- 3437
- 1000
- 1000
- 1000
آسیب شناسی؛ چرا ما منتظر نیستیم و در تب انتظار نمی سوزیم؟
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع آسیب شناسی؛ چرا ما منتظر نیستیم و در تب انتظار نمی سوزیم؟، سال 1398
قبیلهگرایی و اقدام بر علیه جایگاه اهل بیت علیهم السلام، دو اقدام خلفا بر علیه اهل بیت علیهم السّلام بود.
اهل بیت علیهم السّلام در زمینههای قیام سیّد الشّهداء صلوات الله علیه ما را به سقیفه آدرس داده اند.
یکی از بحث های بسیار مهم بحث جایگاه اهل بیت علیهم السلام است و از این جهت مهم است که بین ما شیعیان هم اختلال وجود دارد. نه بزرگان و علما، بعضیها مثل من هستند ممکن است در فهم آن اختلال پیدا بکنند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای اینکه ما بفهمیم چه کار باید بکنیم، فرمودند: کتاب و اهل بیت. فقط هم ثقلین نفرمودند، حدیث سفینه هم فرمودند، حدیث اهل بیت امان زمین و آسمان هستند، نجوم السّماء هستند. روایات فراوانی در مورد اهل بیت علیهم السلام فرمودند، یکی از آنها ثقلین که خیلی اهمّیّت دارد.
مکتب خلفا برای این که اهل بیت علیهم السلام را از دست مردم بگیرد، این اهل بیت اصطلاحی را به آن اهل بیت لغوی تبدیل کرد و گفت: همه هستند و چند هزار نفر هستند و محترم هستند و سادات هستند و هر چه پیغمبر فرموده بود(مرجعیّت، اخذ کردن، نشستن، استفاده کردن، جلو نزدن، عقب نماندن، ملازمه داشتن، پیروی کردن) را خراب کردند.
این را که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمود: اهل بیت اینطور هستند؛ از آنها جلو نیفتید.
آن کسی که میآید به امام حسن علیه السّلام میگوید شما نستجیر بالله ذلّت آوردی، یعنی جلو افتاده است. خیلیها بودند که جلو افتادند. از اینها عقب نمانید. ما این عبارات را فراوان در ادعیّه و روایات و زیارات خود داریم.
چند تا مصیبت بر سر این اهل بیت آوردند. یکی این بود که عنوان را عام کردند بعد هم مصداق غلط معرّفی کردند. ادرس غلط به مردم دادند. کلاً هر کجا میخواهند علم را بزنند یک علمکش بیربطی عَلَم میکنند. این قاعدهی آن است.
در جامعهای که امیرالمؤمنین علیه السّلام زندگی میکند، به ابن عبّاس علّامه میگوید. ابن عبّاس 13 سال داشته است، پیغمبر از دنیا رفته است. تمام علم خود را از امیرالمؤمنین علیه السّلام گرفته است ولی شما به آثار اهل سنّت رجوع بکنید، بگویید: علّامه چه کسی است؟ میگویند: ابن عبّاس است، ابن عبّاس علّامه است.
یکی را به عنوان علّامه معرّفی میکنند که چه بشود؟ که آن علّامهی حقیقی گم بشود
ثقلین را به ثقل تبدیل کردند کتاب. بعد یکی را برداشتند و دو تا به جای آن گذاشتند؛ یعنی ثقلین که دو تا است، اوّل یک دانه شد بعد سه دانه شد ولی دو تا از این سه تا قلّابی بود. اوّل گفتند حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ بعد گفتند: کتاب خدا، سنّت پیغمبر، سیرهی شیخین.
از مهمترین اشتباهات جدّی که در جامعه ایجاد شد؛ و بسیاری از بحرانهای امروز جامعهی اسلامی داعش، شیعهی انگلیسی همین است. اینها گفتند: ثقلین چیست؟ گفتند: کتاب خدا و سنّت پیغمبر.
قبیلهگرایی و اقدام بر علیه جایگاه اهل بیت علیهم السلام، دو اقدام خلفا بر علیه اهل بیت علیهم السّلام بود.
اهل بیت علیهم السّلام در زمینههای قیام سیّد الشّهداء صلوات الله علیه ما را به سقیفه آدرس داده اند.
یکی از بحث های بسیار مهم بحث جایگاه اهل بیت علیهم السلام است و از این جهت مهم است که بین ما شیعیان هم اختلال وجود دارد. نه بزرگان و علما، بعضیها مثل من هستند ممکن است در فهم آن اختلال پیدا بکنند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای اینکه ما بفهمیم چه کار باید بکنیم، فرمودند: کتاب و اهل بیت. فقط هم ثقلین نفرمودند، حدیث سفینه هم فرمودند، حدیث اهل بیت امان زمین و آسمان هستند، نجوم السّماء هستند. روایات فراوانی در مورد اهل بیت علیهم السلام فرمودند، یکی از آنها ثقلین که خیلی اهمّیّت دارد.
مکتب خلفا برای این که اهل بیت علیهم السلام را از دست مردم بگیرد، این اهل بیت اصطلاحی را به آن اهل بیت لغوی تبدیل کرد و گفت: همه هستند و چند هزار نفر هستند و محترم هستند و سادات هستند و هر چه پیغمبر فرموده بود(مرجعیّت، اخذ کردن، نشستن، استفاده کردن، جلو نزدن، عقب نماندن، ملازمه داشتن، پیروی کردن) را خراب کردند.
این را که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمود: اهل بیت اینطور هستند؛ از آنها جلو نیفتید.
آن کسی که میآید به امام حسن علیه السّلام میگوید شما نستجیر بالله ذلّت آوردی، یعنی جلو افتاده است. خیلیها بودند که جلو افتادند. از اینها عقب نمانید. ما این عبارات را فراوان در ادعیّه و روایات و زیارات خود داریم.
چند تا مصیبت بر سر این اهل بیت آوردند. یکی این بود که عنوان را عام کردند بعد هم مصداق غلط معرّفی کردند. ادرس غلط به مردم دادند. کلاً هر کجا میخواهند علم را بزنند یک علمکش بیربطی عَلَم میکنند. این قاعدهی آن است.
در جامعهای که امیرالمؤمنین علیه السّلام زندگی میکند، به ابن عبّاس علّامه میگوید. ابن عبّاس 13 سال داشته است، پیغمبر از دنیا رفته است. تمام علم خود را از امیرالمؤمنین علیه السّلام گرفته است ولی شما به آثار اهل سنّت رجوع بکنید، بگویید: علّامه چه کسی است؟ میگویند: ابن عبّاس است، ابن عبّاس علّامه است.
یکی را به عنوان علّامه معرّفی میکنند که چه بشود؟ که آن علّامهی حقیقی گم بشود
ثقلین را به ثقل تبدیل کردند کتاب. بعد یکی را برداشتند و دو تا به جای آن گذاشتند؛ یعنی ثقلین که دو تا است، اوّل یک دانه شد بعد سه دانه شد ولی دو تا از این سه تا قلّابی بود. اوّل گفتند حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ بعد گفتند: کتاب خدا، سنّت پیغمبر، سیرهی شیخین.
از مهمترین اشتباهات جدّی که در جامعه ایجاد شد؛ و بسیاری از بحرانهای امروز جامعهی اسلامی داعش، شیعهی انگلیسی همین است. اینها گفتند: ثقلین چیست؟ گفتند: کتاب خدا و سنّت پیغمبر.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان