- 1588
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 سوره محمد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 10
أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا
ترجمه
پس آیا در زمین سیر نکردند، تا بنگرند سرانجام کسانى که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ خداوند آنان را هلاک کرد و براى این کافران نیز همانند آن کیفرها خواهد بود.
«دَمّر» از «تدمیر» به معناى نابودى، هلاکت و زیر و رو کردن است و آنگاه که در کنار آن، «على» قرار گیرد، شدّت را مى رساند.
در قرآن نابودى و هلاکت مردم، بر اساس عملکرد و خلق و خوى آنان است:
- گروهى به خاطر طغیان هلاک شدند. «أهلکوا بالطّاغیه»
- برخى به خاطر لجاجت و انکار. «تدمّر کلّ شىء بامر ربّها... اذ کانوا یجحدون»
- عدّه اى به دلیل مکر و حیله. «فانظر کیف کان عاقبة مکرهم انّا دمّرناهم و قومهم اجمعین»
- گروهى به خاطر گناه. «فاهلکناهم بذنوبهم»
- برخى به خاطر ظلم و ستم. «اهلکناهم لمّا ظلموا»
پیام ها
1- افراد غافل که از هلاکت گذشتگان عبرت نمى گیرند، قابل توبیخ و سرزنش هستند. «أفلم یسیروا»
2- سیر و سیاحت و جهانگردى باید هدفدار و براى بررسى تاریخ ملّتها و عامل عبرت و رشد باشد. «أفلم یسیروا... فینظروا»
3- مطالعه تاریخ و شناخت سرنوشت ملّتها، در جهان بینى و ایمان انسان نقش دارد. «افلم یسیروا... فینظروا»
4- جلوه هاى رفاه مهم نیست، پایان و عاقبت کار مهم است. «کیف کان عاقبة»
5 - کارهاى خداوند حکیمانه و قانونمند است. «دمّر اللّه... و للکافرین امثالها»
6- اراده خداوند بر تاریخ و طاغوتها، غالب و حاکم است. «دمّر اللّه...»
7- قهر الهى در انحصار یک یا چند نمونه نیست، او مىتواند به شکلهاى گوناگون قهر خود را نشان دهد. «للکافرین أمثالها»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا
ترجمه
پس آیا در زمین سیر نکردند، تا بنگرند سرانجام کسانى که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ خداوند آنان را هلاک کرد و براى این کافران نیز همانند آن کیفرها خواهد بود.
«دَمّر» از «تدمیر» به معناى نابودى، هلاکت و زیر و رو کردن است و آنگاه که در کنار آن، «على» قرار گیرد، شدّت را مى رساند.
در قرآن نابودى و هلاکت مردم، بر اساس عملکرد و خلق و خوى آنان است:
- گروهى به خاطر طغیان هلاک شدند. «أهلکوا بالطّاغیه»
- برخى به خاطر لجاجت و انکار. «تدمّر کلّ شىء بامر ربّها... اذ کانوا یجحدون»
- عدّه اى به دلیل مکر و حیله. «فانظر کیف کان عاقبة مکرهم انّا دمّرناهم و قومهم اجمعین»
- گروهى به خاطر گناه. «فاهلکناهم بذنوبهم»
- برخى به خاطر ظلم و ستم. «اهلکناهم لمّا ظلموا»
پیام ها
1- افراد غافل که از هلاکت گذشتگان عبرت نمى گیرند، قابل توبیخ و سرزنش هستند. «أفلم یسیروا»
2- سیر و سیاحت و جهانگردى باید هدفدار و براى بررسى تاریخ ملّتها و عامل عبرت و رشد باشد. «أفلم یسیروا... فینظروا»
3- مطالعه تاریخ و شناخت سرنوشت ملّتها، در جهان بینى و ایمان انسان نقش دارد. «افلم یسیروا... فینظروا»
4- جلوه هاى رفاه مهم نیست، پایان و عاقبت کار مهم است. «کیف کان عاقبة»
5 - کارهاى خداوند حکیمانه و قانونمند است. «دمّر اللّه... و للکافرین امثالها»
6- اراده خداوند بر تاریخ و طاغوتها، غالب و حاکم است. «دمّر اللّه...»
7- قهر الهى در انحصار یک یا چند نمونه نیست، او مىتواند به شکلهاى گوناگون قهر خود را نشان دهد. «للکافرین أمثالها»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است