگر هیچ کس را ندارد جز این پسر؛ نیش به او بزند، توی خانه زن سالاری باشد زن داد و فریاد کند نیش بزند یا این که مرد مسلط بر سر زنش است و نیش بزند ظلم بکند العیاذ بالله کتک بزند یا بچهها مخصوصاً دختر زیر یوق این پدر است خرج و مخارج میدهد اما نیش هم دارد یا به عکس همین طور که قرآن روی این خیلی پافشاری دارد که اگر پدر و مادر زیر دست تو شدند دیگر خیلی وظیفهات سنگین است و باید «وَ لَا تَنهْرْهُمَا» حتی امام صادق«سلاماللهعلیه» میفرماید که اگر کتک هم زدند «فَلَا تَقُل لهَّمَا أُفٍ»؛ معنا میکنند نمیتوانی بگویی که چرا بدی میکنید؟ حالا یک پسری یا یک دختری پیدا بشود مادرش مثلا به عقیده خودش بیفرهنگ است زیر دست است، بخواهد ظلم بکند.
یک روایت است از امام باقر«سلاماللهعلیه» و امام پنجم نقل میکند از امام چهارم امام زینالعابدین«سلاماللهعلیه» خیلی روایت حساسی است، اما آن قضیهای که حساسترش میکند این است که امام چهارم میفرمایند که وقتی پدرم آمد توی خیمه من با من خداحافظی کند، خون اطراف بدن حسین را صورت حسین را گرفته بود که ظاهراً این خونها از آنجا بوده که میرفتند شهدا را میآوردند، در آن وقتی که دیگر هیچ کس نبوده که امام حسین«سلاماللهعلیه» به امام سجاد«سلاماللهعلیه» فرمودند که به غیر از من و تو دیگر مردی در این خیمه گاه نیست، حالا در این وضع امام حسین«سلاماللهعلیه» یک نصیحت به امام سجاد«سلاماللهعلیه» کرده معلوم است امام سجاد«سلاماللهعلیه» دیگر میشود واسطه؛ یعنی نصیحت برای ماست اما امام سجاد«سلاماللهعلیه»در معرض است که امام سجاد«سلاماللهعلیه» میفرماید پدرم در آن موقع که فرمودند هم هیچ مردی غیر از من و تو در اینجا نیست و خداحافظ و من رفتم، آقا امام سجاد«سلاماللهعلیه» میخواستند بلند شوند زمین خوردند نتوانستند بلند بشوند آن وقت آقا نصیحت آخرشان حرف آخرشان به امام سجاد«سلاماللهعلیه» این بوده:
«یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»
ظلم نکن، اما به کسی که جز خدا یاوری ندارد، مواظب باش به این ظلم نکنی. خب این روایت با این حساسیتش اقسام دارد مراتب دارد.
یک مرتبهاش آنهایی هستند که آمدند و امام حسین«سلاماللهعلیه» را کشتند و بعد هم زن و بچه و امام سجاد«سلاماللهعلیه» را اسیر کردند؛ «إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»، این یک مرتبهاش است.
مرتبه دوم یک کسی حکومت پیدا کند بر یک ملتی و به آن ملت ظلم بکند که اثر وضعی اعمال مردم هم خدا فرموده همین است: «سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ سُلْطَاناً لَا عِلْمَ لَهُ وَ لَا حِلْمَ لَهُ وَ لَا رَحْمَ لَهُ» این هم مرتبه دومش است.
مرتبه سوم ظلم کردن زن به شوهر یا شوهر به زن یا هر دو به اولاد یا اولاد به پدر و مادر، یک مادر پیری دیگر هیچ کس را ندارد جز این پسر؛ نیش به او بزند، توی خانه زن سالاری باشد زن داد و فریاد کند نیش بزند یا این که مرد مسلط بر سر زنش است و نیش بزند ظلم بکند العیاذ بالله کتک بزند یا بچهها مخصوصاً دختر زیر یوق این پدر است خرج و مخارج میدهد اما نیش هم دارد یا به عکس همین طور که قرآن روی این خیلی پافشاری دارد که اگر پدر و مادر زیر دست تو شدند دیگر خیلی وظیفهات سنگین است و باید «وَ لَا تَنهْرْهُمَا» حتی امام صادق«سلاماللهعلیه» میفرماید که اگر کتک هم زدند «فَلَا تَقُل لهَّمَا أُفٍ»؛ معنا میکنند نمیتوانی بگویی که چرا بدی میکنید؟ حالا یک پسری یا یک دختری پیدا بشود مادرش مثلا به عقیده خودش بیفرهنگ است زیر دست است، بخواهد ظلم بکند.
تاکنون نظری ثبت نشده است