- 19231
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 - 12 سوره نوح
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نوح- آیه 10-12
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً
یُرْسِلُ السَّمَآءَ عَلَیْکُم مِّدْرَاراً
وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَاراً
ترجمه
پس گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است.
آسمان را بر شما ریزش کنان مىفرستد.
و شما را با اموال و فرزندان یارى مىکند و براى شما (از همان آب باران) باغها قرار مىدهد و براى شما نهرها جارى مى سازد.
«مِدرار» از «درّ» به معناى ریزش فراوان باران است.
در آیات متعدّدى از قرآن ارتباط تنگاتنگ عقیده و عمل فاسد با قحطى و فقر و همچنین عقیده و عمل صالح با رفاه و امنیّت مطرح است.
چنانکه در یک جا مىفرماید: «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» اگر مردم اهل تقوا و ایمان باشند، برکات آسمان را به روى آنان مى گشاییم. و در جاى دیگر مىفرماید: «ظَهر الفساد فى البرّ والبحر بماکسبت ایدى الناس» مشکلات در خشکى و دریا به خاطر عملکرد مردم است.
هدف انبیا نجات بشر از قهر الهى است. از اول سوره تا اینجا، سه مرتبه سخن از استغفار شد. آیه سوم: «یغفرلکم»، آیه هفتم: «دعوتهم لتغفرلهم» و این آیه: «استغفروا ربّکم»
پیام ها
1- از انسان استغفار، از خدا بخشش. «استغفروا ربّکم...انّه کان غفارا»
2- عفو و بخشش، از سنّت هاى الهى است. «کان غفّارا»
3- براى دعوت به خیر، تشویق معنوى و مادى لازم است. «غفّارا... مدراراً»
4- آمرزش گناهان، زمینه دریافت الطاف بعدى است. «استغفروا... یرسل السماء علیکم مدرارا»
5 - باران، یکى از مهم ترین نعمتهاى الهى است. «یرسل السماء علیکم مدرارا»
6- یکى از آثار ایمان، بهبود زندگى مادى است. «یرسل السماء... یمددکم باموال...»
7- گاهى فراوانى مال و فرزند و باغ و آب، یک ارزش و پاداش الهى است. «باموال و بنین و یجعل لکم جنات و... انهاراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً
یُرْسِلُ السَّمَآءَ عَلَیْکُم مِّدْرَاراً
وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَاراً
ترجمه
پس گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است.
آسمان را بر شما ریزش کنان مىفرستد.
و شما را با اموال و فرزندان یارى مىکند و براى شما (از همان آب باران) باغها قرار مىدهد و براى شما نهرها جارى مى سازد.
«مِدرار» از «درّ» به معناى ریزش فراوان باران است.
در آیات متعدّدى از قرآن ارتباط تنگاتنگ عقیده و عمل فاسد با قحطى و فقر و همچنین عقیده و عمل صالح با رفاه و امنیّت مطرح است.
چنانکه در یک جا مىفرماید: «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» اگر مردم اهل تقوا و ایمان باشند، برکات آسمان را به روى آنان مى گشاییم. و در جاى دیگر مىفرماید: «ظَهر الفساد فى البرّ والبحر بماکسبت ایدى الناس» مشکلات در خشکى و دریا به خاطر عملکرد مردم است.
هدف انبیا نجات بشر از قهر الهى است. از اول سوره تا اینجا، سه مرتبه سخن از استغفار شد. آیه سوم: «یغفرلکم»، آیه هفتم: «دعوتهم لتغفرلهم» و این آیه: «استغفروا ربّکم»
پیام ها
1- از انسان استغفار، از خدا بخشش. «استغفروا ربّکم...انّه کان غفارا»
2- عفو و بخشش، از سنّت هاى الهى است. «کان غفّارا»
3- براى دعوت به خیر، تشویق معنوى و مادى لازم است. «غفّارا... مدراراً»
4- آمرزش گناهان، زمینه دریافت الطاف بعدى است. «استغفروا... یرسل السماء علیکم مدرارا»
5 - باران، یکى از مهم ترین نعمتهاى الهى است. «یرسل السماء علیکم مدرارا»
6- یکى از آثار ایمان، بهبود زندگى مادى است. «یرسل السماء... یمددکم باموال...»
7- گاهى فراوانى مال و فرزند و باغ و آب، یک ارزش و پاداش الهى است. «باموال و بنین و یجعل لکم جنات و... انهاراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان