- 7512
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیرر آیه 44 و 45 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 44 و 45
فَسَتَذْکُرُونَ مَآ أَقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِى إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیِّئَاتِ مَا مَکَرُواْ وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ
ترجمه
پس به زودى آن چه را براى شما مى گویم متذکّر خواهید شد و من کارم را به خدا واگذار مى کنم زیرا که او به (احوال) بندگان بیناست.
پس خداوند او را از بدىهاى آن چه نیرنگ نمودند حفظ کرد و عذاب سختى آل فرعون را فراگرفت.
«تفویض»، واگذار کردن کارها به خداست و این حالت بالاتر از توکّل است. چون در وکالت، موکّل مى تواند بر کار وکیل نظارت کند، ولى در تفویض همه کارها را به خدا مى سپاریم. البتّه تفویض و سپردن کارها به خدا که شعار مؤمن آل فرعون بود، بعد از بکار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بیدار کردن و هشدار دادن و تبلیغ کردن بود. این گونه تفویض است که انواع حمایتهاى الهى را به دنبال دارد. «فوقاه اللّه»
از این دو آیه استفاده مى شود که آل فرعون، این مؤمن را تهدید مى کردند و براى او حیله ها مى اندیشیدند، ولى خداوند او را از همه توطئه ها و خطرها حفظ کرد.
امام صادق (ع) مى فرماید: فرعونیان مؤمن آل فرعون را کشتند و مراد از «وقاه اللّه» این است که خداوند دین او را حفظ کرد.
پیام ها
1- مبلّغ باید امیدوار باشد و آینده را روشن ببیند. «فستذکرون...»
2- در تبلیغ، گاهى باید تهدید کرد. «فستذکرون ما اقول لکم» (در آینده با قهر الهى از غفلت بیرون خواهید آمد).
3- مبلّغ باید به اهداف خود یقین داشته باشد. «فستذکرون ما اقول لکم»
4- در برابر تهدیدها و توطئه ها «مکروا» باید به خدا پناه برد. «اُفوّض امرى الى اللّه»
5 - مبلغ باید تکیهگاه معنوى داشته باشد. «اُفوّض امرى الى اللّه»
6- کارها را به کسى بسپاریم که به حال ما آگاهى کامل داشته باشد. «بصیر بالعباد»
7- توکّل بر خداوند و تفویض کارها به او، پاسخ سریع الهى را به دنبال دارد. «فوقاه اللّه»
8 - اگر خداوند اراده کند، یک نفر مؤمن را در میان یک رژیم فاسد و حیله گر حفظ و یارى مى کند. «فوقاه اللّه»
9- با لطف خداوند، هم جان و ایمان افراد مؤمن از توطئهها حفظ مى شود و هم توطئه گران نابود مى شوند. «فوقاه اللّه... و حاق بآل فرعون»
10- همراهى و همدمى با ستمگران، انسان را در کیفر آنها شریک مى کنند. «و حاق بآل فرعون»
11- عذابهاى الهى درجات دارد. «سوء العذاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَسَتَذْکُرُونَ مَآ أَقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِى إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیِّئَاتِ مَا مَکَرُواْ وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ
ترجمه
پس به زودى آن چه را براى شما مى گویم متذکّر خواهید شد و من کارم را به خدا واگذار مى کنم زیرا که او به (احوال) بندگان بیناست.
پس خداوند او را از بدىهاى آن چه نیرنگ نمودند حفظ کرد و عذاب سختى آل فرعون را فراگرفت.
«تفویض»، واگذار کردن کارها به خداست و این حالت بالاتر از توکّل است. چون در وکالت، موکّل مى تواند بر کار وکیل نظارت کند، ولى در تفویض همه کارها را به خدا مى سپاریم. البتّه تفویض و سپردن کارها به خدا که شعار مؤمن آل فرعون بود، بعد از بکار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بیدار کردن و هشدار دادن و تبلیغ کردن بود. این گونه تفویض است که انواع حمایتهاى الهى را به دنبال دارد. «فوقاه اللّه»
از این دو آیه استفاده مى شود که آل فرعون، این مؤمن را تهدید مى کردند و براى او حیله ها مى اندیشیدند، ولى خداوند او را از همه توطئه ها و خطرها حفظ کرد.
امام صادق (ع) مى فرماید: فرعونیان مؤمن آل فرعون را کشتند و مراد از «وقاه اللّه» این است که خداوند دین او را حفظ کرد.
پیام ها
1- مبلّغ باید امیدوار باشد و آینده را روشن ببیند. «فستذکرون...»
2- در تبلیغ، گاهى باید تهدید کرد. «فستذکرون ما اقول لکم» (در آینده با قهر الهى از غفلت بیرون خواهید آمد).
3- مبلّغ باید به اهداف خود یقین داشته باشد. «فستذکرون ما اقول لکم»
4- در برابر تهدیدها و توطئه ها «مکروا» باید به خدا پناه برد. «اُفوّض امرى الى اللّه»
5 - مبلغ باید تکیهگاه معنوى داشته باشد. «اُفوّض امرى الى اللّه»
6- کارها را به کسى بسپاریم که به حال ما آگاهى کامل داشته باشد. «بصیر بالعباد»
7- توکّل بر خداوند و تفویض کارها به او، پاسخ سریع الهى را به دنبال دارد. «فوقاه اللّه»
8 - اگر خداوند اراده کند، یک نفر مؤمن را در میان یک رژیم فاسد و حیله گر حفظ و یارى مى کند. «فوقاه اللّه»
9- با لطف خداوند، هم جان و ایمان افراد مؤمن از توطئهها حفظ مى شود و هم توطئه گران نابود مى شوند. «فوقاه اللّه... و حاق بآل فرعون»
10- همراهى و همدمى با ستمگران، انسان را در کیفر آنها شریک مى کنند. «و حاق بآل فرعون»
11- عذابهاى الهى درجات دارد. «سوء العذاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است