- 2333
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 سوره حدید
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حدید - آیه 10
وَمَا لَکُمْ أَلَّا تُنفِقُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِیرَ اثُ السَّمَوَ اتِ وَ الْأَرْضِ لَا یَسْتَوِى مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَقَاتَلُواْ وَکُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ
ترجمه
و شما را چه شده که در راه خدا انفاق نمى کنید؟ در حالى که (هر چه دارید مى گذارید و مى روید و) میراث آسمانها و زمین براى اوست. کسانى از شما که قبل از فتح (مکه) انفاق و جهاد کردند، (با دیگران) یکسان نیستند. آنان از جهت درجه از کسانى که پس از آن (فتح مکه) انفاق و جهاد کردند، برترند و خداوند به هر یک وعده نیکو داده و خداوند به آنچه انجام مى دهید، آگاه است.
در قرآن کریم، صدها آیه درباره کمک به محرومان، در قالب زکات، خمس، صدقه، انفاق، قرض الحسنه، اطعام، ایثار و... مطرح شده است. هم چنین براى نوع و مقدار انفاق، شرایط انفاق کننده و انفاق شونده دستوراتى دارد. در آیات گذشته این سوره، این آیه و آیات بعد نیز به مسئله کمک به محرومان توجّه خاص شده است.
در آیه هفتم، فرمان انفاق داد و فرمود: «انفقوا مما جعلکم مستخلفین فیه» شما میراثبر گذشتگان هستید، از آنچه به ارث برده اید انفاق کنید. در این آیه تارکان انفاق را توبیخ مىکند، «و ما لکم الاّ تنفقوا» و هشدار مى دهد که آنچه را به دست آورده اید، به ارث خواهید گذاشت و خواهید رفت، چرا به دست خود انفاق نمى کنید؟ «و للّه میراث السّموات و الارض»
سبقت و سابقه در کارهاى نیک، یکى از ملاکهاى ارزشیابى است. انفاق در شرایط سخت قبل از فتح مکّه، با انفاق در شرایط عادّى بعد از آن یکسان نیست.
پیام ها
1- همان گونه که بى ایمانى توبیخ دارد، «و ما لکم لاتؤمنون» ترک انفاق نیز توبیخ دارد. «ما لکم الاّ تنفقوا»
2- اخلاص، شرط قبولى اعمال است. «فى سبیل اللّه»
3- مقایسه، یکى از روشهاى مفید آموزشى و پرورشى است. «لایستوى منکم»
4- گذشت از مال و جان در راه خدا، هر دو لازم است. «انفق... و قاتل»
5 - انفاق، پشتوانه رزمندگان در جبهه جهاد است. «انفق... و قاتل»
6- مجاهدانِ از جان و مال گذشته، باید برترین جایگاه را در جامعه اسلامى دارا باشند. «اولئک اعظم درجة»
7- آنان که بعداً ملحق مى شوند، نباید به خاطر سابقه قبلىها، مورد غفلت و بى اعتنایى قرار گیرند. «کلاّ وعد اللّه الحسنى»
8 - گاهى ممکن است شکل عمل یکسان باشد، ولى خداوند به انگیزه ها و حالات افراد آگاه است. «و اللّه بما تعملون خبیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا لَکُمْ أَلَّا تُنفِقُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِیرَ اثُ السَّمَوَ اتِ وَ الْأَرْضِ لَا یَسْتَوِى مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَقَاتَلُواْ وَکُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ
ترجمه
و شما را چه شده که در راه خدا انفاق نمى کنید؟ در حالى که (هر چه دارید مى گذارید و مى روید و) میراث آسمانها و زمین براى اوست. کسانى از شما که قبل از فتح (مکه) انفاق و جهاد کردند، (با دیگران) یکسان نیستند. آنان از جهت درجه از کسانى که پس از آن (فتح مکه) انفاق و جهاد کردند، برترند و خداوند به هر یک وعده نیکو داده و خداوند به آنچه انجام مى دهید، آگاه است.
در قرآن کریم، صدها آیه درباره کمک به محرومان، در قالب زکات، خمس، صدقه، انفاق، قرض الحسنه، اطعام، ایثار و... مطرح شده است. هم چنین براى نوع و مقدار انفاق، شرایط انفاق کننده و انفاق شونده دستوراتى دارد. در آیات گذشته این سوره، این آیه و آیات بعد نیز به مسئله کمک به محرومان توجّه خاص شده است.
در آیه هفتم، فرمان انفاق داد و فرمود: «انفقوا مما جعلکم مستخلفین فیه» شما میراثبر گذشتگان هستید، از آنچه به ارث برده اید انفاق کنید. در این آیه تارکان انفاق را توبیخ مىکند، «و ما لکم الاّ تنفقوا» و هشدار مى دهد که آنچه را به دست آورده اید، به ارث خواهید گذاشت و خواهید رفت، چرا به دست خود انفاق نمى کنید؟ «و للّه میراث السّموات و الارض»
سبقت و سابقه در کارهاى نیک، یکى از ملاکهاى ارزشیابى است. انفاق در شرایط سخت قبل از فتح مکّه، با انفاق در شرایط عادّى بعد از آن یکسان نیست.
پیام ها
1- همان گونه که بى ایمانى توبیخ دارد، «و ما لکم لاتؤمنون» ترک انفاق نیز توبیخ دارد. «ما لکم الاّ تنفقوا»
2- اخلاص، شرط قبولى اعمال است. «فى سبیل اللّه»
3- مقایسه، یکى از روشهاى مفید آموزشى و پرورشى است. «لایستوى منکم»
4- گذشت از مال و جان در راه خدا، هر دو لازم است. «انفق... و قاتل»
5 - انفاق، پشتوانه رزمندگان در جبهه جهاد است. «انفق... و قاتل»
6- مجاهدانِ از جان و مال گذشته، باید برترین جایگاه را در جامعه اسلامى دارا باشند. «اولئک اعظم درجة»
7- آنان که بعداً ملحق مى شوند، نباید به خاطر سابقه قبلىها، مورد غفلت و بى اعتنایى قرار گیرند. «کلاّ وعد اللّه الحسنى»
8 - گاهى ممکن است شکل عمل یکسان باشد، ولى خداوند به انگیزه ها و حالات افراد آگاه است. «و اللّه بما تعملون خبیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است