- 9612
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1 - 10 سوره طارق
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طارق- آیه 1 - 10
وَالسَّمَآءِ وَالطَّارِقِ
وَمَآ أَدْرَاکَ مَاالطَّارِقُ
النَّجْمُ الثَّاقِبُ
إِن کُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَیْهَا حَافِظٌ
فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ
خُلِقَ مِن مَّآءٍ دَافِقٍ
یَخْرُجُ مِن بَیْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرَآئِبِ
إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ
یَوْمَ تُبْلَى السَّرَآئِرُ
فَمَالَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ
ترجمه
سوگند به آسمان و ستاره طارق.
و تو چه دانى که طارق چیست؟
ستارهاى است درخشنده.
(به اینها سوگند که) هیچ کس نیست مگر آنکه بر او نگهبانى است.
پس انسان بنگرد که از چه آفریده شده است.
از آبى جهنده آفریده شده است.
که از بین کمر و سینه بیرون مى آید.
همانا او بر باز گرداندنش تواناست.
روزى که اسرار آشکار شود.
پس براى انسان، هیچ قدرتى (از درون) و یاورى (از بیرون) نیست.
«طارق» به معناى کسى است که در شب وارد شود و در را بکوبد. «طَرق» کوبیدن و «مِطرقة» وسیله کوبیدن است و «طریق» به راه گفته مىشود، زیرا زیر پا کوبیده مىشود.
«ثاقب» به معناى سوراخ کردن است، گویا این ستاره با نور خود تاریکى شب را سوراخ مىکند. «صُلب» به معناى محکم و مراد از آن، ستون فقرات پشت است و «ترائب» به استخوانهاى سینه گفته مىشود.
«تُبلى» از «بلوى» به معناى آزمایش است که عامل آشکار شدن حقیقتهاست.
طبق روایتى از امام صادق علیه السلام مراد از طارق، ستاره زُحَل است که ستاره امیرالمؤمنین و اوصیاى اوست.
اشعث بن قیس که از منافقان بود، شبانه حلوایى براى حضرت على (ع) آورد و در خانه را زد تا با هدیه حلواى شب، در روز مرتکب خلافى شود. حضرت، نام او را که شبانه در خانه اش را کوبید، طارق نامید.
مشابه آیه 4 این سوره را در سوره انفطار مىخوانیم: «و انّ علیکم لحافظین کراماً کاتبین یعلمون ما تفعلون» بر شما نگهبانانى گماشته شده که بزرگوارانه، بدون کینه و سوء ظنّ، کارهاى شما را مى نویسند و آنچه انجام مى دهید مى دانند.
پیام ها
1- انسان و تمام کارهاى او تحت حفاظت فرشتگان الهى است. (هم ثبت اعمال و هم حفظ از حوادث) «ان کلّ نفس لمّا علیها حافظ»
2- چگونگى تولّد فرزند، از انعقاد نطفه تا خروج از شکم مادر، باید مورد مطالعه و دقّت قرار گیرد که هم زمینه خداشناسى است و هم معادشناسى. «فلینظر الانسان ممّ خلق...»
3- انسان به خاطر دارا بودن عقل و علم و استعداد باید در آفرینش خود دقت کند. «فلینظر الانسان»
4- توجّه به آفرینش انسان، زمینه ایمان به معاد است. «على رجعه لقادر»
5 - معاد جسمانى است و جسم انسان در قیامت دوباره زنده مىشود. «رجعه»
توضیحات
سیماى سوره طارق
این سوره، هفده آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى کوبنده مىباشد.
محور مطالب این سوره دو چیز است: یکى هشدار نسبت به معاد و دیگرى نعمت قرآن و جایگاه والاى آن.
توجّه دادن انسان به منشأ وجودى اش که آبى پست و ناچیز بوده است، زمینه پذیرش قدرت لایزال الهى بر آفرینش دوباره انسان و حضور او در دادگاه رسواگر قیامت را فراهم مى آورد و اینها همه برگرفته از وحى صادق آسمان است که مخالفان آن را شوخى مىپندارند، در حالى که قطعى و حتمى است و هرچه کافران علیه آن توطئه کنند، به خودشان بازمى گردد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَالسَّمَآءِ وَالطَّارِقِ
وَمَآ أَدْرَاکَ مَاالطَّارِقُ
النَّجْمُ الثَّاقِبُ
إِن کُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَیْهَا حَافِظٌ
فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ
خُلِقَ مِن مَّآءٍ دَافِقٍ
یَخْرُجُ مِن بَیْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرَآئِبِ
إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ
یَوْمَ تُبْلَى السَّرَآئِرُ
فَمَالَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ
ترجمه
سوگند به آسمان و ستاره طارق.
و تو چه دانى که طارق چیست؟
ستارهاى است درخشنده.
(به اینها سوگند که) هیچ کس نیست مگر آنکه بر او نگهبانى است.
پس انسان بنگرد که از چه آفریده شده است.
از آبى جهنده آفریده شده است.
که از بین کمر و سینه بیرون مى آید.
همانا او بر باز گرداندنش تواناست.
روزى که اسرار آشکار شود.
پس براى انسان، هیچ قدرتى (از درون) و یاورى (از بیرون) نیست.
«طارق» به معناى کسى است که در شب وارد شود و در را بکوبد. «طَرق» کوبیدن و «مِطرقة» وسیله کوبیدن است و «طریق» به راه گفته مىشود، زیرا زیر پا کوبیده مىشود.
«ثاقب» به معناى سوراخ کردن است، گویا این ستاره با نور خود تاریکى شب را سوراخ مىکند. «صُلب» به معناى محکم و مراد از آن، ستون فقرات پشت است و «ترائب» به استخوانهاى سینه گفته مىشود.
«تُبلى» از «بلوى» به معناى آزمایش است که عامل آشکار شدن حقیقتهاست.
طبق روایتى از امام صادق علیه السلام مراد از طارق، ستاره زُحَل است که ستاره امیرالمؤمنین و اوصیاى اوست.
اشعث بن قیس که از منافقان بود، شبانه حلوایى براى حضرت على (ع) آورد و در خانه را زد تا با هدیه حلواى شب، در روز مرتکب خلافى شود. حضرت، نام او را که شبانه در خانه اش را کوبید، طارق نامید.
مشابه آیه 4 این سوره را در سوره انفطار مىخوانیم: «و انّ علیکم لحافظین کراماً کاتبین یعلمون ما تفعلون» بر شما نگهبانانى گماشته شده که بزرگوارانه، بدون کینه و سوء ظنّ، کارهاى شما را مى نویسند و آنچه انجام مى دهید مى دانند.
پیام ها
1- انسان و تمام کارهاى او تحت حفاظت فرشتگان الهى است. (هم ثبت اعمال و هم حفظ از حوادث) «ان کلّ نفس لمّا علیها حافظ»
2- چگونگى تولّد فرزند، از انعقاد نطفه تا خروج از شکم مادر، باید مورد مطالعه و دقّت قرار گیرد که هم زمینه خداشناسى است و هم معادشناسى. «فلینظر الانسان ممّ خلق...»
3- انسان به خاطر دارا بودن عقل و علم و استعداد باید در آفرینش خود دقت کند. «فلینظر الانسان»
4- توجّه به آفرینش انسان، زمینه ایمان به معاد است. «على رجعه لقادر»
5 - معاد جسمانى است و جسم انسان در قیامت دوباره زنده مىشود. «رجعه»
توضیحات
سیماى سوره طارق
این سوره، هفده آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى کوبنده مىباشد.
محور مطالب این سوره دو چیز است: یکى هشدار نسبت به معاد و دیگرى نعمت قرآن و جایگاه والاى آن.
توجّه دادن انسان به منشأ وجودى اش که آبى پست و ناچیز بوده است، زمینه پذیرش قدرت لایزال الهى بر آفرینش دوباره انسان و حضور او در دادگاه رسواگر قیامت را فراهم مى آورد و اینها همه برگرفته از وحى صادق آسمان است که مخالفان آن را شوخى مىپندارند، در حالى که قطعى و حتمى است و هرچه کافران علیه آن توطئه کنند، به خودشان بازمى گردد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان