- 2485
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 - 15 سوره نجم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نجم- آیه 12 - 15
أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى
وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى
عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى
عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى
ترجمه
پس آیا بر سر آنچه مىبیند با وى جدال مى کنید؟
و همانا در نزولى دیگر او را دید.
نزد سدرة المنتهى.
که بهشتِ امن نزد آن است.
«تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شک و تردید و «نزلة» به معناى یکباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مکانى نزدیک بهشت موعود است که مالامال از الطاف الهى است و به گفته روایات جز شخص پیامبر اسلام کسى از آن بالاتر نرفته است.
در حدیث آمده است: آنجایى که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال مىباشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گویند و در روایات مىخوانیم: «سدرة المنتهى» نام درختى است که همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبیح است.
چون در ماجراى معراج، ناباورى و تردید بسیار است، خداوند یک بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» یعنى او از کار لغو منزّه است و معراج یک هدف بس عالى دارد و یک بار در این سوره فرمود: چرا در این باره جدال مىکنید؟ «أفتمارونه...»
گرچه همه مردم زیر نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» یعنى خداوند در معراج پیامبرش را یکبار دیگر مورد نظر ویژه قرار داد. همان گونه که خداوند با اینکه با همه مردم است، «و هو معکم»(22) ولى بودن او با متّقین به گونهاى دیگر است. «انّ اللّه مع الّذین اتّقوا»
آرى، همراه بودن و عنایت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پیامبرش را در آسمانها مهمان کرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد.
این معنا در تفسیر اطیب البیان ذکر شده، امّا در تفاسیر دیگر به گونه اى دیگر معنا شده است: پیامبر، یک بار دیگر جبرئیل را با قیافه اصلى دید و یا بار دیگر، خدا را با دید باطنى دید.
دلیل ما در انتخاب گفتار اطیب البیان این است که این آیات در مقام تجلیل از پیامبر و معراج اوست و دیدن جبرئیل، براى پیامبر که مقامش بالاتر از جبرئیل است امتیاز و تجلیلى نیست و با سیاق آیات خیلى تناسب ندارد، و نیز دیدن باطنى خداوند، براى پیامبر همیشه بوده و نه یکبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پیامبرش را به آسمانها برد، بنابراین نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى»
در حدیث مىخوانیم که رسول خدا فرمود: من جبرئیل را نزد سدرة المنتهى دیدم. جبرئیل به پیامبر گفت: انتهاى حدّى که خداوند براى من گذارده همین جاست و اگر بیشتر از آن بیایم، بالهایم خواهد سوخت.
پیام ها
1- افراد بى ایمان، تحمّل باور کردن مکاشفات و دریافتهاى اولیاى خدا را ندارند و با بدبینى و تردید با آنها به جدال مىپردازند. «أفتمارونه»
2- در مسائل نظرى و فکرى، بحث و تردید جاى دارد، ولى در محسوسات و دیدنىها جایى ندارد. «أفتمارونه على ما یرى»
3- شرط تبلیغ، پذیرش همگانى نیست؛ بعضى انکار یا تردید یا جدال مى کنند. «أفتمارونه»
4- پرسش و دلیل خواهى همیشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذکر» ولى مجادله و ستیز مورد توبیخ است. «أفتمارونه»
5 - بالاتر از بهشت نیز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است که بهشت با آن عظمتش در کنار اوست.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى
وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى
عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى
عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى
ترجمه
پس آیا بر سر آنچه مىبیند با وى جدال مى کنید؟
و همانا در نزولى دیگر او را دید.
نزد سدرة المنتهى.
که بهشتِ امن نزد آن است.
«تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شک و تردید و «نزلة» به معناى یکباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مکانى نزدیک بهشت موعود است که مالامال از الطاف الهى است و به گفته روایات جز شخص پیامبر اسلام کسى از آن بالاتر نرفته است.
در حدیث آمده است: آنجایى که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال مىباشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گویند و در روایات مىخوانیم: «سدرة المنتهى» نام درختى است که همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبیح است.
چون در ماجراى معراج، ناباورى و تردید بسیار است، خداوند یک بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» یعنى او از کار لغو منزّه است و معراج یک هدف بس عالى دارد و یک بار در این سوره فرمود: چرا در این باره جدال مىکنید؟ «أفتمارونه...»
گرچه همه مردم زیر نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» یعنى خداوند در معراج پیامبرش را یکبار دیگر مورد نظر ویژه قرار داد. همان گونه که خداوند با اینکه با همه مردم است، «و هو معکم»(22) ولى بودن او با متّقین به گونهاى دیگر است. «انّ اللّه مع الّذین اتّقوا»
آرى، همراه بودن و عنایت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پیامبرش را در آسمانها مهمان کرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد.
این معنا در تفسیر اطیب البیان ذکر شده، امّا در تفاسیر دیگر به گونه اى دیگر معنا شده است: پیامبر، یک بار دیگر جبرئیل را با قیافه اصلى دید و یا بار دیگر، خدا را با دید باطنى دید.
دلیل ما در انتخاب گفتار اطیب البیان این است که این آیات در مقام تجلیل از پیامبر و معراج اوست و دیدن جبرئیل، براى پیامبر که مقامش بالاتر از جبرئیل است امتیاز و تجلیلى نیست و با سیاق آیات خیلى تناسب ندارد، و نیز دیدن باطنى خداوند، براى پیامبر همیشه بوده و نه یکبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پیامبرش را به آسمانها برد، بنابراین نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى»
در حدیث مىخوانیم که رسول خدا فرمود: من جبرئیل را نزد سدرة المنتهى دیدم. جبرئیل به پیامبر گفت: انتهاى حدّى که خداوند براى من گذارده همین جاست و اگر بیشتر از آن بیایم، بالهایم خواهد سوخت.
پیام ها
1- افراد بى ایمان، تحمّل باور کردن مکاشفات و دریافتهاى اولیاى خدا را ندارند و با بدبینى و تردید با آنها به جدال مىپردازند. «أفتمارونه»
2- در مسائل نظرى و فکرى، بحث و تردید جاى دارد، ولى در محسوسات و دیدنىها جایى ندارد. «أفتمارونه على ما یرى»
3- شرط تبلیغ، پذیرش همگانى نیست؛ بعضى انکار یا تردید یا جدال مى کنند. «أفتمارونه»
4- پرسش و دلیل خواهى همیشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذکر» ولى مجادله و ستیز مورد توبیخ است. «أفتمارونه»
5 - بالاتر از بهشت نیز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است که بهشت با آن عظمتش در کنار اوست.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است