- 804
- 1000
- 1000
- 1000
حمد و سپاس و صبر و بردباری در کلام اهل بیت (ع)
سخنرانی حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با موضوع "حمد و سپاس و صبر و بردباری در کلام اهل بیت (ع)"، سال 1398
واژه های حمد و سپاس گزاری و صبر و بردباری در آیات نورانی قرآن و کلمات اهلبیت (ع) فراوان دیده می شود. در قرآن کریم قریب به صد مرتبه به واژه صبر و بردباری اشاره شده است در کلام اهلبیت (ع) هم واژه حمد و سپاس در برابر نعمت ها و صبر و بردباری در برابر مصیبت ها و سختی ها بارها تکرار شده است. امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه هر خطبه ای که آغاز می کند همراه با حمد و سپاس است. کلیدِ یاد خدا حمد است و حمد سبب می شود که خداوند فضل بیشتری را به ما عنایت کند. حمد خدا، راهنمایی بر نعمت های پروردگار است. ما با شکر و سپاسگزاری می خواهیم از گناه ناسپاسی فاصله بگیریم.
انسان اگر متوجه نعمت های الهی باشد، حمد و سپاسش هم زیاد می شود و صبر و بردباری اش افزون می گردد. امیرالمؤمنین (ع) در طول عمر با برکتشان سختی های بسیاری کشیدند اما همیشه زبان شکر و سپاس داشتند. زندگی بدون ابتلائات و سختی ها و گرفتاری ها نمی شود. ما حاجاتمان را از خدایی در خواست می کنیم که اول، رحمان است؛ دوم، قادر است؛ سوم، بی نیاز مطلق است؛ چهارم، بر همه چیز عالم است و پنجم، نسبت به همه چیز حکیم و نسبت به پایان همه کارها آگاه است.
واژه های حمد و سپاس گزاری و صبر و بردباری در آیات نورانی قرآن و کلمات اهلبیت (ع) فراوان دیده می شود. در قرآن کریم قریب به صد مرتبه به واژه صبر و بردباری اشاره شده است در کلام اهلبیت (ع) هم واژه حمد و سپاس در برابر نعمت ها و صبر و بردباری در برابر مصیبت ها و سختی ها بارها تکرار شده است. امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه هر خطبه ای که آغاز می کند همراه با حمد و سپاس است. کلیدِ یاد خدا حمد است و حمد سبب می شود که خداوند فضل بیشتری را به ما عنایت کند. حمد خدا، راهنمایی بر نعمت های پروردگار است. ما با شکر و سپاسگزاری می خواهیم از گناه ناسپاسی فاصله بگیریم.
انسان اگر متوجه نعمت های الهی باشد، حمد و سپاسش هم زیاد می شود و صبر و بردباری اش افزون می گردد. امیرالمؤمنین (ع) در طول عمر با برکتشان سختی های بسیاری کشیدند اما همیشه زبان شکر و سپاس داشتند. زندگی بدون ابتلائات و سختی ها و گرفتاری ها نمی شود. ما حاجاتمان را از خدایی در خواست می کنیم که اول، رحمان است؛ دوم، قادر است؛ سوم، بی نیاز مطلق است؛ چهارم، بر همه چیز عالم است و پنجم، نسبت به همه چیز حکیم و نسبت به پایان همه کارها آگاه است.
تاکنون نظری ثبت نشده است