- 3333
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 و 16 سوره جن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جن- آیه 16 و 17
وَأَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً
لِّنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَمَن یُعْرِضْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَاباً صَعَداً
ترجمه
و اگر بر طریق (حق) استقامت کنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مىکنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان کنیم
و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند، او را در عذابى سخت در مى آورد.
«غدق» به معناى فراوانى و «صَعد» به معناى سخت و مشکل است.
امام باقر (ع) مى فرماید: مراد از «استقاموا على الطریقة» استقامت در مسیر اهل بیت است. و از امام صادقعلیه السلام نقل شده است که اگر مردم بر ولایت مااستقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب مىشوند. «لاسقیناهم ماء غدقا»
از بهترین شیوه هاى تربیتى، شیوه مقایسه است. در یک آیه مىفرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق وباطل شفافتر مى شود.
اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مىکند. «ومن اعرض عن ذکرى فانّ له معیشةً ضنکاً» وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مىکند. «و من یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذاباً صعدا»
پیام ها
1- مهمتر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة»
2- در میان راهها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة»
3- بیان آثار و برکات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «لو استقاموا... لاسقیناهم»
4- آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلکه در دنیا نیز ظاهر مى شود. «لاسقیناهم ماء غدقا»
5 - استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامتها لجاجت و یک دندگى است. «استقاموا على الطریقة»
6- توسعه رزق، یکى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانکه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»)
7- استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مى گذارد. «ماء غدقا»
8 - رفاه زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه»
9- با توسعه رزق مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه»
10- حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، کار خود را پایان یافته ندانید که تازه آزمایش دیگرى شروع مى شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...»
11- خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا»
12- یکى از عوامل کشیده شدن به دوزخ اعراض از ذکر خداوند است. «ومن یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذابا صعداً»
13- گاهى نزول باران وسیله آزمایش است که اگر با ناشکرى و کفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَأَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً
لِّنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَمَن یُعْرِضْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَاباً صَعَداً
ترجمه
و اگر بر طریق (حق) استقامت کنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مىکنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان کنیم
و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند، او را در عذابى سخت در مى آورد.
«غدق» به معناى فراوانى و «صَعد» به معناى سخت و مشکل است.
امام باقر (ع) مى فرماید: مراد از «استقاموا على الطریقة» استقامت در مسیر اهل بیت است. و از امام صادقعلیه السلام نقل شده است که اگر مردم بر ولایت مااستقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب مىشوند. «لاسقیناهم ماء غدقا»
از بهترین شیوه هاى تربیتى، شیوه مقایسه است. در یک آیه مىفرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق وباطل شفافتر مى شود.
اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مىکند. «ومن اعرض عن ذکرى فانّ له معیشةً ضنکاً» وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مىکند. «و من یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذاباً صعدا»
پیام ها
1- مهمتر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة»
2- در میان راهها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة»
3- بیان آثار و برکات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «لو استقاموا... لاسقیناهم»
4- آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلکه در دنیا نیز ظاهر مى شود. «لاسقیناهم ماء غدقا»
5 - استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامتها لجاجت و یک دندگى است. «استقاموا على الطریقة»
6- توسعه رزق، یکى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانکه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»)
7- استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مى گذارد. «ماء غدقا»
8 - رفاه زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه»
9- با توسعه رزق مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه»
10- حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، کار خود را پایان یافته ندانید که تازه آزمایش دیگرى شروع مى شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...»
11- خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا»
12- یکى از عوامل کشیده شدن به دوزخ اعراض از ذکر خداوند است. «ومن یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذابا صعداً»
13- گاهى نزول باران وسیله آزمایش است که اگر با ناشکرى و کفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است