سخنرانی حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با موضوع «راهکار عبور از سختی مسیر طاعت الله»، سال 1401
در بیان امام علی علیه السلام ویژگیهای فراوانی برای قرآن کریم ذکر شده است؛ در نهج البلاغه بیش از 100 بار تعبیر قرآن و کتاب الله استفاده شده است.
حضرت در خطبه 176 نهج البلاغه بر اهمیت استفاده و نفع از بیان الهی قرآن کریم تأکید می کنند. حضرت در این خطبه بر پند و موعظه گیری از مواعظ الهی تصریح و می فرمایند؛ نصیحت خداوند متعال در قران را بپذیرید.
امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند: « إنَّ للّه ِعَلَى النّاسِ حُجَّتَینِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّةُ علیهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ » خدوند متعال با اعطا دو حجت باطنی عقل و خرد و نیز حجت بیرونی پیامبران و کتابهای آسمانی حجت را بر انسان تمام نموده است.
پیامبر گرامی اسلامی همیشه میفرمودند؛ بهشت با سختی و مشقت و آتش جهنم با شهوات و هوس ها درهم آمیخته است و هر طاعت، عبادت و بندگی با سختی همراه است و از طرفی معصیت خدا نیز چیزی جز میل و شهوت نیست.
چرایی توامانی طاعت الهی با سختی، کسب فضایل و از بین بردن رذائل اخلاقی از نخستین گام های تجلی بندگی الهی است. دورساختن حسادت، بد دلی، بد زبانی، تکبر، خودپسندی، بخل و… کار آسانی نیست. این که انسان متواضع، سخاوتمند، خوش اخلاق و خوشگمان باشد به آسانی به دست نمیآید.
اطاعت از خداوند متعال برای عامه مردم سخت و دشوار و عبادت برای اولیای الهی بسیار لذت بخش است. خداوند متعال در قرآن کریم در رابطه با نماز می فرمایند؛ «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ» نماز امری بسیار بزرگ و دشوار است، مگر بر خداپرستان فروتن.
عده ای به طمع بهشت، برخی از ترس عذاب جهنم و عدهای نیز از سر معرفت و بدون توجه به بهشت و جهنم، ذات اقدس الهی را عبادت می کنند. رسول اللّه صلى الله علیه و آله می فرمایند؛ «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها» برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود و عبادت را عاشقانه در آغوش بگیرد.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: « ما بَلا اللّه ُ العِبادَ بشَیءٍ أشَدَّ علَیهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ» خداوند متعال بندگانش را به چیزى سخت تر از بذل مال نیازموده است؛ متاسفانه برخی از مسلمانان آنگونه که باید نسبت به پرداخت خمس و زکات که واجبی الهی است، اهتمام چندانی ندارند.
وجوهات شرعی و سهم امام منحصر در حوزه علمیه و نشر کتابهای دینی نیست؛ تمام کارهای خیر و هزاران هزار آثاری که در کشور اعم از ساخت بیمارستان، تاسیس مرکز توانبخشی، خوابگاه دانشجویی و یا اذن هزینه برای سیل زدگان و زلزله زدگان مشاهده میشود، تنها برخی از مصادیق هزینه کرد وجوهات شرعی است.
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند؛ « فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ» رحمت خداوند بر کسى که شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سرکوب کند؛ چرا که باز داشتن هوای نفس از شهوت کار بسیار دشواری است.
حضرت در این خطبه سه راهکار اساسی را مطرح می کنند که بدگمانی به خود و انگشت اتهام ها را به سمت خویشتن گرفتن یکی از این موارد است؛ انسان هایی که همیشه خود را مقصر می دانند در مسیر اصلاح و کمال قدم بر میدارند.
در بیان امام علی علیه السلام ویژگیهای فراوانی برای قرآن کریم ذکر شده است؛ در نهج البلاغه بیش از 100 بار تعبیر قرآن و کتاب الله استفاده شده است.
حضرت در خطبه 176 نهج البلاغه بر اهمیت استفاده و نفع از بیان الهی قرآن کریم تأکید می کنند. حضرت در این خطبه بر پند و موعظه گیری از مواعظ الهی تصریح و می فرمایند؛ نصیحت خداوند متعال در قران را بپذیرید.
امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند: « إنَّ للّه ِعَلَى النّاسِ حُجَّتَینِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّةُ علیهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ » خدوند متعال با اعطا دو حجت باطنی عقل و خرد و نیز حجت بیرونی پیامبران و کتابهای آسمانی حجت را بر انسان تمام نموده است.
پیامبر گرامی اسلامی همیشه میفرمودند؛ بهشت با سختی و مشقت و آتش جهنم با شهوات و هوس ها درهم آمیخته است و هر طاعت، عبادت و بندگی با سختی همراه است و از طرفی معصیت خدا نیز چیزی جز میل و شهوت نیست.
چرایی توامانی طاعت الهی با سختی، کسب فضایل و از بین بردن رذائل اخلاقی از نخستین گام های تجلی بندگی الهی است. دورساختن حسادت، بد دلی، بد زبانی، تکبر، خودپسندی، بخل و… کار آسانی نیست. این که انسان متواضع، سخاوتمند، خوش اخلاق و خوشگمان باشد به آسانی به دست نمیآید.
اطاعت از خداوند متعال برای عامه مردم سخت و دشوار و عبادت برای اولیای الهی بسیار لذت بخش است. خداوند متعال در قرآن کریم در رابطه با نماز می فرمایند؛ «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ» نماز امری بسیار بزرگ و دشوار است، مگر بر خداپرستان فروتن.
عده ای به طمع بهشت، برخی از ترس عذاب جهنم و عدهای نیز از سر معرفت و بدون توجه به بهشت و جهنم، ذات اقدس الهی را عبادت می کنند. رسول اللّه صلى الله علیه و آله می فرمایند؛ «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها» برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود و عبادت را عاشقانه در آغوش بگیرد.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: « ما بَلا اللّه ُ العِبادَ بشَیءٍ أشَدَّ علَیهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ» خداوند متعال بندگانش را به چیزى سخت تر از بذل مال نیازموده است؛ متاسفانه برخی از مسلمانان آنگونه که باید نسبت به پرداخت خمس و زکات که واجبی الهی است، اهتمام چندانی ندارند.
وجوهات شرعی و سهم امام منحصر در حوزه علمیه و نشر کتابهای دینی نیست؛ تمام کارهای خیر و هزاران هزار آثاری که در کشور اعم از ساخت بیمارستان، تاسیس مرکز توانبخشی، خوابگاه دانشجویی و یا اذن هزینه برای سیل زدگان و زلزله زدگان مشاهده میشود، تنها برخی از مصادیق هزینه کرد وجوهات شرعی است.
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند؛ « فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ» رحمت خداوند بر کسى که شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سرکوب کند؛ چرا که باز داشتن هوای نفس از شهوت کار بسیار دشواری است.
حضرت در این خطبه سه راهکار اساسی را مطرح می کنند که بدگمانی به خود و انگشت اتهام ها را به سمت خویشتن گرفتن یکی از این موارد است؛ انسان هایی که همیشه خود را مقصر می دانند در مسیر اصلاح و کمال قدم بر میدارند.
تاکنون نظری ثبت نشده است