- 4337
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 سوره مدثر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مدثر- آیه 31
وَمَا جَعَلْنَآ أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَآئِکَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِیْمَاناً وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوْا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا کَذَ لِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِىَ إِلَّا ذِکْرَى لِلْبَشَرِ
ترجمه
و نگهبانان آتش را جز از فرشتگان قرار ندادیم و تعداد آنها را جز وسیله آزمایش براى کسانى که کفر ورزیدند قرار ندادیم، تا اهل کتاب یقین کنند (که قرآن کتاب آسمانى است. زیرا همین عدد در تورات و انجیل نیز آمده است) و کسانى که ایمان آورده اند بر ایمان خود بیفزایند و اهل کتاب و مؤمنان، گرفتار شک و تردید نشوند و (به علاوه، عدد 19 سبب شد) تا کفّار و بیماردلان بگویند خدا از این مثال چه اراده اى کرده است؟ این گونه خداوند هرکس را بخواهد گمراه مى کند و هرکه را بخواهد هدایت مىنماید و شمار لشگریان پروردگارت را کسى جز او نمىداند و این جز تذکّرى براى بشر نیست.
فخر رازى در تفسیر کبیر مى گوید: عدد 19 که تعداد ماموران دوزخ است، از چند راه موجب یقین اهل کتاب و مسلمانان مى شود:
الف) چون همین عدد در کتابهاى آسمانى قبلى یعنى تورات و انجیل آمده است، اهل کتاب گفتند: یک نفر درس نخوانده چگونه از آن آگاه شده است؟ پس حتماً به او وحى مى شود.
ب) ایمان اهل کتاب به حقانیّت قرآن، سبب زیاد شدن ایمان مسلمانان مى شود.
ج) این که تعداد ماموران دوزخ 19 نفر باشد، براى بعضى سبب مسخره و تعجب مى شود و انسان به طور معمول چیزى نمىگوید که مردم به او بخندند. اکنون که قرآن این عدد را به عنوان تعداد مأموران دوزخ ذکر کرده است، معلوم مىشود که این کلام از وحى است.
در برخى آیات قرآن، گمراه کردن مردم به خداوند نسبت داده شده است، نظیر آخر همین آیه که مىفرماید: «یضلّ اللّه من یشاء» لکن باید بدانیم که مراد از «اِضلال» رهاکردن به حال خود است، یعنى خداوند انسان نااهل را به حال خود رها مى کند. مانند کشاورزى که دانه و هسته فاسد و خراب را رها کرده و کنار مىگذارد، ولى دانه سالم را نگه مىدارد و اسباب رشد آن را فراهم مىکند.
مطالعه تورات و انجیل و مقایسه میان قرآن و آن دو، یکى از راههاى افزایش ایمان مؤمنان است. زیرا هم موارد تحریف شده آن دو کتاب پیشین را در مى یابند و هم به موارد مشترک بسیار برمى خورند که حقانیّت قرآن را به اثبات مىرساند.
نسبت به احکام و مطالب دینى، برخوردى محترمانه داشته باشیم و هیچگاه نسبت به امورى که براى ما تعجّب آور است، توهین و تحقیر و تمسخر نکنیم.
بیان اینکه تعداد مأموران دوزخ، نوزده نفر مىباشد، وسیلهاى است براى آزمایش که چه کسانى مىپذیرند و چه کسانى به تمسخر مىگیرند.
اداره و تدبیر امور هستى، بسیار دقیق و حساب شده است. کارگزاران نظام هستى، به تعداد مورد نیاز در جاى خود قرار مىگیرند، نه یک نفر بیش و نه یک نفر کم.
بر اساس علم الهى، 19 فرشته براى اداره دوزخ و دوزخیان کافى است، پس یک نفر هم اضافه نمىشود و این بهترین درس براى مدیران است که در استخدام کارکنان، در حدّ نیاز و ضرورت اقدام کنند.
پیام ها
1- مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة»
2- کسى مى تواند مجرى قوانین و دستورات الهى باشد که خودش آلوده نباشد و به آنچه دیگران از آن نهى شده اند، مبتلا نباشد. «و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة»
3- ذکر تعداد نگهبانان دوزخ، براى آزمایش کفّار است. «الاّ فتنة للذین کفروا»
4- در میان اهل کتاب نیز افراد با انصافى وجود دارند که با دیدن حقانیّت اسلام، ایمان مىآورند. «لیستیقن الّذین اوتوا الکتاب...»
5 - قرآن از سخن بیماردلان بهانه گیر در آینده خبر مىدهد. «و لیقول الّذین فى قلوبهم مرض...»
6- گمراه کردن خداوند ابتدایى نیست، بلکه کیفر کافران است. (مانند دزدى که وارد خانه شده و شما درب را به روى او مىبندید. در اینجا زندانى کردن سارق، جنبه کیفرى دارد.) «یضلّ اللّه من یشاء»
7- کفّار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «ولیقول الّذین فى قلوبهم مرض والکافرون »
8 - گاهى یک مطلب ساده، افرادى را هدایت و گروهى را گمراه مىکند. «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً کذلک یضلّ اللّه من یشاء و یهدى من یشاء»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا جَعَلْنَآ أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَآئِکَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِیْمَاناً وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوْا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا کَذَ لِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِىَ إِلَّا ذِکْرَى لِلْبَشَرِ
ترجمه
و نگهبانان آتش را جز از فرشتگان قرار ندادیم و تعداد آنها را جز وسیله آزمایش براى کسانى که کفر ورزیدند قرار ندادیم، تا اهل کتاب یقین کنند (که قرآن کتاب آسمانى است. زیرا همین عدد در تورات و انجیل نیز آمده است) و کسانى که ایمان آورده اند بر ایمان خود بیفزایند و اهل کتاب و مؤمنان، گرفتار شک و تردید نشوند و (به علاوه، عدد 19 سبب شد) تا کفّار و بیماردلان بگویند خدا از این مثال چه اراده اى کرده است؟ این گونه خداوند هرکس را بخواهد گمراه مى کند و هرکه را بخواهد هدایت مىنماید و شمار لشگریان پروردگارت را کسى جز او نمىداند و این جز تذکّرى براى بشر نیست.
فخر رازى در تفسیر کبیر مى گوید: عدد 19 که تعداد ماموران دوزخ است، از چند راه موجب یقین اهل کتاب و مسلمانان مى شود:
الف) چون همین عدد در کتابهاى آسمانى قبلى یعنى تورات و انجیل آمده است، اهل کتاب گفتند: یک نفر درس نخوانده چگونه از آن آگاه شده است؟ پس حتماً به او وحى مى شود.
ب) ایمان اهل کتاب به حقانیّت قرآن، سبب زیاد شدن ایمان مسلمانان مى شود.
ج) این که تعداد ماموران دوزخ 19 نفر باشد، براى بعضى سبب مسخره و تعجب مى شود و انسان به طور معمول چیزى نمىگوید که مردم به او بخندند. اکنون که قرآن این عدد را به عنوان تعداد مأموران دوزخ ذکر کرده است، معلوم مىشود که این کلام از وحى است.
در برخى آیات قرآن، گمراه کردن مردم به خداوند نسبت داده شده است، نظیر آخر همین آیه که مىفرماید: «یضلّ اللّه من یشاء» لکن باید بدانیم که مراد از «اِضلال» رهاکردن به حال خود است، یعنى خداوند انسان نااهل را به حال خود رها مى کند. مانند کشاورزى که دانه و هسته فاسد و خراب را رها کرده و کنار مىگذارد، ولى دانه سالم را نگه مىدارد و اسباب رشد آن را فراهم مىکند.
مطالعه تورات و انجیل و مقایسه میان قرآن و آن دو، یکى از راههاى افزایش ایمان مؤمنان است. زیرا هم موارد تحریف شده آن دو کتاب پیشین را در مى یابند و هم به موارد مشترک بسیار برمى خورند که حقانیّت قرآن را به اثبات مىرساند.
نسبت به احکام و مطالب دینى، برخوردى محترمانه داشته باشیم و هیچگاه نسبت به امورى که براى ما تعجّب آور است، توهین و تحقیر و تمسخر نکنیم.
بیان اینکه تعداد مأموران دوزخ، نوزده نفر مىباشد، وسیلهاى است براى آزمایش که چه کسانى مىپذیرند و چه کسانى به تمسخر مىگیرند.
اداره و تدبیر امور هستى، بسیار دقیق و حساب شده است. کارگزاران نظام هستى، به تعداد مورد نیاز در جاى خود قرار مىگیرند، نه یک نفر بیش و نه یک نفر کم.
بر اساس علم الهى، 19 فرشته براى اداره دوزخ و دوزخیان کافى است، پس یک نفر هم اضافه نمىشود و این بهترین درس براى مدیران است که در استخدام کارکنان، در حدّ نیاز و ضرورت اقدام کنند.
پیام ها
1- مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة»
2- کسى مى تواند مجرى قوانین و دستورات الهى باشد که خودش آلوده نباشد و به آنچه دیگران از آن نهى شده اند، مبتلا نباشد. «و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة»
3- ذکر تعداد نگهبانان دوزخ، براى آزمایش کفّار است. «الاّ فتنة للذین کفروا»
4- در میان اهل کتاب نیز افراد با انصافى وجود دارند که با دیدن حقانیّت اسلام، ایمان مىآورند. «لیستیقن الّذین اوتوا الکتاب...»
5 - قرآن از سخن بیماردلان بهانه گیر در آینده خبر مىدهد. «و لیقول الّذین فى قلوبهم مرض...»
6- گمراه کردن خداوند ابتدایى نیست، بلکه کیفر کافران است. (مانند دزدى که وارد خانه شده و شما درب را به روى او مىبندید. در اینجا زندانى کردن سارق، جنبه کیفرى دارد.) «یضلّ اللّه من یشاء»
7- کفّار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «ولیقول الّذین فى قلوبهم مرض والکافرون »
8 - گاهى یک مطلب ساده، افرادى را هدایت و گروهى را گمراه مىکند. «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً کذلک یضلّ اللّه من یشاء و یهدى من یشاء»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است