- 1375
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه پانزدهم
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه پانزدهم، سال 1401
موضوع بحث ما «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است. عمدتاً در دوره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم سیر میکنیم، عقاید را چگونه آموزش دادهاند، چه چالشهایی بوجود آمد.
اولین مسئله روی خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بود، شناخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و بعد هم شناخت نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، مسئله اصحاب، مسئله افضلیت، مسئله اهل البیت سلام الله علیهم أجمعین.
به مسئله محبّت رسیدیم. از نظر بنده مسئله محبّت زیربنای مسئله ولایت است، یعنی تا زمانی که محبّت نباشد اصلاً آن ولایتمداری رخ نمیدهد، با محبّت میشود آن عقیده را پیدا کرد، وگرنه اینکه آدمها بگویند «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» یعنی پیغمبر در همه چیز اولی است؛ انسانها پای عمل لنگ میشوند، تا زمانی که آن محبّت دلِ آنها را پُر نکرده باشد نمیتوانند پای کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بایستند.
در این آیه هم میفرماید «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»، از علائم مؤمن این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را اولی میداند. برای بقیه اینطور نیست، جمله خبری است که نتیجه آن انشائی است، یعنی یک خبر میدهد که مؤمنان «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»، برای مؤمنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه چیز اولویتدارتر است. آن کسی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای او اولویت اول را ندارد هنوز ایمانش ایراد دارد، یا اصل ایمان او یا کمال ایمان او.
این موضوع را نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه روی حبّ میبرند، برای اینکه میخواهند بتوانند جامعه را بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اداره کنند و این مسیر هدایت برای همه مسلمین، همه موحدان در همه اقطار زمین بایستی اتفاق بیفتد. این نبوت مانند نبوت بعضی از انبیاء گذشته نبوده است که موسمی و مقطعی و در یک قطعه جغرافیایی باشد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رحمه للعالمین هستند، خاتم الأنبیاء و المرسلین هستند، برای همهی زمین تا روز قیامت. لذا نمیتواند این امر را رها کند.
موضوع بحث ما «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است. عمدتاً در دوره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم سیر میکنیم، عقاید را چگونه آموزش دادهاند، چه چالشهایی بوجود آمد.
اولین مسئله روی خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بود، شناخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و بعد هم شناخت نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، مسئله اصحاب، مسئله افضلیت، مسئله اهل البیت سلام الله علیهم أجمعین.
به مسئله محبّت رسیدیم. از نظر بنده مسئله محبّت زیربنای مسئله ولایت است، یعنی تا زمانی که محبّت نباشد اصلاً آن ولایتمداری رخ نمیدهد، با محبّت میشود آن عقیده را پیدا کرد، وگرنه اینکه آدمها بگویند «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» یعنی پیغمبر در همه چیز اولی است؛ انسانها پای عمل لنگ میشوند، تا زمانی که آن محبّت دلِ آنها را پُر نکرده باشد نمیتوانند پای کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بایستند.
در این آیه هم میفرماید «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»، از علائم مؤمن این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را اولی میداند. برای بقیه اینطور نیست، جمله خبری است که نتیجه آن انشائی است، یعنی یک خبر میدهد که مؤمنان «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»، برای مؤمنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه چیز اولویتدارتر است. آن کسی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای او اولویت اول را ندارد هنوز ایمانش ایراد دارد، یا اصل ایمان او یا کمال ایمان او.
این موضوع را نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه روی حبّ میبرند، برای اینکه میخواهند بتوانند جامعه را بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اداره کنند و این مسیر هدایت برای همه مسلمین، همه موحدان در همه اقطار زمین بایستی اتفاق بیفتد. این نبوت مانند نبوت بعضی از انبیاء گذشته نبوده است که موسمی و مقطعی و در یک قطعه جغرافیایی باشد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رحمه للعالمین هستند، خاتم الأنبیاء و المرسلین هستند، برای همهی زمین تا روز قیامت. لذا نمیتواند این امر را رها کند.
کاربر مهمان