- 2958
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15 و 16 سوره مزمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مزمل- آیه 15 و 16
إِنَّآ أَرْسَلْنَآ إِلَیْکُمْ رَسُولاً شَاهِداً عَلَیْکُمْ کَمَآ أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولاً
فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذاً وَبِیلاً
ترجمه
همانا ما رسولى را که گواه بر شماست، به سوى شما فرستادیم، همانگونه که به سوى فرعون رسولى فرستادیم.
امّا فرعون، آن رسول را نافرمانى کرد و ما او را به کیفرى وخیم گرفتیم.
«وَبیل» به معناى وخیم و سنگین است.
شهادت و گواهى، به معناى آن است که انسان با حواس خود چیزى را بشنود و یا ببیند، و بنا بر آیات قرآن کریم و روایات، پیامبر اکرم و اولیاى معصوم بر تمام اعمال ما شاهدند.
تکرار کلمه «رسول» در این آیات، بیانگر این نکته است که مخالفت با انبیا به خاطر مقام رسالت آنهاست، همان گونه که تکرار کلمه «فرعون»، تأکید بر آن است که در برابر قهر خداوند، بزرگترین قدرت نیز توان دفاع و مقابله را ندارد.
در قرآن در دو آیه دیگر نیز از پیامبر اکرم به عنوان شاهد نام برده شده است.
همه پیامبران به سوى قومشان مبعوث شده اند، جز حضرت موسى که در همان آغاز، مأمور شد به دربار فرعون رود و او را دعوت کند. آرى در جامعه اى که تحتِ حکومت یک حاکم ظالم است، مبارزه با طاغوت در رأس برنامه انبیاست. «ارسلنا الى فرعون»
پیام ها
1- پیامبر اکرم بر امّت خویش گواه است و نظارت کامل دارد. «رسولاً شاهداً علیکم»
2- پیامبر اکرم در دنیا شاهد بر اعمال است. «شاهداً علیکم» و در آخرت اداى شهادت مى کند. «جئنا بک على هؤلاء شهیداً»
3- انجام رسالت، همراه با نظارت است. «رسولاً شاهداً»
4- فلسفه بعثت انبیا در همه زمانها یکى است. «ارسلنا الیکم... کما ارسلنا الى فرعون»
5 - تاریخ آینه عبرت است، از آن پند بگیرید. «کما ارسلنا الى فرعون فعصى... فاخذناه»
6- در مبارزه با منکرات به سراغ سرچشمه بروید. «ارسلنا الى فرعون»
7- براى وعده و وعیدهایى که به مردم مى دهید، نمونه عملى ارائه کنید. (خداوند که کافران مرفّه را تهدید مى کند، عاقبت فرعون را یادآورى مى کند.) «ذرنى والمکذّبین اولى النّعمة... فعصى فرعون الرسول فاخذناه اخذاً وبیلاً»
8 - سرپیچى از فرمان رسول خدا، سبب گرفتارى مى شود.« فعصى فرعون الرسول فاخذناه اخذاً وبیلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّآ أَرْسَلْنَآ إِلَیْکُمْ رَسُولاً شَاهِداً عَلَیْکُمْ کَمَآ أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولاً
فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذاً وَبِیلاً
ترجمه
همانا ما رسولى را که گواه بر شماست، به سوى شما فرستادیم، همانگونه که به سوى فرعون رسولى فرستادیم.
امّا فرعون، آن رسول را نافرمانى کرد و ما او را به کیفرى وخیم گرفتیم.
«وَبیل» به معناى وخیم و سنگین است.
شهادت و گواهى، به معناى آن است که انسان با حواس خود چیزى را بشنود و یا ببیند، و بنا بر آیات قرآن کریم و روایات، پیامبر اکرم و اولیاى معصوم بر تمام اعمال ما شاهدند.
تکرار کلمه «رسول» در این آیات، بیانگر این نکته است که مخالفت با انبیا به خاطر مقام رسالت آنهاست، همان گونه که تکرار کلمه «فرعون»، تأکید بر آن است که در برابر قهر خداوند، بزرگترین قدرت نیز توان دفاع و مقابله را ندارد.
در قرآن در دو آیه دیگر نیز از پیامبر اکرم به عنوان شاهد نام برده شده است.
همه پیامبران به سوى قومشان مبعوث شده اند، جز حضرت موسى که در همان آغاز، مأمور شد به دربار فرعون رود و او را دعوت کند. آرى در جامعه اى که تحتِ حکومت یک حاکم ظالم است، مبارزه با طاغوت در رأس برنامه انبیاست. «ارسلنا الى فرعون»
پیام ها
1- پیامبر اکرم بر امّت خویش گواه است و نظارت کامل دارد. «رسولاً شاهداً علیکم»
2- پیامبر اکرم در دنیا شاهد بر اعمال است. «شاهداً علیکم» و در آخرت اداى شهادت مى کند. «جئنا بک على هؤلاء شهیداً»
3- انجام رسالت، همراه با نظارت است. «رسولاً شاهداً»
4- فلسفه بعثت انبیا در همه زمانها یکى است. «ارسلنا الیکم... کما ارسلنا الى فرعون»
5 - تاریخ آینه عبرت است، از آن پند بگیرید. «کما ارسلنا الى فرعون فعصى... فاخذناه»
6- در مبارزه با منکرات به سراغ سرچشمه بروید. «ارسلنا الى فرعون»
7- براى وعده و وعیدهایى که به مردم مى دهید، نمونه عملى ارائه کنید. (خداوند که کافران مرفّه را تهدید مى کند، عاقبت فرعون را یادآورى مى کند.) «ذرنى والمکذّبین اولى النّعمة... فعصى فرعون الرسول فاخذناه اخذاً وبیلاً»
8 - سرپیچى از فرمان رسول خدا، سبب گرفتارى مى شود.« فعصى فرعون الرسول فاخذناه اخذاً وبیلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است