- 2746
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 45 - 49 سوره نجم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نجم- آیه 45 - 49
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى
مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى
وَأَنَّ عَلَیْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى
وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَأَقْنَى
وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَى
ترجمه
و همواست که دو زوج نر و ماده را آفرید،
از نطفهاى، آنگاه که (در رحم) فروریخته شود
و بر اوست آفرینش دیگر (در قیامت).
و اوست که بىنیاز کند و نیازمند سازد.
و اوست پروردگار (ستاره) شِعرى.
«أغنى» از «غِنى»به معناى بىنیازى و «أقنى» از «قُنیه» به معناى ذخیره ثروت است. البتّه بعضى آن را به معنى فقیر کردن گرفته اند.
حضرت على (ع) در تفسیر آیه «أغنى و أقنى» فرمود: خداوند هم بىنیاز مىکند و هم انسان را به همان درآمد خشنود مى کند.
«شِعرى» نام ستارهاى است که معبود گروهى بوده که خیال مىکردند این ستاره در فقر و غناى آنان تأثیرگذار است. قرآن مىفرماید: آن ستاره، مربوب و تحت امر خداست نه مؤثّر در زندگى شما.
البتّه بعضى شِعرى را نام بتى دانستهاند.
زوجیّت، رمز بقاى هستى است، اگر زوجیّت را برداریم، زندگى سرد و بىرمق شده و به بنبست خواهد رسید.
پیام ها
1- قانون زوجیّت را خداوند در نظام آفرینش قرار داده است، نه آنکه امرى قراردادى میان افراد بشر باشد. «انّه خلق الزوجین الذکر و الانثى»
2- پیاده کردن طرحهاى متضاد روى یک عنصر مادى، نشانه قدرت و ربوبیّت خداست. «أضحک و أبکى، أمات و أحیا، الذکر و الانثى»
3- آفرینش نر و ماده، هم از عجایب و شگفتى هاست و هم از ضروریات زندگى. «الذکر و الانثى»
4- زن و مرد، در عنصر اولیه آفرینش همگونند. «من نطفة»
5 - خدایى که از قطرهاى آب، موجودى جاندار مىسازد، مىتواند از ذرات مرده خاک، آنها را دوباره زنده کند. «من نطفة اذا تمنى و انّ علیه النشّأة الاخرى»
6- زنده کردن مردگان و برپایى قیامت، بر خدا لازم است. «انّ علیه النشأة الاخرى»
7- هم اصل خلقت از اوست، «خلق» هم تنوّع خلقت. «الزوجین» هم مایه خلقت را آفرید، «نطفة» هم آفرینش او تکرار و استمرار دارد. «النشأة الاخرى» و هم تدبیر امروز و فرداى آفریده ها به دست اوست. «أغنى و أقنى»
8 - بى نیازى را از او بخواهیم نه از دیگران. «هو اغنى»
9- اکنون که نیاز و بىنیازى به دست اوست، بخل و غرور و نیازخواهى از غیر او چرا؟ «هو أغنى و اقنى»
10- تدبیر خدا، هم بر نطفه در رحم است، هم بر ستاره در آسمان. «نطفة... ربّ الشعرى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى
مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى
وَأَنَّ عَلَیْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى
وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَأَقْنَى
وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَى
ترجمه
و همواست که دو زوج نر و ماده را آفرید،
از نطفهاى، آنگاه که (در رحم) فروریخته شود
و بر اوست آفرینش دیگر (در قیامت).
و اوست که بىنیاز کند و نیازمند سازد.
و اوست پروردگار (ستاره) شِعرى.
«أغنى» از «غِنى»به معناى بىنیازى و «أقنى» از «قُنیه» به معناى ذخیره ثروت است. البتّه بعضى آن را به معنى فقیر کردن گرفته اند.
حضرت على (ع) در تفسیر آیه «أغنى و أقنى» فرمود: خداوند هم بىنیاز مىکند و هم انسان را به همان درآمد خشنود مى کند.
«شِعرى» نام ستارهاى است که معبود گروهى بوده که خیال مىکردند این ستاره در فقر و غناى آنان تأثیرگذار است. قرآن مىفرماید: آن ستاره، مربوب و تحت امر خداست نه مؤثّر در زندگى شما.
البتّه بعضى شِعرى را نام بتى دانستهاند.
زوجیّت، رمز بقاى هستى است، اگر زوجیّت را برداریم، زندگى سرد و بىرمق شده و به بنبست خواهد رسید.
پیام ها
1- قانون زوجیّت را خداوند در نظام آفرینش قرار داده است، نه آنکه امرى قراردادى میان افراد بشر باشد. «انّه خلق الزوجین الذکر و الانثى»
2- پیاده کردن طرحهاى متضاد روى یک عنصر مادى، نشانه قدرت و ربوبیّت خداست. «أضحک و أبکى، أمات و أحیا، الذکر و الانثى»
3- آفرینش نر و ماده، هم از عجایب و شگفتى هاست و هم از ضروریات زندگى. «الذکر و الانثى»
4- زن و مرد، در عنصر اولیه آفرینش همگونند. «من نطفة»
5 - خدایى که از قطرهاى آب، موجودى جاندار مىسازد، مىتواند از ذرات مرده خاک، آنها را دوباره زنده کند. «من نطفة اذا تمنى و انّ علیه النشّأة الاخرى»
6- زنده کردن مردگان و برپایى قیامت، بر خدا لازم است. «انّ علیه النشأة الاخرى»
7- هم اصل خلقت از اوست، «خلق» هم تنوّع خلقت. «الزوجین» هم مایه خلقت را آفرید، «نطفة» هم آفرینش او تکرار و استمرار دارد. «النشأة الاخرى» و هم تدبیر امروز و فرداى آفریده ها به دست اوست. «أغنى و أقنى»
8 - بى نیازى را از او بخواهیم نه از دیگران. «هو اغنى»
9- اکنون که نیاز و بىنیازى به دست اوست، بخل و غرور و نیازخواهى از غیر او چرا؟ «هو أغنى و اقنى»
10- تدبیر خدا، هم بر نطفه در رحم است، هم بر ستاره در آسمان. «نطفة... ربّ الشعرى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است