- 919
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 سوره جاثیه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جاثیه - آیه 10
مِن وَرَآئِهِمْ جَهَنَّمُ وَلَا یُغْنِى عَنْهُم مَّا کَسَبُواْ شَیْئاً وَلَا مَا اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَآءَ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ
ترجمه
جهنّم پیش روى آنان است و آنچه را به دست آورده اند و آنچه را از غیر خدا، اولیاى خود گرفته اند، ذرّه اى آنان را بى نیاز نمى کند و براى آنان عذابى بزرگ است.
«وراء» هم به معناى پشت سر است و هم به معناى پیش رو. در این آیه «وراء» به معناى پیش رو است، چنانکه در سوره کهف آیه 79 مى خوانیم: «و کان ورائهم ملک یاخذ کلّ سفینة غصباً» خضر به موسى گفت: من کشتى را سوراخ کردم زیرا پیش روى آنان پادشاه ستمگرى است که کشتىه اى سالم را به زور مصادره مىکند و من کشتى را سوراخ کردم تا معیوب شده و مصادره نکنند.
در سوره مؤمنون آیه 100 نیز مى خوانیم: همین که مرگ به سراغشان بیاید، گویند: پروردگارا ما را برگردان تا عمل صالحى انجام دهیم. پاسخ مى شنوند هرگز. سپس مىفرماید: «من ورائهم برزخ» این افراد بعد از مرگ برزخ را در پیش روى خود دارند تا زمان قیامت که مبعوث شوند. در اینجا نیز کلمه «وراء» به معناى پیشرو است.
در این آیه و آیات قبل انواع عذابها مطرح شده است:
«عذاب الیم»، «عذاب مهین» و «عذاب عظیم»
پیام ها
1- مشرکان در قیامت تنها و بى پناهند. «لا یغنى عنهم ما کسبوا شیئا»
2- تکیه گاه مستکبران یا داشته هاى آنان است یا دوستانشان که هیچ یک در قیامت کارائى ندارند. «لا یغنى عنهم ما کسبوا شیئاً و لا ما اتّخذوا من دون اللّه اولیاء»
3- قرآن، خوارى و خفّت مسخره کنندگان و حرمت شکنان را در دنیا پیشگویى مى کند. «اتّخذها هزواً لهم عذاب مهین من ورائهم جهنّم» (از اینکه عذاب مهین در کنار جهنّم آمده ظاهراً مراد خفّت و خوارى در دنیاست.)
4- اسباب و اموال دنیوى، در قیامت کارائى ندارد. «لا یغنى عنهم ما کسبوا شیئا»
5 - توجّه به دوزخ مى تواند بهترین عامل باز دارنده از تکبّر و اصرار بر گناه باشد. «أثیم - بصیر... لهم عذاب عظیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مِن وَرَآئِهِمْ جَهَنَّمُ وَلَا یُغْنِى عَنْهُم مَّا کَسَبُواْ شَیْئاً وَلَا مَا اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَآءَ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ
ترجمه
جهنّم پیش روى آنان است و آنچه را به دست آورده اند و آنچه را از غیر خدا، اولیاى خود گرفته اند، ذرّه اى آنان را بى نیاز نمى کند و براى آنان عذابى بزرگ است.
«وراء» هم به معناى پشت سر است و هم به معناى پیش رو. در این آیه «وراء» به معناى پیش رو است، چنانکه در سوره کهف آیه 79 مى خوانیم: «و کان ورائهم ملک یاخذ کلّ سفینة غصباً» خضر به موسى گفت: من کشتى را سوراخ کردم زیرا پیش روى آنان پادشاه ستمگرى است که کشتىه اى سالم را به زور مصادره مىکند و من کشتى را سوراخ کردم تا معیوب شده و مصادره نکنند.
در سوره مؤمنون آیه 100 نیز مى خوانیم: همین که مرگ به سراغشان بیاید، گویند: پروردگارا ما را برگردان تا عمل صالحى انجام دهیم. پاسخ مى شنوند هرگز. سپس مىفرماید: «من ورائهم برزخ» این افراد بعد از مرگ برزخ را در پیش روى خود دارند تا زمان قیامت که مبعوث شوند. در اینجا نیز کلمه «وراء» به معناى پیشرو است.
در این آیه و آیات قبل انواع عذابها مطرح شده است:
«عذاب الیم»، «عذاب مهین» و «عذاب عظیم»
پیام ها
1- مشرکان در قیامت تنها و بى پناهند. «لا یغنى عنهم ما کسبوا شیئا»
2- تکیه گاه مستکبران یا داشته هاى آنان است یا دوستانشان که هیچ یک در قیامت کارائى ندارند. «لا یغنى عنهم ما کسبوا شیئاً و لا ما اتّخذوا من دون اللّه اولیاء»
3- قرآن، خوارى و خفّت مسخره کنندگان و حرمت شکنان را در دنیا پیشگویى مى کند. «اتّخذها هزواً لهم عذاب مهین من ورائهم جهنّم» (از اینکه عذاب مهین در کنار جهنّم آمده ظاهراً مراد خفّت و خوارى در دنیاست.)
4- اسباب و اموال دنیوى، در قیامت کارائى ندارد. «لا یغنى عنهم ما کسبوا شیئا»
5 - توجّه به دوزخ مى تواند بهترین عامل باز دارنده از تکبّر و اصرار بر گناه باشد. «أثیم - بصیر... لهم عذاب عظیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است