display result search
منو
تفسیر آیه 12 - 14 سوره ق

تفسیر آیه 12 - 14 سوره ق

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 162 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ق - آیه 12- 14

کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِ‏ّ وَثَمُودُ

وَعَادٌ وَ فِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ

وَأَصْحَابُ الْأَیْکَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِیدِ

ترجمه
پیش از اینان، قوم نوح و اصحاب رس و قوم ثمود، (پیامبرانشان را) تکذیب کردند.
و (نیز قوم) عاد و فرعون و برادران(قبیله‏ اى) لوط.
و اصحاب ایکه (قوم شعیب) و قوم تبع (پادشاهان یمن) همگى پیامبران را تکذیب کردند، پس وعده عذاب من، بر آنان قطعى شد (و نابود شدند).


نام «اصحاب الرَّس»، در این سوره و در سوره فرقان آیه 38 آمده است. «اصحاب رسّ» در یمامه زندگى مى‏ کردند و پیامبرى به نام حنظله داشتند که پیامبرشان را تکذیب کرده، او را در چاه انداختند. چون «رَسّ» به معناى چاه مى‏ باشد آن قوم را اصحاب رسّ نامیدند. برخى آنان را قومى مى‏ دانند که درخت صنوبر را معبود خود قرار داده و آن را مى ‏پرستیدند. امام صادق‏ در مورد علّت عذاب اصحاب رسّ فرمودند: زنانشان به زنان اکتفا مى‏ کردند (و همجنس ‏باز بودند).
قوم ثمود، قوم حضرت صالح و قوم عاد، قوم حضرت هودعلیه السلام است.
«ایکه» به معناى بیشه ‏زار و جایى است که درختان درهم آمده دارد. اصحاب ایکه، یک گروه از قوم حضرت شعیب بودند که در بیشه‏ زارها زندگى مى ‏کردند. در سوره حجر و شعراء از آنان نام برده شده است.
«تُبّع» لقب پادشاهان یمن است و قوم تُبّع، به گروهى از مردم یمن گفته شده که پیرو پادشاهان خود بوده‏اند. نام آنان در سوره دخان آیه 37 نیز آمده است.
در حدیث مى‏خوانیم که پادشاه یمن (تبّع) به دو قبیله أوس و خزرج گفت: شما در همین یثرب بمانید تا پیامبر اسلام مبعوث شود و من هم اگر آن پیامبر را درک کنم، به او خدمت مى‏ کنم و با او همراه مى‏شوم.
از آنجا که قوم حضرت لوط، همگى از اقوام و خویشان او بودند، لذا قرآن در مورد آنان به «اخوان لوط» تعبیر کرده است. البتّه قرآن، پیامبران را برادران مردم مى‏ داند و شاید از این جهت نیز به قوم لوط، برادران او اطلاق شده است.



پیام ها
1- آشنایى با تاریخ و مشکلات انبیا، مایه‏ دلدارى پیامبر اسلام‏ است. «کلّ کذّب الرسل»
2- تضادّ میان حق و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «کلّ کذّب الرسل»
3- خداوند با فرستادن انبیا، اتمام حجت مى‏ کند و اگر مردم لجاجت کردند و نپذیرفتند، کیفر مى ‏کند. «کذّب الرسل... فحقّ وعید»
4- کیفر برخى اقوام لجوج، در دنیا بوده است. «فحقّ وعید»
5 - تاریخ و سرنوشت اقوام پیشین، درس عبرتى براى آیندگان است. «کل کذب الرسل... فحق وعید»
6- تکذیب هر یک از پیامبران، عذاب و قهر الهى را به دنبال دارد. «کلّ کذّب الرسل»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:45

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی