- 1837
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 51 - 55 سوره دخان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره دخان- آیه 51 -55
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِى مَقَامٍ أَمِینٍ
فِى جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ
یَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِینَ
کَذَلِکَ وَ زَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِینٍ
یَدْعُونَ فِیهَا بِکُلِّ فَاکِهَةٍ آمِنِینَ
ترجمه
به راستى پرهیزگاران در جایگاهى امن هستند.
در میان باغها و (کنار) چشمهسارها.
لباسهاى ابریشم نازک و ضخیم مىپوشند در حالى که در برابر هم (بر تختها) جاى گرفتهاند.
این گونه (ما پاداش مىدهیم) و آنان را به حورالعین (زنان سیمین تن و فراخ چشم) تزویج مىکنیم.
در آن باغها هر میوه را (که بخواهند) با آسودگى مىطلبند.
«سُندس» پارچه ابریشمى نازک است و «استبرق» پارچه ابریشمى ضخیم.
«حور» جمع «حوراء» به زنانى گفته مى شود که چشمِ مشکى و بدنِ سفید داشته باشند و کلمه «عین» جمع «عیناء» به معناى فراخ چشم است.
بزرگترین نعمت، امنیّت است، زیرا «مقام امین» قبل از سایر نعمتها مطرح شده است. البتّه امنیّت در بهشت یک امنیّت جامع است، نه ترس از مرگ، نه رقیب، نه حسود، نه زوال و انقراض.
آرامش در بهشت، هم نسبت به اصل جایگاه است «مقام امین» و هم نسبت به خوراکىها. «بکلّ فاکهة آمنین» در دنیا گاهى بهره گیرى از چند میوه، سبب امراض گوناگون مى شود.
پیام ها
1- عامل بهره گیرى از نعمتهاى بهشتى تقواست. «ان المتّقین...»
2- خوف و تقواى امروز سبب امنیّت فرداست. «ان المتّقین فى مقام امین»
3- در کنار بیم باید امید مطرح باشد. «شجرة الزقوم... فى جنات و عیون»
4- در بهشت، نعمتها متعدّد و متنوّع است. «جنات و عیون»
5 - چشم پوشیدن از لباسهاى فاخر و ابریشمى در چند روز دنیا سبب کامیابى ابدى در روز دیگر است. «یلبسون من سندس و استبرق»
6- برهنگى، هیچ کجا ارزش نیست، حتّى در بهشت. «یلبسون»
7- تقابل در فضاى تقوا، یک ارزش است. آنچه سبب تشدید فتنه هاست تقابل افراد بى تقواست. «ان المتّقین... متقابلین»
8 - بهشتیان جلسات انس و دوستانه دارند. «متقابلین»
9- در بهشت اعراض و پشت کردن در کار نیست. «متقابلین»
10- واسطه ازدواج در بهشت خداست. «زوجناهم بحورعین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِى مَقَامٍ أَمِینٍ
فِى جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ
یَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِینَ
کَذَلِکَ وَ زَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِینٍ
یَدْعُونَ فِیهَا بِکُلِّ فَاکِهَةٍ آمِنِینَ
ترجمه
به راستى پرهیزگاران در جایگاهى امن هستند.
در میان باغها و (کنار) چشمهسارها.
لباسهاى ابریشم نازک و ضخیم مىپوشند در حالى که در برابر هم (بر تختها) جاى گرفتهاند.
این گونه (ما پاداش مىدهیم) و آنان را به حورالعین (زنان سیمین تن و فراخ چشم) تزویج مىکنیم.
در آن باغها هر میوه را (که بخواهند) با آسودگى مىطلبند.
«سُندس» پارچه ابریشمى نازک است و «استبرق» پارچه ابریشمى ضخیم.
«حور» جمع «حوراء» به زنانى گفته مى شود که چشمِ مشکى و بدنِ سفید داشته باشند و کلمه «عین» جمع «عیناء» به معناى فراخ چشم است.
بزرگترین نعمت، امنیّت است، زیرا «مقام امین» قبل از سایر نعمتها مطرح شده است. البتّه امنیّت در بهشت یک امنیّت جامع است، نه ترس از مرگ، نه رقیب، نه حسود، نه زوال و انقراض.
آرامش در بهشت، هم نسبت به اصل جایگاه است «مقام امین» و هم نسبت به خوراکىها. «بکلّ فاکهة آمنین» در دنیا گاهى بهره گیرى از چند میوه، سبب امراض گوناگون مى شود.
پیام ها
1- عامل بهره گیرى از نعمتهاى بهشتى تقواست. «ان المتّقین...»
2- خوف و تقواى امروز سبب امنیّت فرداست. «ان المتّقین فى مقام امین»
3- در کنار بیم باید امید مطرح باشد. «شجرة الزقوم... فى جنات و عیون»
4- در بهشت، نعمتها متعدّد و متنوّع است. «جنات و عیون»
5 - چشم پوشیدن از لباسهاى فاخر و ابریشمى در چند روز دنیا سبب کامیابى ابدى در روز دیگر است. «یلبسون من سندس و استبرق»
6- برهنگى، هیچ کجا ارزش نیست، حتّى در بهشت. «یلبسون»
7- تقابل در فضاى تقوا، یک ارزش است. آنچه سبب تشدید فتنه هاست تقابل افراد بى تقواست. «ان المتّقین... متقابلین»
8 - بهشتیان جلسات انس و دوستانه دارند. «متقابلین»
9- در بهشت اعراض و پشت کردن در کار نیست. «متقابلین»
10- واسطه ازدواج در بهشت خداست. «زوجناهم بحورعین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است