display result search
منو
تفسیر آیه 1 سوره جمعه

تفسیر آیه 1 سوره جمعه

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 596 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جمعه - آیه 1

یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ‏

ترجمه
آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، براى خداوند تسبیح گویند، فرمانرواىِ با قداستِ عزیز حکیم.


سوره قبل با «سبّح» و این سوره با «یسبّح» آغاز شد، شاید نشان آن باشد که تسبیح براى خداوند، بوده و هست و خواهد بود.
شاید چهار صفتِ «الملک، القدوس، العزیز، الحکیم» در این آیه، مقدمه آیه بعد باشد که مى ‏فرماید: «هو الّذى بعث فى الامّیّین...» اگر خداوند براى شما پیامبرى مى‏ فرستد، به خاطر نیاز خداوند به پرستش نیست، بلکه او حاکمى منزّه و مقتدر است و بعثت انبیا بر اساس حکمت اوست که انسان را از طریق تزکیه و خودسازى و تعلیم و آموزش دین و حکمت، از ظلمات به نور برساند.
تسبیح خداوند، ریشه و اساس تمام عقاید و تفکرات صحیح اسلامى است:
توحید، بر اساس تسبیح و منزّه دانستن خداوند از شرک است. «سبحان اللّه عمّا یشرکون»
عدل، بر اساس منزّه دانستن خداوند از ظلم است. «سبحان ربّنا انّا کنّا ظالمین»
نبوّت و امامت، بر اساس تسبیح خداوند است، یعنى خداوند منزّه است از این که بشر را بدون راهنما و به حال خود واگذارد، بنابراین کسانى‏که مى‏گویند: خداوند وحى و راهنمایى نفرستاده است، در حقیقت او را به درستى نشناخته‏ اند. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره اذ قالوا ما انزل اللّه»
معاد، بر اساس تسبیح خداوند و منزّه دانستن او از کار عبث و بیهوده و باطل است. «ربّنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانک»، «افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم الینا لا ترجعون»
آرى، اگر انسان خداوند را از هر عیب و نقص مبرّا دانست، عاشق و بنده‏ى او مى‏ شود، از او پروا کرده و بر او توکل مى‏ کند و روابط اجتماعى و حرکات و افعال خود را مطابق رضاى او تنظیم مى‏کند.
اهمیت و جایگاه تسبیح‏
در قرآن، هشت بار فرمان توکل، هشت بار فرمان استغفار، پنج بار فرمان عبادت، پنج بار فرمان ذکر و یاد خدا، دو بار فرمان تکبیر و چند بار فرمان سجده آمده است، ولى فرمان تسبیح، شانزده مرتبه آمده است.
امام صادق‏ از رسول گرامى اسلام‏ روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود: هرگاه بنده‏ اى «سبحان اللّه» بگوید، هر آنچه در زیر عرش قرار دارد همراه با او تسبیح گویند و به گوینده‏ این سخن، ده برابر پاداش داده مى‏ شود و هرگاه «الحمدللّه» بگوید، خداوند نعمت‏هاى دنیا را بر او ارزانى دارد تا زمانى که با خداوند ملاقات کند و آنگاه نعمت‏هاى آخرت بر او ارزانى شود.
تسبیح خداوند، نوعى تشکر از اوست. قرآن مى‏ فرماید: هرگاه فتح و پیروزى به سراغ شما آمد خدا را تسبیح گویید. «اذا جاء نصراللّه والفتح... فسبّح بحمد ربّک»
تسبیح خداوند، کفّاره کلماتى است که در مجالس گفته یا شنیده مى‏شود. در حدیث مى‏خوانیم: رسول خدا هنگامى که از مجالس برمى‏خاستند، ذکر «سبحانک الّلهم و بحمدک» را گفته و مى‏ فرمودند: این کلمه، کفّاره مجلس است. «انّه کفّارة المجلس»
تسبیح، وسیله نجات است. قرآن درباره حضرت یونس‏ (ع) مى‏ فرماید: «فلولا انّه کان من المسبّحین للبث فى بطنه الى یوم یبعثون» اگر او تسبیح‏گو نبود، براى همیشه در شکم ماهى ماندگار بود.
در حدیث دیگرى مى‏ خوانیم: هنگامى که انسان «سبحان اللّه» مى‏گوید، تمام فرشتگان بر او درود مى‏فرستند. «صلّى علیه کل ملک»
در سحرهاى ماه مبارک رمضان، سفارش به قرائت دعایى شده است که تمام جملات آن با «سبحان اللّه» آغاز مى‏ شود: «سبحان من یعلم جوارح القلوب...، سبحان ربّ الودود...»
در حدیث مى ‏خوانیم: شخصى وارد خانه امام صادق‏ شد و حضرت را در حال نماز دید که شصت مرتبه ذکر «سبحان اللّه» را تکرار فرمود یا مى‏ خوانیم: امام صادق‏ در حال سجده پانصد مرتبه ذکر «سبحان اللّه» را تکرار فرمودند.
تسبیح موجودات‏
در جهان بینى الهى، پرستش و عبادت خداوند مخصوص انسان نیست، بلکه همه موجودات در حال پرستش ‏اند.
شخصى از پیامبر معجزه ‏اى درخواست کرد. حضرت مقدارى ریگ از زمین برداشت و در دست گرفت و به درخواست پیامبر و اذن الهى، صداى تسبیح سنگریزه‏ ها را شنیدند.
رسول اکرم‏ فرمودند: چه بسیار مرکب‏ها که از راکب خود بهترند، زیرا بیشتر ذکر خدا مى‏ گویند.
درباره تسبیح موجودات هستى، به چند نکته بایستى توجه شود:
الف) قرآن، تسبیح موجودات را آگاهانه و از روى علم و شعور مى‏داند: «کلٌّ قد علم صلاته و تسبیحه»
ب) هرکسى نمى‏تواند تسبیح سایر موجودات را درک کند: «ولکن لا تفقهون تسبیحهم»
ج) تسبیح موجودات، گوناگون است. امام سجاد از امیرالمؤمنین‏ (ع) نقل فرمود که: مرغان در هر صبحگاه خداوند را تسبیح نموده و قوت روز خود را مسئلت مى ‏نمایند.
نظامى، در این زمینه چنین سروده است:
خبر دارى که سیاحان افلاک‏
چرا گردند گِرد مرکز خاک‏
چه مى‏خواهند، از این منزل بریدن‏
که مى‏جویند، از این محمل کشیدن‏
در این محراب، معبودشان کیست‏
از این آمد شدن، مقصودشان چیست‏
همه هستند سرگردان چو پرگار
پدید آینده خود را طلب‏کار
حافظ شیرازى نیز مى‏ فرماید:
روشن از پرتو رویت، نظرى نیست که نیست‏
منّت خاک درت، بر بشرى نیست که نیست‏
ناظر روى تو صاحب نظرانند آرى‏
سرّ گیسوى تو در هیچ سرى نیست که نیست‏
حاجى سبزوارى صاحب کتاب منظومه، نیز مى ‏گوید:
موسیى نیست که دعوى «انا الحق» شنود
ور نه این زمزمه اندر شجرى نیست که نیست‏
مولوى نیز مى‏گوید:
جمله ذرّات عالم در نهان‏
با تو مى‏گویند روزان و شبان‏
ما سمیعیم و بصیر و باهشیم‏
با شما نامحرمان ما خامشیم‏


پیام ها
1- در جهان بینى الهى، هستى در حال تسبیح خداست. «یسبّح للّه ما فى السموات و ما فى الارض»
2- در تسبیح تکوینى، تفاوتى میان موجودات آسمان و زمین، میان جمادات و نباتات و حیوانات و انسان نیست. «یسبّح للّه ما فى السموات و ما فى الارض»
3- ستایش، باید ملاک و میزان و دلیل داشته باشد. تسبیح، تنها سزاوار کسى است که حکومت و قداست و عزّت و حکمت را با هم داراست. «یسبّح للّه... الملک القدّوس العزیز الحکیم»
4- پادشاهى و فرمانروایى خداوند، همراه با قداست و قدرت و حکمت است. «الملک القدّوس»
5 - حکومت خداوند، همراه با حکمت است. «الملک... الحکیم»
6- خداوند، عزیز است. «العزیز الحکیم» (همان گونه که پیامبرش، ایمان آوردندگان به پیامبرش و قرآنش عزیز هستند. «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»، «و انّه لکتاب عزیز»)
7- قدرتى ارزش دارد که همراه با حکمت باشد، «العزیز الحکیم» خداوند هم قدرتمند است و هم حکیم، امّا قدرتمندى دیگران معمولاً با روحیه استکبار و استعمار همراه است.

توضیحات
سیماى سوره جمعه‏
سوره جمعه یازده آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
یکى از اهداف اساسى این سوره، ترغیب و تشویق و تحریص مسلمانان به حضور یکپارچه در اجتماع هفتگى نمازجمعه است.
این سوره با تسبیح خداوند و بیان بعثت پیامبر اسلام آغاز گشته و در ادامه از مسلمانان مى‏ خواهد که همچون یهود نباشند که تورات به آنان داده شد اما آنان تحمل نکرده و به آن عمل نکردند و از مسلمانان مى ‏خواهد هرگاه نداى نمازجمعه برخاست، دست از هر کارى بکشند و به سوى ذکر خدا بشتابند و در غیر این صورت سزاوار توبیخ و سرزنش‏اند.
قرائت سوره جمعه، در شب جمعه و رکعت اول نمازجمعه سفارش شده است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی