- 2313
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 45 و 46 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 45 و 46
وَتَرَاهُمْ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا خَاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ یَنظُرُونَ مِن طَرْفٍ خَفِىٍّ وَقَالَ الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِى عَذَابٍ مُّقِیمٍ
وَمَا کَانَ لَهُم مِّنْ أَوْلِیَآءَ یَنصُرُونَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن سَبِیلٍ
ترجمه
و آنان را مىبینى که بر آتش عرضه مىشوند در حالى که از شدّت ذلّت خاشعند و از گوشه چشم پنهانى مى نگرند. و کسانى که ایمان آورده اند گویند: همانا زیانکاران کسانى هستند که خود و خانواده شان را در قیامت باخته اند. بدانید که همانا ستمگران در عذابى پایدارند.
و براى آنان جز خداوند هیچ یاورى که یاریشان کند نخواهد بود و هر کس را که خداوند گمراه کند پس براى او هیچ راه (نجاتى) نیست.
در دو آیه قبل، مطالبى راجع به گمراه شدن ظالمان توسط خداوند بیان شد، این آیه داراى تهدیدات بیشترى است، از جمله آنکه در آنجا فرمود: «فما له من ولىّ» هیچ فردى نیست که او را یارى کند، در این آیه مى فرماید: «ما کان لهم من اولیاء» هیچ گروهى نیست که آنان یارى کند.
پیام ها
1- مستکبرانِ امروز، ذلیلان فردا هستند. «تراهم... خاشعین من الذّل»
2- وحشت قیامت، قدرت دیدن را از مجرم مى گیرد. «ینظرون من طرف خفىّ»
3- ممکن است انسان زیانکار باشد، ولى فرزندانش به خاطر آنکه به کمالات رسیده اند، او را نجات دهند. زیانکار حقیقى کسى است که نه خودش نجات یافته و نه از فرزندانش خیرى دیده است. «الّذین خسروا انفسهم و اهلیهم»
4- زیانکار واقعى کسى است که هم سرمایه اش (هستى و عمرش) را از دست داده «خسروا انفسهم و اهلیهم»، هم امکان جبران و برگشت ندارد. «یوم القیامة»
5 - اهل ایمان در روز قیامت، عزیز و سربلند هستند به گونه اى که مى توانند ستمگران را سرزنش کنند. «قال الّذین آمنوا انّ الخاسرین...» (شاید مؤمنانى که این سخن را به ستمگران مىگویند، همان مظلومانى باشند که در دنیا از دست آنان ستم کشیده اند.)
6- بیان اوضاع قیامت، براى بیدار شدن است. «ألا انّ الظالمین» (کلمه «ألا» براى آگاهى و تنبیه است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَتَرَاهُمْ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا خَاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ یَنظُرُونَ مِن طَرْفٍ خَفِىٍّ وَقَالَ الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِى عَذَابٍ مُّقِیمٍ
وَمَا کَانَ لَهُم مِّنْ أَوْلِیَآءَ یَنصُرُونَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن سَبِیلٍ
ترجمه
و آنان را مىبینى که بر آتش عرضه مىشوند در حالى که از شدّت ذلّت خاشعند و از گوشه چشم پنهانى مى نگرند. و کسانى که ایمان آورده اند گویند: همانا زیانکاران کسانى هستند که خود و خانواده شان را در قیامت باخته اند. بدانید که همانا ستمگران در عذابى پایدارند.
و براى آنان جز خداوند هیچ یاورى که یاریشان کند نخواهد بود و هر کس را که خداوند گمراه کند پس براى او هیچ راه (نجاتى) نیست.
در دو آیه قبل، مطالبى راجع به گمراه شدن ظالمان توسط خداوند بیان شد، این آیه داراى تهدیدات بیشترى است، از جمله آنکه در آنجا فرمود: «فما له من ولىّ» هیچ فردى نیست که او را یارى کند، در این آیه مى فرماید: «ما کان لهم من اولیاء» هیچ گروهى نیست که آنان یارى کند.
پیام ها
1- مستکبرانِ امروز، ذلیلان فردا هستند. «تراهم... خاشعین من الذّل»
2- وحشت قیامت، قدرت دیدن را از مجرم مى گیرد. «ینظرون من طرف خفىّ»
3- ممکن است انسان زیانکار باشد، ولى فرزندانش به خاطر آنکه به کمالات رسیده اند، او را نجات دهند. زیانکار حقیقى کسى است که نه خودش نجات یافته و نه از فرزندانش خیرى دیده است. «الّذین خسروا انفسهم و اهلیهم»
4- زیانکار واقعى کسى است که هم سرمایه اش (هستى و عمرش) را از دست داده «خسروا انفسهم و اهلیهم»، هم امکان جبران و برگشت ندارد. «یوم القیامة»
5 - اهل ایمان در روز قیامت، عزیز و سربلند هستند به گونه اى که مى توانند ستمگران را سرزنش کنند. «قال الّذین آمنوا انّ الخاسرین...» (شاید مؤمنانى که این سخن را به ستمگران مىگویند، همان مظلومانى باشند که در دنیا از دست آنان ستم کشیده اند.)
6- بیان اوضاع قیامت، براى بیدار شدن است. «ألا انّ الظالمین» (کلمه «ألا» براى آگاهى و تنبیه است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است