- 933
- 1000
- 1000
- 1000
مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه، جلسه یازدهم
سخنرانی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه»، جلسه یازدهم ، سال 1399
ما باید اصول فکر دینی را بیشتر درک کنیم. یکی از آن اصول این است که هیچ فکر اخلاقی نیست که پیوند و پیوست سیاسی، اقتصادی واجتماعی نداشته باشد و هیچ مفهوم حقوقی نیست که پیوست اخلاقی، عرفانی و معنوی نداشته باشد. نباید به دین نگاه سکولار داشت. مثلا نباید مواسات را محدود به یک مفهوم حداقلی اخلاقی بدانیم. گاهی اگر فردی مواسات نداشته باشد مورد لعنت خدا قرار می گیرد. در جریان جنگ احد امیرالمومنین علیه السلام با پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مواسات کرد. بقیه فرار کردند و ملعون شدند.
دو تمدن امروز در جهان داریم. یک تمدن مبتنی بر امساک یعنی تمدن فردگرایی و لیبرالیسم و غربی و سرمایه داری و... که نتیجه آن دیکتاتوری سرمایه داران است. دیگری تمدن انفاق است.یعنی آمادگی برای پرداخت کردن و این چیزی است که دین از ما میخواهد. حاصل تحقق تمدن انفاق، عدالت اجتماعی است. در حال حاضر جامعه ما آمادگی این را دارد که عدالت در آن شکل بگیرد و باید الان راهکار های عدالت خواهی را تحقق بخشید که همان مواسات است. خود عدالت با دو مفهوم در هم تنیده است: یک عقلانیت و دیگری معنویت. اگر از یکی از این دو مفهوم جدا شد، دیگر عدالت نیست. اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق خرد به کار گرفته نشود، انسان دچار گمراهی می شود.
ما باید اصول فکر دینی را بیشتر درک کنیم. یکی از آن اصول این است که هیچ فکر اخلاقی نیست که پیوند و پیوست سیاسی، اقتصادی واجتماعی نداشته باشد و هیچ مفهوم حقوقی نیست که پیوست اخلاقی، عرفانی و معنوی نداشته باشد. نباید به دین نگاه سکولار داشت. مثلا نباید مواسات را محدود به یک مفهوم حداقلی اخلاقی بدانیم. گاهی اگر فردی مواسات نداشته باشد مورد لعنت خدا قرار می گیرد. در جریان جنگ احد امیرالمومنین علیه السلام با پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مواسات کرد. بقیه فرار کردند و ملعون شدند.
دو تمدن امروز در جهان داریم. یک تمدن مبتنی بر امساک یعنی تمدن فردگرایی و لیبرالیسم و غربی و سرمایه داری و... که نتیجه آن دیکتاتوری سرمایه داران است. دیگری تمدن انفاق است.یعنی آمادگی برای پرداخت کردن و این چیزی است که دین از ما میخواهد. حاصل تحقق تمدن انفاق، عدالت اجتماعی است. در حال حاضر جامعه ما آمادگی این را دارد که عدالت در آن شکل بگیرد و باید الان راهکار های عدالت خواهی را تحقق بخشید که همان مواسات است. خود عدالت با دو مفهوم در هم تنیده است: یک عقلانیت و دیگری معنویت. اگر از یکی از این دو مفهوم جدا شد، دیگر عدالت نیست. اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق خرد به کار گرفته نشود، انسان دچار گمراهی می شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است