سخنرانی از آیت الله حسین مظاهری با موضوع «اهمیّت مبحث مهدویّت»، سال 1391
از نظر قرآن و روایات، قضیۀ مهدویّت، از مشهورترینِ مباحث در اسلام است و شاید بتوان گفت قضیهای مشهورتر از مهدویّت در مسائل دینی وجود ندارد.
افزون بر اینکه بیش از صد و ده آیه از آیات نورانی قرآن کریم به قضیّۀ مهدویّت مربوط میشود، بیش از ده هزار روایت از پیغمبر اکرم و از ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» در مورد حضرت ولی عصر«عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف» وارد شده است و در کتب سنّی و شیعه موجود است. در این روایات، همۀ وقایع از وقتی که حضرت به دنیا میآیند تا زمانی که به رهبری ایشان، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شده و حکومت اهلبیت«سلاماللهعلیهم» در دنیا تشکیل میشود و تا روز قیامت ادامه دارد، آمده است.
بخش قابل توجّهی از آن روایات ارزشمند، در کتب معتبر اهل سنّت و بخشی نیز در کتب معتبر شیعیان نقل شده است و این روایات، به نسبت سایر موضوعات دینی، فراوانی بیشتری دارند. به عنوان مثال، راجع به حج، نماز و روزه، روایات فراوانی وارد شده است. زراره به امام صادق«سلاماللهعلیه» میگوید: یابن رسول الله! چهل سال است که من راجع به حج سؤال میپرسم و هنوز تمام نشده است! امام صادق«سلاماللهعلیه» میفرمایند: یک عمر دیگر هم بپرسی، باز مسائل باقی میماند. لذا راجع به حج روایت زیادی وارد شده است! در مورد نماز نیز قضیه به همین صورت است، ولی با این حال، به بیش از دو سه هزار روایت نمیرسد، ولی در مورد مهدویّت بیش از ده هزار روایت وجود دارد.
بیش از پانصد جلد کتاب مفید، مستند و معتبر، اختصاصاً راجع به حضرت ولی عصر«ارواحنافداه»، نوشته شده و در کتابخانههای سنّی و شیعه و در حتّْی در کتابخانههای غرب وجود دارد که در نوع خود کم نظیر یا بینظیر است.
همانطور که بیان شد، بیش از صد و ده آیه از آیات نورانی قرآن کریم راجع به مهدویّت است. آیاتی که به این موضوع اختصاص دارد، به سه دسته منقسم میشوند: یک قسمت از آیات، تفسیری است. یعنی برای عموم مردم است و اگر کسی در آیات قرآن دقت کند و با قرآن انس داشته باشد، معانی و مفهوم این آیات برای او هویدا میشود.
دستۀ دیگری از آیات مهدویّت، آیات علمی هستند که درک آن آیات، نیازمند علم و دقّت و بررسی بیشتر است. به عبارت دیگر، علما و حدیث شناسان خبره، از عهدۀ تفسیر چنین آیاتی بر میآیند. کسانی که عالم به علم قرآنند و در مورد آیات و روایات کار علمی کرده و میکنند، میتوانند این آیات را از قرآن استخراج کنند.
قسمت سوّم از آیات مهدویّت، آیاتی هستند که باید توسّط اهل بیت«سلاماللهعلیهم» تبیین و تفسیر شود. ایشان بعضی از آیات مربوط به مهدویّت را تبیین کردهاند که در اصطلاح تفسیری به آن «تأویل» میگویند. به اینگونه احادیث، روایات بطنی و تفسیرهای بطنی نیز گفته می شود.
قسمت اوّل و دوّم از آیات را تفسیر و قسمت سوّم را تأویل مینامند. در مورد تأویل، از نظر اهل بیت«سلاماللهعلیهم» پایه، محکم است. یعنی پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» یا یکی از ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم»، آیه را راجع به امام زمان«ارواحنافداه» تفسیر کردهاند، گرچه ممکن است مردم عادی یا حتی مفسّرین، آن معنا را استنباط نکنند، ولی آن بزرگوارانی که قرآن در خانۀ آنان نازل شده است، این مطالب را میفهمند. لذا روایات بسیاری به دست ما رسیده که بیش از صد و ده آیه از آیات شریفه را به امام زمان«ارواحنافداه» تأویل فرمودهاند.
به هر حال، لازم است بدانید که بیش از صد و ده آیه راجع به امام زمان و قضیۀ مهدویّت در قرآن کریم وجود دارد که در کتب مستقل و در تفاسیر، اعمّ از فارسی و عربی، بیان شده است. البته همانگونه که بیان شد، گاهی تأویلی است که مختصّ به اهل بیت«سلاماللهعلیهم» میباشد، گاهی عقلی، دقّی، علمی، فلسفی و تفسیری است که علم برای ما تفسیر میکند و مختصّ به خواص است و گاهی نیز اگر کسی در قرآن کریم دقّت کند و با آن انس داشته باشد، میفهمد که برخی از آیات مربوط به امام زمان«ارواحنافداه» میباشند.
از نظر قرآن و روایات، قضیۀ مهدویّت، از مشهورترینِ مباحث در اسلام است و شاید بتوان گفت قضیهای مشهورتر از مهدویّت در مسائل دینی وجود ندارد.
افزون بر اینکه بیش از صد و ده آیه از آیات نورانی قرآن کریم به قضیّۀ مهدویّت مربوط میشود، بیش از ده هزار روایت از پیغمبر اکرم و از ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» در مورد حضرت ولی عصر«عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف» وارد شده است و در کتب سنّی و شیعه موجود است. در این روایات، همۀ وقایع از وقتی که حضرت به دنیا میآیند تا زمانی که به رهبری ایشان، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شده و حکومت اهلبیت«سلاماللهعلیهم» در دنیا تشکیل میشود و تا روز قیامت ادامه دارد، آمده است.
بخش قابل توجّهی از آن روایات ارزشمند، در کتب معتبر اهل سنّت و بخشی نیز در کتب معتبر شیعیان نقل شده است و این روایات، به نسبت سایر موضوعات دینی، فراوانی بیشتری دارند. به عنوان مثال، راجع به حج، نماز و روزه، روایات فراوانی وارد شده است. زراره به امام صادق«سلاماللهعلیه» میگوید: یابن رسول الله! چهل سال است که من راجع به حج سؤال میپرسم و هنوز تمام نشده است! امام صادق«سلاماللهعلیه» میفرمایند: یک عمر دیگر هم بپرسی، باز مسائل باقی میماند. لذا راجع به حج روایت زیادی وارد شده است! در مورد نماز نیز قضیه به همین صورت است، ولی با این حال، به بیش از دو سه هزار روایت نمیرسد، ولی در مورد مهدویّت بیش از ده هزار روایت وجود دارد.
بیش از پانصد جلد کتاب مفید، مستند و معتبر، اختصاصاً راجع به حضرت ولی عصر«ارواحنافداه»، نوشته شده و در کتابخانههای سنّی و شیعه و در حتّْی در کتابخانههای غرب وجود دارد که در نوع خود کم نظیر یا بینظیر است.
همانطور که بیان شد، بیش از صد و ده آیه از آیات نورانی قرآن کریم راجع به مهدویّت است. آیاتی که به این موضوع اختصاص دارد، به سه دسته منقسم میشوند: یک قسمت از آیات، تفسیری است. یعنی برای عموم مردم است و اگر کسی در آیات قرآن دقت کند و با قرآن انس داشته باشد، معانی و مفهوم این آیات برای او هویدا میشود.
دستۀ دیگری از آیات مهدویّت، آیات علمی هستند که درک آن آیات، نیازمند علم و دقّت و بررسی بیشتر است. به عبارت دیگر، علما و حدیث شناسان خبره، از عهدۀ تفسیر چنین آیاتی بر میآیند. کسانی که عالم به علم قرآنند و در مورد آیات و روایات کار علمی کرده و میکنند، میتوانند این آیات را از قرآن استخراج کنند.
قسمت سوّم از آیات مهدویّت، آیاتی هستند که باید توسّط اهل بیت«سلاماللهعلیهم» تبیین و تفسیر شود. ایشان بعضی از آیات مربوط به مهدویّت را تبیین کردهاند که در اصطلاح تفسیری به آن «تأویل» میگویند. به اینگونه احادیث، روایات بطنی و تفسیرهای بطنی نیز گفته می شود.
قسمت اوّل و دوّم از آیات را تفسیر و قسمت سوّم را تأویل مینامند. در مورد تأویل، از نظر اهل بیت«سلاماللهعلیهم» پایه، محکم است. یعنی پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» یا یکی از ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم»، آیه را راجع به امام زمان«ارواحنافداه» تفسیر کردهاند، گرچه ممکن است مردم عادی یا حتی مفسّرین، آن معنا را استنباط نکنند، ولی آن بزرگوارانی که قرآن در خانۀ آنان نازل شده است، این مطالب را میفهمند. لذا روایات بسیاری به دست ما رسیده که بیش از صد و ده آیه از آیات شریفه را به امام زمان«ارواحنافداه» تأویل فرمودهاند.
به هر حال، لازم است بدانید که بیش از صد و ده آیه راجع به امام زمان و قضیۀ مهدویّت در قرآن کریم وجود دارد که در کتب مستقل و در تفاسیر، اعمّ از فارسی و عربی، بیان شده است. البته همانگونه که بیان شد، گاهی تأویلی است که مختصّ به اهل بیت«سلاماللهعلیهم» میباشد، گاهی عقلی، دقّی، علمی، فلسفی و تفسیری است که علم برای ما تفسیر میکند و مختصّ به خواص است و گاهی نیز اگر کسی در قرآن کریم دقّت کند و با آن انس داشته باشد، میفهمد که برخی از آیات مربوط به امام زمان«ارواحنافداه» میباشند.
تاکنون نظری ثبت نشده است