display result search
منو
تفسیر آیه 1 - 5 سوره تکویر

تفسیر آیه 1 - 5 سوره تکویر

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 420 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تکویر- آیه‌ 1 - 5

إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ

وَ إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ

وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ

وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ

وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ‏

ترجمه
آنگاه که خورشید در هم پیچیده و تاریک شود.
و آنگاه که ستارگان به خاموشى گرایند.
و آنگاه که کوهها به حرکت درآیند.
و آنگاه که شتران باردار به حال خود رها شوند.
و آنگاه که حیوانات وحشى، برانگیخته و گرد هم آیند.

«تکویر»، به معناى درهم پیچیدن است که در مورد خورشید، به جمع شدن شعله‏ هاى آن و خاموش شدن آن منجر مى‏ گردد.
حرکت کوهها در آستانه قیامت، ناشى از زلزله بزرگى است که باعث فروپاشى و متلاشى شدن کوهها مى‏ گردد و چنانکه در آیات دیگر نیز آمده است، همچون ریگ بیابان روان مى‏ شوند.
«عِشار» جمع «عَشْراء» به معناى شتر حامله ده ماهه است که در نزد عرب، با ارزش‏ترین اموال محسوب مى‏شده است. امّا به هنگام بروز علائم قیامت، بى ‏صاحب مى‏ ماند و کسى به فکر آن نیست.
«وحوش» جمع «وحش» به معناى حیوانى است که هرگز با انسان‏ها انس نمى‏ گیرد. مانند درّندگان. برخى با استناد به آیه «و ما من دابّة فى الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الاّ امم امثالکم ما فرطنا فى الکتاب من شى‏ء ثمّ الى ربّهم یحشرون» گفته ‏اند مراد این آیه نیز، محشور شدن حیوانات در قیامت است. امّا برخى دیگر از مفسران، با توجّه به اینکه سیاقِ آیات مربوط به نشانه ‏هاى قبل از قیامت است، گفته ‏اند: منظور آن است که قبل از قیامت، در اثر زلزله ‏هاى پى در پى همه حیوانات از لانه‏ ها و بیشه‏ هاى خود خارج و در کنار یکدیگر جمع مى‏ شوند.


پیام ها
1- نظام موجود خورشید و ستارگان در آسمان و کوه و دریا و زمین، روزى دگرگون مى‏ شود. «اذا الشمس کوّرت و...»
2- هستى، محکوم اراده خداوند است و هرگاه او اراده کند، نظام عالم به هم مى‏خورد. «اذا الشمس کوّرت و...»
3- شاید در قیامت، حیوانات وحشى نیز زنده شوند. «و اذا الوحوش حُشرت»

توضیحات
سیماى سوره تکویر
این سوره بیست و نه آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره، برگرفته از آیه اول است و به معناى درهم پیچیده شدن و تاریک شدن است.
محتواى سوره نشان مى‏ دهد که این سوره در اوایل بعثت نازل شده است، زیرا مخالفان در اوایل دعوت، آن حضرت را مجنون مى‏ خواندند و این سوره همانند سوره قلم که در اوایل بعثت نازل شده، مشتمل بر تنزیه آن حضرت از این گونه تهمت‏ها مى ‏باشد.
بخش اول این سوره، تغییرات عظیم و فراگیر این جهان را که مقدمه برپا شدن قیامت است، بیان مى ‏کند و بخش دوم، بیانگر جایگاه والاى قرآن و نقش و تأثیر آن در روح و روان آدمیان است.
در روایات، براى تلاوت این سوره که موجب تذکّر و غفلت‏‌زدایى انسان مى‏ شود، فضیلت‏ هاى بسیارى نقل شده است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:23

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی