سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «اهمیت روضه های خانگی»، سال 1400
در دوران دفاع مقدس در ایام فاطمیه اول در مجلس روضه زنانهای که در خانهای برپا بوده موشک به این خانه اصابت میکند و 18 نفر از بانوان به همراه 3 جنین به شهادت میرسند. روضه خانگی هدف قرار گرفت تا شهید دادن این مجالس هم در تاریخ ثبت شود. این حادثه دقیقا در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در شهری اتفاق افتاد که نماد قبر گمشده حضرت زهرا سلام الله علیها در آن قرار دارد و خداوند با شهادت این بانوان خواست نماد تازهای را در ذهن ما به ثبت برساند.
خداوند اهل ثبت نماد است و محل شهادت این بانوان را نماد شهادت در روضه های خانگی قرار داده است. خداوند درباره مکانهای خاص حرمتهای خاصی قائل است و در روایت است که ابتدا حرمین شریفین مکه و مدینه در صدر مکانهای مقدس قرار دارد، سپس قبور ائمه، بعد مقتل شهیدان، بعد محل دفن امام زادگان و بعد مساجد؛ بنابراین مقتل این شهدا هم یک مکان مقدس است که باید به عنوان یک نماد تبدیل به بنای یادبود شود.
روضههای خانگی از مؤثرترین روشهای تربیت نفوس، تزکیه جانها و تعالی ایمان و معرفت مردم است. یکی از مصادیق بروز و ظهور ایمان در جامعه روضههای خانگی است و وقتی این مجالس در خانه انجام گرفت فرزندان ما آن را جدیتر میگیرند و هویت دینی پیدا میکنند.
به واسطه حضور علما در قم باید این شهر بیشترین روضههای خانگی را داشته باشد. روضههای محدود که با جمعیت های کم شکل می گیرند خودشان موضوعیت دارند و شهر مقدس قم که باید از این نظر الگوی دیگر شهرها باشد.
روضههای خانگی باید با تلاش بانوان شکل گیرد. نقش احساسات مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثر است و کودک با تمام هشیاری، کنجکاوی و تأثیر پذیری این صحنه ها و تلاش های مادر برای برپایی روضه را در ذهن خود ثبت میکند و این مسیر را ادامه میدهد.
یکی از شاخصهای سطح معنوی جامعه برگزاری روضههای خانگی است. امام سجاد و امام باقر علیهما السلام در خانه خود روضه می گرفتند و امام سجاد علیه السلام به شیعیان امر میکردند که در خانههای خود روضه بگیرید.
حضرت زهرا سلام الله علیها هفته ای یک بار برای حضرت حمزه سید الشهدا روضه میگرفتند. وقتی برای شهادت جعفر طیار خانواده اش در خانه گریه میکردند فردی آمد و به این نوع گریه کردن برای فرد از دست رفته اعتراض کرد ولی پیامبر(ص) فرمودند برای فردی مثل جعفر باید گریه کرد و دستور دادند که خانم ها غذا نپذند و آقایان غذا را آماده کنند تا زنها عزاداری کنند.
مادری که روضه می گیرد فرزندان خود را بیمه کرده است. بسیاری از سیاستهای ما مانند ایجاد انگیزه ازدیاد نسل، باید در روضههای خانگی شکل بگیرد و این روضه ها می تواند در ترویج مباحث فرهنگی بسیار مؤثر باشد.
در دوران دفاع مقدس در ایام فاطمیه اول در مجلس روضه زنانهای که در خانهای برپا بوده موشک به این خانه اصابت میکند و 18 نفر از بانوان به همراه 3 جنین به شهادت میرسند. روضه خانگی هدف قرار گرفت تا شهید دادن این مجالس هم در تاریخ ثبت شود. این حادثه دقیقا در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در شهری اتفاق افتاد که نماد قبر گمشده حضرت زهرا سلام الله علیها در آن قرار دارد و خداوند با شهادت این بانوان خواست نماد تازهای را در ذهن ما به ثبت برساند.
خداوند اهل ثبت نماد است و محل شهادت این بانوان را نماد شهادت در روضه های خانگی قرار داده است. خداوند درباره مکانهای خاص حرمتهای خاصی قائل است و در روایت است که ابتدا حرمین شریفین مکه و مدینه در صدر مکانهای مقدس قرار دارد، سپس قبور ائمه، بعد مقتل شهیدان، بعد محل دفن امام زادگان و بعد مساجد؛ بنابراین مقتل این شهدا هم یک مکان مقدس است که باید به عنوان یک نماد تبدیل به بنای یادبود شود.
روضههای خانگی از مؤثرترین روشهای تربیت نفوس، تزکیه جانها و تعالی ایمان و معرفت مردم است. یکی از مصادیق بروز و ظهور ایمان در جامعه روضههای خانگی است و وقتی این مجالس در خانه انجام گرفت فرزندان ما آن را جدیتر میگیرند و هویت دینی پیدا میکنند.
به واسطه حضور علما در قم باید این شهر بیشترین روضههای خانگی را داشته باشد. روضههای محدود که با جمعیت های کم شکل می گیرند خودشان موضوعیت دارند و شهر مقدس قم که باید از این نظر الگوی دیگر شهرها باشد.
روضههای خانگی باید با تلاش بانوان شکل گیرد. نقش احساسات مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثر است و کودک با تمام هشیاری، کنجکاوی و تأثیر پذیری این صحنه ها و تلاش های مادر برای برپایی روضه را در ذهن خود ثبت میکند و این مسیر را ادامه میدهد.
یکی از شاخصهای سطح معنوی جامعه برگزاری روضههای خانگی است. امام سجاد و امام باقر علیهما السلام در خانه خود روضه می گرفتند و امام سجاد علیه السلام به شیعیان امر میکردند که در خانههای خود روضه بگیرید.
حضرت زهرا سلام الله علیها هفته ای یک بار برای حضرت حمزه سید الشهدا روضه میگرفتند. وقتی برای شهادت جعفر طیار خانواده اش در خانه گریه میکردند فردی آمد و به این نوع گریه کردن برای فرد از دست رفته اعتراض کرد ولی پیامبر(ص) فرمودند برای فردی مثل جعفر باید گریه کرد و دستور دادند که خانم ها غذا نپذند و آقایان غذا را آماده کنند تا زنها عزاداری کنند.
مادری که روضه می گیرد فرزندان خود را بیمه کرده است. بسیاری از سیاستهای ما مانند ایجاد انگیزه ازدیاد نسل، باید در روضههای خانگی شکل بگیرد و این روضه ها می تواند در ترویج مباحث فرهنگی بسیار مؤثر باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است