- 2002
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 سوره فتح
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 17
لَیْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأنْهَارُ وَمَن یَتَوَلَّ یُعَذِّبْهُ عَذَاباً أَلِیماً
ترجمه
بر نابینا گناهى نیست و بر لنگ گناهى نیست و بر بیمار گناهى نیست، (که به جهاد نروند) و هر کس خدا و رسولش را پیروى کند، (خداوند) او را در باغهایى (بهشتى) که نهرها از زیر (درختان) آن جارى است، داخل مى کند و هر کس سرپیچى کند، او را به عذابى دردناک، عذاب خواهد کرد.
معیار معافیت و مرز عذر در ترک جبهه، نابینایى و ناتوانى در راه رفتن و بیمارى و ناسلامتى است، نه کوتاه بودن قد و امثال آن.
گرچه براى گروهى، جبهه رفتن واجب نیست، امّا خیرخواهى براى رزمندگان لازم است، چنانکه خداوند در سوره توبه آیه 91 مىفرماید: «لیس على الضعفاء و لا على المرضى... حرج اذا نصحوا للّه و رسوله»
پیام ها
1- قانونگذار باید به تمام جوانب قانون توجّه کند و براى موارد خاص (مانند افراد نابینا و علیل و بیمار) قانون ویژه وضع کند. «لیس على الاعمى حرج...»
2- معلولین، احساس حقارت نکنند، هیچ گناه و تقصیرى بر آنان نیست. (کلمه «حَرَج» به اصطلاح ادبى، نکره در سیاق نفى است که از آن معناى عام استفاده مى شود.) «لیس على الاعمى... على الاعرج حرج»
3- تکالیف الهى، به مقدار قدرت و توان است. «لیس على الاعمى... حرج»
4- افراد معذور، از بهشت محروم نمىشوند، به شرط آنکه در حدّ توان، مطیع باشند. «لیس على الاعمى... مَن یطع اللّه...»
5 - پیامبر معصوم است، زیرا اطاعت او قرین اطاعت خداست. «مَن یطع اللّه و رسوله»
6- ملاک اصلى ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهى کارساز است. «من یطع... یدخله جنّات»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَیْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأنْهَارُ وَمَن یَتَوَلَّ یُعَذِّبْهُ عَذَاباً أَلِیماً
ترجمه
بر نابینا گناهى نیست و بر لنگ گناهى نیست و بر بیمار گناهى نیست، (که به جهاد نروند) و هر کس خدا و رسولش را پیروى کند، (خداوند) او را در باغهایى (بهشتى) که نهرها از زیر (درختان) آن جارى است، داخل مى کند و هر کس سرپیچى کند، او را به عذابى دردناک، عذاب خواهد کرد.
معیار معافیت و مرز عذر در ترک جبهه، نابینایى و ناتوانى در راه رفتن و بیمارى و ناسلامتى است، نه کوتاه بودن قد و امثال آن.
گرچه براى گروهى، جبهه رفتن واجب نیست، امّا خیرخواهى براى رزمندگان لازم است، چنانکه خداوند در سوره توبه آیه 91 مىفرماید: «لیس على الضعفاء و لا على المرضى... حرج اذا نصحوا للّه و رسوله»
پیام ها
1- قانونگذار باید به تمام جوانب قانون توجّه کند و براى موارد خاص (مانند افراد نابینا و علیل و بیمار) قانون ویژه وضع کند. «لیس على الاعمى حرج...»
2- معلولین، احساس حقارت نکنند، هیچ گناه و تقصیرى بر آنان نیست. (کلمه «حَرَج» به اصطلاح ادبى، نکره در سیاق نفى است که از آن معناى عام استفاده مى شود.) «لیس على الاعمى... على الاعرج حرج»
3- تکالیف الهى، به مقدار قدرت و توان است. «لیس على الاعمى... حرج»
4- افراد معذور، از بهشت محروم نمىشوند، به شرط آنکه در حدّ توان، مطیع باشند. «لیس على الاعمى... مَن یطع اللّه...»
5 - پیامبر معصوم است، زیرا اطاعت او قرین اطاعت خداست. «مَن یطع اللّه و رسوله»
6- ملاک اصلى ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهى کارساز است. «من یطع... یدخله جنّات»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است