- 3430
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 34 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 34
وَلَقَدْ جَآءَکُمْ یُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِى شَکٍّ مِّمَّا جَآءَکُم بِهِ حَتَّى إِذَا هَلَکَ قُلْتُمْ لَن یَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولًا کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ
ترجمه
همانا یوسف پیش از این با دلایل روشن نزد شما آمد، امّا شما همواره از آن چه برایتان آورده بود در شک بودید، تا آن گاه که یوسف از دنیا رفت، گفتید: «خداوند پس از او هرگز پیامبرى نخواهد فرستاد». این گونه، خداوند هر افراطگر تردید کننده اى را گمراه مى سازد.
مؤمن آل فرعون براى هدایت و بیدارى مردم، ابتدا تاریخ پیشینیان آنان را مطرح کرد و فرمود: مبادا آن بلائى که به قوم نوح و عاد و ثمود رسید، به شما نیز برسد. سپس سابقه خود بنىاسرائیل را به رُخ آنان کشید که شما در بارهى یوسف چنین و چنان کردید.
به هر نوع تجاوز از حدّ، «اسراف» گفته مى شود و مراد از «مُسرف» در این آیه، کسى است که در مخالفت با حقّ پافشارى و اصرار مى کند.
پیام ها
1- رفتار نیاکان در گرایشها یا لجاجت هاى نسل آنان مؤثّر است. مؤمن آلفرعون گفت: اگر امروز به موسى ایمان نمى آورید راه دورى نرفتهاید شما به یوسف هم ایمان نیاوردید. «جاءکم یوسف من قبل»
2- یوسف معجزات فراوان داشته است. «بالبینات»
3- شک، اگر مقدّمه تحقیق و حرکت شود ارزش دارد ولى اگر سبب رکود و سوء ظن شود یک آفت است. «فما زلتم فى شک»
4- شک، یک حالت طبیعى است، ولى تشکیک بى مورد ناپسند است. «فمازلتم فى شک مما جاءکم به»
5 - مرگ براى همه است، حتّى پیامبران. «حتى اذا هلک»
6- عقیده به ختم نبوت بعد از یوسف سبب شد که برخى از بنىاسرائیل، بعثت حضرت موسى را نپذیرند. «قلتم لن یبعث اللّه من بعده رسولا»
7- رضایت ما از جرم دیگران، ما را نیز شریک جرم مىکند. (یوسف چهارصد سال قبل از موسى زندگى مى کرده ولى چون نسلهاى بعدى به کفر نیاکانشان راضى بودند خداوند آنان را مخاطب قرار داده است). «قلتم لن یبعث اللّه»
8 - خاتمیّت پیامبر با خداست، نه خواست مردم. «قلتم لن یبعث اللّه من بعده رسولا»
9- خداوند مردم را بدون حجّت و راهنما نمىگذارد. (انتقاد آیه از کسانى است که بدون دلیل مى گویند: «لن یبعث اللّه... رسولا»).
10- سنّت خداوند آن است که کسانى را که در مخالفت با حقّ پافشارى مىکنند به حال خود رهایشان کند. «کذلک یُضِلّ اللّه من هو مسرف مرتاب»
11- کسى که راه انبیا را نپذیرد و حرکت نکند، استعدادها و لیاقتها و الطافى را که حقّ دریافت داشته به هدر داده است. «مسرف مرتاب»
12- سقوط انسان مرحله اى است: در یک مرحله تشکیک مى کند، «مسرف مرتاب» ولى در مرحله دیگر تکذیب. «مسرف کذّاب»
13- فیض خداوند عام است، این افرادند که به خاطر روحیات و عملکرد بد، خود را محروم مى کنند. «یُضل اللّه من هو مسرف مرتاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ جَآءَکُمْ یُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِى شَکٍّ مِّمَّا جَآءَکُم بِهِ حَتَّى إِذَا هَلَکَ قُلْتُمْ لَن یَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولًا کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ
ترجمه
همانا یوسف پیش از این با دلایل روشن نزد شما آمد، امّا شما همواره از آن چه برایتان آورده بود در شک بودید، تا آن گاه که یوسف از دنیا رفت، گفتید: «خداوند پس از او هرگز پیامبرى نخواهد فرستاد». این گونه، خداوند هر افراطگر تردید کننده اى را گمراه مى سازد.
مؤمن آل فرعون براى هدایت و بیدارى مردم، ابتدا تاریخ پیشینیان آنان را مطرح کرد و فرمود: مبادا آن بلائى که به قوم نوح و عاد و ثمود رسید، به شما نیز برسد. سپس سابقه خود بنىاسرائیل را به رُخ آنان کشید که شما در بارهى یوسف چنین و چنان کردید.
به هر نوع تجاوز از حدّ، «اسراف» گفته مى شود و مراد از «مُسرف» در این آیه، کسى است که در مخالفت با حقّ پافشارى و اصرار مى کند.
پیام ها
1- رفتار نیاکان در گرایشها یا لجاجت هاى نسل آنان مؤثّر است. مؤمن آلفرعون گفت: اگر امروز به موسى ایمان نمى آورید راه دورى نرفتهاید شما به یوسف هم ایمان نیاوردید. «جاءکم یوسف من قبل»
2- یوسف معجزات فراوان داشته است. «بالبینات»
3- شک، اگر مقدّمه تحقیق و حرکت شود ارزش دارد ولى اگر سبب رکود و سوء ظن شود یک آفت است. «فما زلتم فى شک»
4- شک، یک حالت طبیعى است، ولى تشکیک بى مورد ناپسند است. «فمازلتم فى شک مما جاءکم به»
5 - مرگ براى همه است، حتّى پیامبران. «حتى اذا هلک»
6- عقیده به ختم نبوت بعد از یوسف سبب شد که برخى از بنىاسرائیل، بعثت حضرت موسى را نپذیرند. «قلتم لن یبعث اللّه من بعده رسولا»
7- رضایت ما از جرم دیگران، ما را نیز شریک جرم مىکند. (یوسف چهارصد سال قبل از موسى زندگى مى کرده ولى چون نسلهاى بعدى به کفر نیاکانشان راضى بودند خداوند آنان را مخاطب قرار داده است). «قلتم لن یبعث اللّه»
8 - خاتمیّت پیامبر با خداست، نه خواست مردم. «قلتم لن یبعث اللّه من بعده رسولا»
9- خداوند مردم را بدون حجّت و راهنما نمىگذارد. (انتقاد آیه از کسانى است که بدون دلیل مى گویند: «لن یبعث اللّه... رسولا»).
10- سنّت خداوند آن است که کسانى را که در مخالفت با حقّ پافشارى مىکنند به حال خود رهایشان کند. «کذلک یُضِلّ اللّه من هو مسرف مرتاب»
11- کسى که راه انبیا را نپذیرد و حرکت نکند، استعدادها و لیاقتها و الطافى را که حقّ دریافت داشته به هدر داده است. «مسرف مرتاب»
12- سقوط انسان مرحله اى است: در یک مرحله تشکیک مى کند، «مسرف مرتاب» ولى در مرحله دیگر تکذیب. «مسرف کذّاب»
13- فیض خداوند عام است، این افرادند که به خاطر روحیات و عملکرد بد، خود را محروم مى کنند. «یُضل اللّه من هو مسرف مرتاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است