- 1955
- 1000
- 1000
- 1000
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه نهم
سخنرانی استاد سید علی حسینی خامنهای با موضوع "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"، "توحید در ایدوئولوژی اسلام" جلسه نهم، سال 1353
تفکر الهی می گوید: فراتر از آنچه میبینیم، حقیقتی هست برتر و عظیم تر از آنچه مشاهده می کنیم و اگر آن حقیقت نبود این پدیده ها صورت نمی گرفت. اما تفکر مادی می گوید: ما غیر از آنچه که می بینیم نمی توانیم به چیزی معتقد باشیم. یکی از علتهای گرایش به مادی گرایی این است که چون از مکتب های الهی دچار سرخوردگی فکری و روحی شدهاند به سوی گرایشات مادیگرایی می روند. آن کسانی که ترویج مادی گرایی را می کنند، هرگز نتوانستند ثابت کنند که خدا وجود ندارد و گفتند ما در این که خدا وجود ندارد شک داریم ولی از آنجا که فکر میکند با این مکتب بهتر می توان جامعه را اداره کرد رو به مکتب آوردهاند. علت گرایش به مادی گرایی وجود یک فلسفه خرد پسند نیست، بلکه آنها تصور می کنند با مادی گرایی بهتر میتوان ظلم را از بین برد، بهتر میتواند تبعیض را از بین برد و خودکامگی ها را ریشهکن کرد. عده ای از دین بیزار هستند، چون خیال میکنند که دین مخدر است و مردم را در مقابل خودکامگی دعوت به سر به زیر بودن می کند، چون دین نمی تواند گره از کار مردم باز کند. البته ما هم چنین دینی را نمیپسندیم و حتماً چنینی را باطل می دانیم، اما مادیگرایی به اشتباه همه را یکسان فرض می کند. قرآن می فرماید: «ما پیامبران را فرستادیم با برهان های روشن و مجموعه فکری و مسائل علمی تا انسان ها بر اساس قسط و عدل و داد زندگی کنند.» اگر دیدید دینی بر خلاف فلسفه ادیان حرکت می کند بدانید که این دین الهی نیست و یا دچار خرابی شده است. تربیت پیامبران فردی نیست ولی موعظه گری هم نیست، بلکه نظام اجتماعی است. پیامبر در فضای جاهلی آن روز شالوده اجتماعی اسلامی را مثل پولادی مستحکم با شکل و قالبی معین ریخت و بعد انسان ها را در این مسیر آورد. یکی از دلایل بروز اختلاف میان مادی گری و دین، وجود آموزه هایی است که در دین مسیحیت وارد شده بود. مانند: شفاعت های دروغین مسیح.
توحید اسلامی، الهامی است در زمینه حکومت، روابط اجتماعی، مسیر جامعه، هدف های جامعه، تکالیف مردم، مسئولیت های انسان ها در برابر خدا و اینها همه توحید است. وقتی که انسان مسلمان شد، همه چیز برای او مقدمه است، وسیله است برای رسیدن به جهان بینش، فکر و اندیشه و دید انسان ها به وسعت خدا وسیع و گسترده می شود.
تفکر الهی می گوید: فراتر از آنچه میبینیم، حقیقتی هست برتر و عظیم تر از آنچه مشاهده می کنیم و اگر آن حقیقت نبود این پدیده ها صورت نمی گرفت. اما تفکر مادی می گوید: ما غیر از آنچه که می بینیم نمی توانیم به چیزی معتقد باشیم. یکی از علتهای گرایش به مادی گرایی این است که چون از مکتب های الهی دچار سرخوردگی فکری و روحی شدهاند به سوی گرایشات مادیگرایی می روند. آن کسانی که ترویج مادی گرایی را می کنند، هرگز نتوانستند ثابت کنند که خدا وجود ندارد و گفتند ما در این که خدا وجود ندارد شک داریم ولی از آنجا که فکر میکند با این مکتب بهتر می توان جامعه را اداره کرد رو به مکتب آوردهاند. علت گرایش به مادی گرایی وجود یک فلسفه خرد پسند نیست، بلکه آنها تصور می کنند با مادی گرایی بهتر میتوان ظلم را از بین برد، بهتر میتواند تبعیض را از بین برد و خودکامگی ها را ریشهکن کرد. عده ای از دین بیزار هستند، چون خیال میکنند که دین مخدر است و مردم را در مقابل خودکامگی دعوت به سر به زیر بودن می کند، چون دین نمی تواند گره از کار مردم باز کند. البته ما هم چنین دینی را نمیپسندیم و حتماً چنینی را باطل می دانیم، اما مادیگرایی به اشتباه همه را یکسان فرض می کند. قرآن می فرماید: «ما پیامبران را فرستادیم با برهان های روشن و مجموعه فکری و مسائل علمی تا انسان ها بر اساس قسط و عدل و داد زندگی کنند.» اگر دیدید دینی بر خلاف فلسفه ادیان حرکت می کند بدانید که این دین الهی نیست و یا دچار خرابی شده است. تربیت پیامبران فردی نیست ولی موعظه گری هم نیست، بلکه نظام اجتماعی است. پیامبر در فضای جاهلی آن روز شالوده اجتماعی اسلامی را مثل پولادی مستحکم با شکل و قالبی معین ریخت و بعد انسان ها را در این مسیر آورد. یکی از دلایل بروز اختلاف میان مادی گری و دین، وجود آموزه هایی است که در دین مسیحیت وارد شده بود. مانند: شفاعت های دروغین مسیح.
توحید اسلامی، الهامی است در زمینه حکومت، روابط اجتماعی، مسیر جامعه، هدف های جامعه، تکالیف مردم، مسئولیت های انسان ها در برابر خدا و اینها همه توحید است. وقتی که انسان مسلمان شد، همه چیز برای او مقدمه است، وسیله است برای رسیدن به جهان بینش، فکر و اندیشه و دید انسان ها به وسعت خدا وسیع و گسترده می شود.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان