- 5404
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 32 - 35 سوره معارج
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره معارج- آیه 32 - 35
وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ
وَالَّذِینَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَآئِمُونَ
وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ
أُوْلَئِکَ فِى جَنَّاتٍ مُّکْرَمُونَ
ترجمه
و آنان که رعایت کننده امانتها و قراردادهاى خویشند.
و آنان که به (اداى) شهادتهاى خود قیام مىکنند.
و آنان که بر نمازشان مراقبت دارند.
اینان در بهشتها گرامى داشته مىشوند.
در آیات 22 تا 35 سوره معارج، سیماى امّت اسلامى و جامعه ایده آل ترسیم شده است:
رابطه دائمى و کامل با خداوند از طریق نماز دارند.
به مشکلات محرومان توجّه دارند و بخشى از مال خود را حق آنان مىدانند.
به خاطر ایمان به معاد و ترس از حساب، بر افکار و گفتار و رفتارشان تقوا حاکم است.
به امانات و تعهّداتشان پایبندند.
نسبت به حقوق مردم قیام مىکنند و اگر براى شهادت و گواهى دعوت شوند ردّ نمى کنند.
در ارضاى غریزه جنسى، به دنبال راه حلال و تشکیل خانواده و نسلِ پاک هستند.
امانت شامل امانت معنوى نیز مى شود، همچون مسئولیّتها، اسرار مردم و آبروى آنان.
هر عهد و پیمانى لازم الاجرا مى باشد: با مردم، با خدا، با رهبران دینى، با همسر و... .
شاید مراد از عبارتِ «على صلاتهم دائمون» ترک نکردن و مراد از «على صلاتهم یحافظون» جدّى گرفتن نماز باشد. همچون انتظار نماز، وضو گرفتن قبل از رسیدن وقت، با جماعت و در مسجد خواندن نماز و مراعات شرایط صحّت و قبولى و کمال نماز.
در روایتى از پیامبر اکرم، خیانت در امانت، عدم وفاى به عهد و دروغگویى، از نشانه هاى نفاق شمرده شده است.
پیام ها
1- نشانه ایمان، تنها نماز و انفاق نیست، رعایت عهد و پیمانهاى اجتماعى نیز شرط ایمان است. «و الّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون»
2- سکوت آگاهان، جرم و گواهى به حق، نشانه ایمان است. «بشهاداتهم قائمون»
3- آغاز و پایان تمام کمالات، توجّه به نماز است. در آغاز فرمود: «الّذین هم على صلاتهم دائمون» و در پایان نیز مىفرماید: «و الّذین هم على صلاتهم یحافظون»
4- بهشتیان از نظر مادّى، «فى جنّاتٍ» و معنوى «مکرمون» تأمین هستند.
منبع: پایگاه درس های از قرآن
وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ
وَالَّذِینَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَآئِمُونَ
وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ
أُوْلَئِکَ فِى جَنَّاتٍ مُّکْرَمُونَ
ترجمه
و آنان که رعایت کننده امانتها و قراردادهاى خویشند.
و آنان که به (اداى) شهادتهاى خود قیام مىکنند.
و آنان که بر نمازشان مراقبت دارند.
اینان در بهشتها گرامى داشته مىشوند.
در آیات 22 تا 35 سوره معارج، سیماى امّت اسلامى و جامعه ایده آل ترسیم شده است:
رابطه دائمى و کامل با خداوند از طریق نماز دارند.
به مشکلات محرومان توجّه دارند و بخشى از مال خود را حق آنان مىدانند.
به خاطر ایمان به معاد و ترس از حساب، بر افکار و گفتار و رفتارشان تقوا حاکم است.
به امانات و تعهّداتشان پایبندند.
نسبت به حقوق مردم قیام مىکنند و اگر براى شهادت و گواهى دعوت شوند ردّ نمى کنند.
در ارضاى غریزه جنسى، به دنبال راه حلال و تشکیل خانواده و نسلِ پاک هستند.
امانت شامل امانت معنوى نیز مى شود، همچون مسئولیّتها، اسرار مردم و آبروى آنان.
هر عهد و پیمانى لازم الاجرا مى باشد: با مردم، با خدا، با رهبران دینى، با همسر و... .
شاید مراد از عبارتِ «على صلاتهم دائمون» ترک نکردن و مراد از «على صلاتهم یحافظون» جدّى گرفتن نماز باشد. همچون انتظار نماز، وضو گرفتن قبل از رسیدن وقت، با جماعت و در مسجد خواندن نماز و مراعات شرایط صحّت و قبولى و کمال نماز.
در روایتى از پیامبر اکرم، خیانت در امانت، عدم وفاى به عهد و دروغگویى، از نشانه هاى نفاق شمرده شده است.
پیام ها
1- نشانه ایمان، تنها نماز و انفاق نیست، رعایت عهد و پیمانهاى اجتماعى نیز شرط ایمان است. «و الّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون»
2- سکوت آگاهان، جرم و گواهى به حق، نشانه ایمان است. «بشهاداتهم قائمون»
3- آغاز و پایان تمام کمالات، توجّه به نماز است. در آغاز فرمود: «الّذین هم على صلاتهم دائمون» و در پایان نیز مىفرماید: «و الّذین هم على صلاتهم یحافظون»
4- بهشتیان از نظر مادّى، «فى جنّاتٍ» و معنوى «مکرمون» تأمین هستند.
منبع: پایگاه درس های از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است