- 597
- 1000
- 1000
- 1000
تاریخ بعثت و عصر ظهور، جلسه سی و نهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تاریخ بعثت و عصر ظهور»، جلسه سی و نهم، سال 1401
موضوع برنامۀ ما بهطور خاص، امر به معروف و نهی از منکر نیست. ما میخواهیم ببینیم پیامبر گرامی اسلام(ص) دنبال بنای چه جامعهای بودند؟ آن الگویی که دنبالش بودند چقدر محقق شد و چقدر محقق نشد؟ و بعد ببینیم که آن الگو در ظهور حضرت ولیعصر(ع) چگونه محقق خواهد شد؟ طبیعتاً الگویی که رسولخدا(ص) آن را برای جامعه میپسندید در واقع طبق امر خدا بود، لذا همان الگو برای ظهور امامزمان(عج) هم خواهد بود. منتها در جریان بعثت رسولخدا(ص) ضمن بعثت و ارتباط با مردم و نزول وحی، میخواستند مردم را تربیت کنند، آموزش بدهند و برای این الگو آماده کنند ولی دربارۀ ظهور، قبل از اینکه حضرت بیاید باید مردم برای این الگو آماده شده باشند. حضرت ولیعصر ارواحنالهالفداء یک کار تربیتی طولانی مثل رسولخدا(ص) انجام نمیدهند. امام زمان ارواحنالهالفداء شروع نمیکند از صفر، مردم را تربیت کند مثل اتفاقی که در بعثت رخ داد.
الگوی بعثت در مقابل ما قرار دارد، ما باید ببینیم بر اساس این الگو، پیامبر گرامی اسلام درگیر چه مسائلی بودند و این مسائل را در زمان غیبت و در آستانۀ ظهور حل کنیم. ما الآن نیاز نداریم حتماً یک کسی بالای سرمان باشد تا این آمادگی را پیدا کنیم. عقل، تجربه، وحی و کلمات اولیاء خدا در اختیار ما هست، میتوانیم تدبر کنیم، بفهمیم، اجرا کنیم و آماده بشویم، تا ظهور محقق بشود. ما الگوی بعثت را داریم، تجربیات و آسیبهای آن زمان در مقابل دیدگان ما هست. 1400سال تجربۀ تاریخ امّت اسلامی، اقوام مختلف در طول این زمان و تجربۀ جهانی در مقابل ما هست، همۀ اینها به کمک ما میآید و آدمهای خوب هم پیشتاز میشوند تا ما آن الگو را پیاده کنیم.
ما الآن بهطور خاص، با امر به معروف و نهی از منکر، کار نداریم بلکه میخواهیم ببینیم هدف بعثت چه بود؟ چه مقدار محقق شد و چه مقدار محقق نشد؟ از تجربیات دوران بعثت باید استفاده کنیم. الآن ما باید این را محقق کنیم، منتظر نباشیم که بعد از ظهور محقق بشود. الآن آماده باشیم. آن تجربۀ بعثت را ببینیم. همۀ شکستها و اشتباهها را جبران کنیم تا ظهور واقع بشود، بعد از ظهور، از آن نقطهای که دیگر نمیتوانیم بیشتر جلو برویم، امامزمان(عج) ادامه بدهد و از آمادگیهای ما استفاده کند.
وقتی که ما برای ادارۀ جامعه، برای زندگی در یک امّت اسلامی و در یک فضای اسلامی دنبال الگو میگردیم، خود به خود به سیستم امر به معروف و نهی از منکر برمیخوریم. امر به معروف و نهی از منکر یک ساختار است نه صرفاً یک فعل که یک نفر انجام بدهد. من روزهای بعد کلمات عجیب حضرت امام و مقام معظم رهبری را دربارۀ امر به معروف و نهی از منکر خواهم آورد تا ببینید که چگونه الآن یکی از نقصهای بزرگ کشور و جامعۀ ما بیتوجهی به این ساختار است؛ ساختاری که اسم قرآنیاش امر به معروف و نهی از منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر، شامل احساس مسئولیت اجتماعی آحاد مردم و پیوند بین کسانی است که این مسئولیت اجتماعی را دارند؛ چون شما اگر به تنهایی احساس مسئولیت اجتماعی بکنید و تنهایی بروید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام بدهید چندان فایدهای ندارد. کمااینکه تا همین الان هم خیلیها بودند که به صورت انفرادی وظیفهشان را انجام دادهاند، یک «شبکه» باید باشد. پیوند اجتماعی مقدم است بر اینکه شما بخواهی احساس مسئولیت اجتماعی بکنی. پس امر به معروف و نهی از منکر شامل پیوند اجتماعی بین کسانی است که احساس مسئولیت اجتماعی دارند و بعد، این احساس مسئولیت اجتماعی را در دو مرحله به کار میگیرند: یکی امر به معروف، و یکی هم نهی از منکر. این ضمانتی برای اجرای حق در جامعه است.
موضوع برنامۀ ما بهطور خاص، امر به معروف و نهی از منکر نیست. ما میخواهیم ببینیم پیامبر گرامی اسلام(ص) دنبال بنای چه جامعهای بودند؟ آن الگویی که دنبالش بودند چقدر محقق شد و چقدر محقق نشد؟ و بعد ببینیم که آن الگو در ظهور حضرت ولیعصر(ع) چگونه محقق خواهد شد؟ طبیعتاً الگویی که رسولخدا(ص) آن را برای جامعه میپسندید در واقع طبق امر خدا بود، لذا همان الگو برای ظهور امامزمان(عج) هم خواهد بود. منتها در جریان بعثت رسولخدا(ص) ضمن بعثت و ارتباط با مردم و نزول وحی، میخواستند مردم را تربیت کنند، آموزش بدهند و برای این الگو آماده کنند ولی دربارۀ ظهور، قبل از اینکه حضرت بیاید باید مردم برای این الگو آماده شده باشند. حضرت ولیعصر ارواحنالهالفداء یک کار تربیتی طولانی مثل رسولخدا(ص) انجام نمیدهند. امام زمان ارواحنالهالفداء شروع نمیکند از صفر، مردم را تربیت کند مثل اتفاقی که در بعثت رخ داد.
الگوی بعثت در مقابل ما قرار دارد، ما باید ببینیم بر اساس این الگو، پیامبر گرامی اسلام درگیر چه مسائلی بودند و این مسائل را در زمان غیبت و در آستانۀ ظهور حل کنیم. ما الآن نیاز نداریم حتماً یک کسی بالای سرمان باشد تا این آمادگی را پیدا کنیم. عقل، تجربه، وحی و کلمات اولیاء خدا در اختیار ما هست، میتوانیم تدبر کنیم، بفهمیم، اجرا کنیم و آماده بشویم، تا ظهور محقق بشود. ما الگوی بعثت را داریم، تجربیات و آسیبهای آن زمان در مقابل دیدگان ما هست. 1400سال تجربۀ تاریخ امّت اسلامی، اقوام مختلف در طول این زمان و تجربۀ جهانی در مقابل ما هست، همۀ اینها به کمک ما میآید و آدمهای خوب هم پیشتاز میشوند تا ما آن الگو را پیاده کنیم.
ما الآن بهطور خاص، با امر به معروف و نهی از منکر، کار نداریم بلکه میخواهیم ببینیم هدف بعثت چه بود؟ چه مقدار محقق شد و چه مقدار محقق نشد؟ از تجربیات دوران بعثت باید استفاده کنیم. الآن ما باید این را محقق کنیم، منتظر نباشیم که بعد از ظهور محقق بشود. الآن آماده باشیم. آن تجربۀ بعثت را ببینیم. همۀ شکستها و اشتباهها را جبران کنیم تا ظهور واقع بشود، بعد از ظهور، از آن نقطهای که دیگر نمیتوانیم بیشتر جلو برویم، امامزمان(عج) ادامه بدهد و از آمادگیهای ما استفاده کند.
وقتی که ما برای ادارۀ جامعه، برای زندگی در یک امّت اسلامی و در یک فضای اسلامی دنبال الگو میگردیم، خود به خود به سیستم امر به معروف و نهی از منکر برمیخوریم. امر به معروف و نهی از منکر یک ساختار است نه صرفاً یک فعل که یک نفر انجام بدهد. من روزهای بعد کلمات عجیب حضرت امام و مقام معظم رهبری را دربارۀ امر به معروف و نهی از منکر خواهم آورد تا ببینید که چگونه الآن یکی از نقصهای بزرگ کشور و جامعۀ ما بیتوجهی به این ساختار است؛ ساختاری که اسم قرآنیاش امر به معروف و نهی از منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر، شامل احساس مسئولیت اجتماعی آحاد مردم و پیوند بین کسانی است که این مسئولیت اجتماعی را دارند؛ چون شما اگر به تنهایی احساس مسئولیت اجتماعی بکنید و تنهایی بروید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام بدهید چندان فایدهای ندارد. کمااینکه تا همین الان هم خیلیها بودند که به صورت انفرادی وظیفهشان را انجام دادهاند، یک «شبکه» باید باشد. پیوند اجتماعی مقدم است بر اینکه شما بخواهی احساس مسئولیت اجتماعی بکنی. پس امر به معروف و نهی از منکر شامل پیوند اجتماعی بین کسانی است که احساس مسئولیت اجتماعی دارند و بعد، این احساس مسئولیت اجتماعی را در دو مرحله به کار میگیرند: یکی امر به معروف، و یکی هم نهی از منکر. این ضمانتی برای اجرای حق در جامعه است.
تاکنون نظری ثبت نشده است