display result search
منو
تفسیر رآیه 37 - 40 سوره الرحمن

تفسیر رآیه 37 - 40 سوره الرحمن

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 405 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه 37 - 40

فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَآءُ فَکَانَتْ وَرْدَةً کَالدِّهَانِ

فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏

فَیَوْمَئِذٍ لَّا یُسْئَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَآنٌّ

فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏

ترجمه
پس آنگاه که آسمان شکافته شده، گلگون و مثل روغن گداخته در آید،
پس کدام یک از نعمت‏هاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟
پس در آن روز (و آن موقف خاص) هیچ یک از انس و جن، از گناهش پرسیده نشود.
پس کدام یک از نعمت‏هاى پروردگارتان را تکذیب مى کنید؟

در معناى «لایسئل» چند احتمال است:
1. لایسئل عن ذنب المجرم: کس دیگرى را به جاى دیگرى را به جاى مجرم از میان انس و جن مؤاخذه نمى‏ کنند، بلکه خود مجرم را مؤاخذه مى ‏کنند.
2. در روایات مى ‏خوانیم: قیامت پنجاه موقف دارد، در یک موقف، فرمان بازداشت و حسابرسى و سؤال است، «و قفوهم انّهم مسؤلون» در موقف دیگر مهر بر لب‏ها زده مى‏ شود، «نختم على افواههم» در موقف دیگر از یکدیگر استمداد مى‏ کنند و در موقفى همه گریانند. بنابراین اگر در این آیات مى‏ خوانیم که از هیچ‏ کس سؤال نمى ‏شود، مربوط به موقف خاصّى است.
3. ممکن است مراد آیه، «لایسئل عن ذنبه» این باشد که تنها از گناه سؤال نمى‏ شود، زیرا گناه خلافکار در آن روز حاضر است، «و وجدوا ما عملوا حاضرا» و اسرار درونى او آشکار. «تبلى السرائر» پس از چیزهاى دیگر از قبیل: عمر و درآمد و چگونگى مصرف سئوال مى‏ شود، نه فقط از گناهان انسان.
در آینده آسمان‏ها از هم شکافته و ذوب خواهند شد. آسمان‏هایى که «سبعاً شدادا» هستند، مثل روغن مذابّ، روان مى‏شوند. «فکانت وَردة کالدّهان»

پیام ها
1- ظهور قیامت، با دگرگونى در نظام طبیعت صورت مى‏ گیرد. «فاذا انشّقت السماء...»
2- پایان این جهان، فروپاشیدن و درهم پیچیدن است، امّا آغازى است براى جهان دیگر. «فاذا انشّقت السّماء... فیومئذ...»
3- جنّ نیز همچون انسان، اختیار داشته و مرتکب گناه مى‏ گردد. «لایسئل عن ذنبه انس و لا جانّ»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:27

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی