- 2943
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 13 سوره حدید
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حدید - آیه 13
یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُواْ انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُواْ وَرَآءَکُمْ فَالْتَمِسُواْ نُوراً فَضُرِبَ بَیْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ
ترجمه
روزى که مردان و زنان منافق به کسانى که ایمان آورده اند، مى گویند: درنگى کنید تا از نور شما پرتوى برگیریم. به آنان گفته مى شود: به عقب برگردید و (از دنیا) نورى بجویید. پس میان آنان دیوارى زده مى شود، با درى که درونش، (بهشتِ) رحمت و از جانب بیرونش ( جهنمِ) عذاب است.
«انظرونا» از ریشه «نظر» است. این واژه اگر بدون «اِلى» بیاید به معناى انتظار و مهلت دادن است، همانند این آیه و آیه «لایخفّف عنهم العذاب و لا هم ینظرون» واگر با «اِلى» بیاید به معناى نظر کردن است، مانند آیه «ینظرون الیک نظر المغشىّ علیه من الموت»
«اقتباس» به معناى برگرفتن قطعهاى از آتش است. «سُور» به معناى دیوار و برج و باروى بلندى است که در قدیم دور شهرها مى کشیدند تا مانع ورود بیگانه شود.
در قیامت، مجرمان از چهار گروه استمداد مىکنند:
الف) از رهبران خود. «فقال الضعفاء للذین استکبروا انّا کنّا لکم تبعاً فهل أنتم مغنون عنّا من عذاب اللّه...» آیا مىشود شما ما را نجات دهید، ولى پاسخ منفى مىشنوند.
ب) از مؤمنان، که در آیه مورد بحث مىخوانیم. «انظرونا نقتبس من نورکم»
ج) از فرشتگانِ مأمور دوزخ. «قال الّذین فى النّار لخزنة جهنم ادعوا ربّکم یخفّف عنّا یوماً من العذاب» از خدا بخواهید که یک روز از عذاب ما کاسته شود، ولى باز پاسخ منفى است.
د) شیطان را ملامت مىکنند که تو ما را گمراه کردى و گناه ما به دوش توست، شیطان مىگوید: «فلاتلومونى و لوموا أنفسکم» مرا سرزنش نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید.
پیام ها
1- بیمارى نفاق، مرد و زن نمىشناسد. «المنافقون و المنافقات»
2- کسانى که در دنیا حاضر نشدند از ظلمات جهل و شرک و تفرقه خارج شوند، در قیامت در ظلماتند و براى کسب نور به دیگران التماس مىکنند. «انظرونا نقتبس من نورکم»
3- تحقیر و ذلت منافقان در قیامت، هم با لفظ است، «قیل ارجعوا ورائکم»، هم با عمل. «فضرب بینهم بسورٍ»
4- منافق در دنیا، در ظاهر با مؤمنان است و در باطن با کافران. در قیامت نیز، تا پاى بهشت با مؤمنان مىآید، امّا همراه کافران به دوزخ وارد مىشود. «فضرب بینهم بسور... باطنه فیه الرحمة و ظاهره من قبله العذاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُواْ انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُواْ وَرَآءَکُمْ فَالْتَمِسُواْ نُوراً فَضُرِبَ بَیْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ
ترجمه
روزى که مردان و زنان منافق به کسانى که ایمان آورده اند، مى گویند: درنگى کنید تا از نور شما پرتوى برگیریم. به آنان گفته مى شود: به عقب برگردید و (از دنیا) نورى بجویید. پس میان آنان دیوارى زده مى شود، با درى که درونش، (بهشتِ) رحمت و از جانب بیرونش ( جهنمِ) عذاب است.
«انظرونا» از ریشه «نظر» است. این واژه اگر بدون «اِلى» بیاید به معناى انتظار و مهلت دادن است، همانند این آیه و آیه «لایخفّف عنهم العذاب و لا هم ینظرون» واگر با «اِلى» بیاید به معناى نظر کردن است، مانند آیه «ینظرون الیک نظر المغشىّ علیه من الموت»
«اقتباس» به معناى برگرفتن قطعهاى از آتش است. «سُور» به معناى دیوار و برج و باروى بلندى است که در قدیم دور شهرها مى کشیدند تا مانع ورود بیگانه شود.
در قیامت، مجرمان از چهار گروه استمداد مىکنند:
الف) از رهبران خود. «فقال الضعفاء للذین استکبروا انّا کنّا لکم تبعاً فهل أنتم مغنون عنّا من عذاب اللّه...» آیا مىشود شما ما را نجات دهید، ولى پاسخ منفى مىشنوند.
ب) از مؤمنان، که در آیه مورد بحث مىخوانیم. «انظرونا نقتبس من نورکم»
ج) از فرشتگانِ مأمور دوزخ. «قال الّذین فى النّار لخزنة جهنم ادعوا ربّکم یخفّف عنّا یوماً من العذاب» از خدا بخواهید که یک روز از عذاب ما کاسته شود، ولى باز پاسخ منفى است.
د) شیطان را ملامت مىکنند که تو ما را گمراه کردى و گناه ما به دوش توست، شیطان مىگوید: «فلاتلومونى و لوموا أنفسکم» مرا سرزنش نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید.
پیام ها
1- بیمارى نفاق، مرد و زن نمىشناسد. «المنافقون و المنافقات»
2- کسانى که در دنیا حاضر نشدند از ظلمات جهل و شرک و تفرقه خارج شوند، در قیامت در ظلماتند و براى کسب نور به دیگران التماس مىکنند. «انظرونا نقتبس من نورکم»
3- تحقیر و ذلت منافقان در قیامت، هم با لفظ است، «قیل ارجعوا ورائکم»، هم با عمل. «فضرب بینهم بسورٍ»
4- منافق در دنیا، در ظاهر با مؤمنان است و در باطن با کافران. در قیامت نیز، تا پاى بهشت با مؤمنان مىآید، امّا همراه کافران به دوزخ وارد مىشود. «فضرب بینهم بسور... باطنه فیه الرحمة و ظاهره من قبله العذاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است