- 2232
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 13 - 19 سوره انفطار
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفطار- آیه 13 - 19
إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِیمٍ
وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِیمٍ
یَصْلَوْنَهَا یَوْمَ الدِّینِ
وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَآئِبِینَ
وَ مَآ أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ
ثُمَّ مَآ أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ
یَوْمَ لَا تَمْلِکُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَیْئاً وَالْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ
ترجمه
بى شک، نیکان در ناز و نعمت بهشتىاند.
و بىشک، بدکاران در آتشى شعله ور.
که در روز جزا به آن وارد شوند و بسوزند.
و لحظهاى، از آن غایب و جدا نشوند.
تو چه دانى که روز جزا چه روزى است؟
باز، چه دانى که روز جزا چه روزى است؟
روزى که هیچ کس براى هیچ کس اختیارى ندارد و در آن روز، فرمان تنها براى خداست.
«أبرار» جمع «بارّ» به معناى نیکوکار و «نَعیم» به معناى پر نعمت است.
«فُجّار» جمع «فاجر» به معناى شکافتن است، یعنى کسانى که پرده درى مى کنند و هتّاک هستند.
«صَلى» ورود در قهر و عذاب است. «یصلونها یوم الدین» همان گونه که «صَلْو» ورود در رحمت و لطف است. «هو الّذى یصلّى علیکم»
در قیامت، همه امور به دست خداست و این به معناى نفى شفاعت نیست، چون شفاعت نیز از امورى است که خداوند فرمان داده است.
پیام ها
1- در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه کنید. «انّ الابرار لفى نعیم - انّ الفجّار لفى جحیم»
2- حتّى پیامبر، به بسیارى از امور قیامت آگاه نیست. «و ما ادراک ما یوم الدین»
3- مسائل قیامت را با عقل عادى نمىتوان درک کرد، بلکه باید از طریق وحى بپذیریم. «ما ادراک ما یوم الدین»
4- مطالب مهم را باید تکرار کرد. «ما ادراک - ثمّ ما ادراک»
5 - پیدایش قیامت براى جزا و کیفر عملکرد دنیوى ماست. «یوم الدّین»
6- مجرمان براى همیشه در دوزخند. «ما هم عنها بغائبین»
7- قیامت روز سلب مالکیّت و اختیار از همه انسانهاست. «یوم لا تملک نفس لنفس شیئاً»
8 - قیامت، تجلّى حاکمیّت مطلقه خداوند است. «و الامر یومئذ للّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِیمٍ
وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِیمٍ
یَصْلَوْنَهَا یَوْمَ الدِّینِ
وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَآئِبِینَ
وَ مَآ أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ
ثُمَّ مَآ أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ
یَوْمَ لَا تَمْلِکُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَیْئاً وَالْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ
ترجمه
بى شک، نیکان در ناز و نعمت بهشتىاند.
و بىشک، بدکاران در آتشى شعله ور.
که در روز جزا به آن وارد شوند و بسوزند.
و لحظهاى، از آن غایب و جدا نشوند.
تو چه دانى که روز جزا چه روزى است؟
باز، چه دانى که روز جزا چه روزى است؟
روزى که هیچ کس براى هیچ کس اختیارى ندارد و در آن روز، فرمان تنها براى خداست.
«أبرار» جمع «بارّ» به معناى نیکوکار و «نَعیم» به معناى پر نعمت است.
«فُجّار» جمع «فاجر» به معناى شکافتن است، یعنى کسانى که پرده درى مى کنند و هتّاک هستند.
«صَلى» ورود در قهر و عذاب است. «یصلونها یوم الدین» همان گونه که «صَلْو» ورود در رحمت و لطف است. «هو الّذى یصلّى علیکم»
در قیامت، همه امور به دست خداست و این به معناى نفى شفاعت نیست، چون شفاعت نیز از امورى است که خداوند فرمان داده است.
پیام ها
1- در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه کنید. «انّ الابرار لفى نعیم - انّ الفجّار لفى جحیم»
2- حتّى پیامبر، به بسیارى از امور قیامت آگاه نیست. «و ما ادراک ما یوم الدین»
3- مسائل قیامت را با عقل عادى نمىتوان درک کرد، بلکه باید از طریق وحى بپذیریم. «ما ادراک ما یوم الدین»
4- مطالب مهم را باید تکرار کرد. «ما ادراک - ثمّ ما ادراک»
5 - پیدایش قیامت براى جزا و کیفر عملکرد دنیوى ماست. «یوم الدّین»
6- مجرمان براى همیشه در دوزخند. «ما هم عنها بغائبین»
7- قیامت روز سلب مالکیّت و اختیار از همه انسانهاست. «یوم لا تملک نفس لنفس شیئاً»
8 - قیامت، تجلّى حاکمیّت مطلقه خداوند است. «و الامر یومئذ للّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است