- 2769
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 8 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 8
رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِى وَعَدتَّهُمْ وَمَن صَلَحَ مِنْ ءَابَآئِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
ترجمه
پروردگارا! و آنان را با هر کس از پدران و همسران و فرزندانشان که صلاحیّت دارند به باغ هاى اقامتى که به ایشان وعده داده اى وارد کن؛ همانا تو همان خداى عزیز و حکیمى.
در مورد با هم بودن اعضاى یک خانواده که همه بهشتى باشند، در جاى دیگر قرآن نیز مى خوانیم: «الحقنا بهم ذرّیاتهم» نسل مؤمن را در بهشت به نیاکانشان ملحق مى کنیم.
انبیا و فرشتگان دعاهاى خود را با «ربّنا» و «ربّ» آغاز مى کردند:
دعاى حضرت آدم: «ربّنا ظلمنا انفسنا»
دعاى حضرت نوح: «ربّ اغفرلى ولوالدى»
دعاى حضرت ابراهیم: «ربّ اجعل هذا بلداً آمنا»
دعاى حضرت یوسف: «ربّ قد آتیتنى من الملک»
دعاى حضرت موسى: «ربّ بما أنعمت علىّ من خیر فقیر»
دعاى حضرت سلیمان: «ربّ أوزعنى ان اشکر نعمتک»
دعاى حضرت عیسى: «ربّنا أنزل علینا مائدة»
دعاى حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله: «ربّ أعوذ بک من همزات الشیاطین»
دعاى مؤمنان: «ربّنا ما خلقت هذا باطلا فقنا عذاب النار»
دعاى فرشتگان در این آیه که مىگویند: «ربّنا و ادخلهم جنّات»
پیام ها
1- مشمول دعاى اولیاى خدا شدن، صلاحیّت لازم دارد. «ادخلهم... و من صلح»
2- نجات از دوزخ کافى نیست؛ ورود به بهشت ارزش دارد. «قهم عذاب الجحیم - ادخلهم جنات»
3- اول پاکى از بدىها، سپس دریافت کمالات. «قهم - ادخلهم»
4- ورود به بهشت، صلاحیّت مىخواهد. «ادخلهم جنات... و من صلح»
5 - رابطه بدون لیاقت و صلاحیّت ارزش ندارد ولى در کنار ضابطه ارزش افزوده دارد. (صلاحیّت داشتن ضابطه و قانون است و ملحق شدن به بستگان رابطه است.) «من صلح من اباءهم»
6- خداوند، قدرت بر اعطا دارد ولى عطاى او حکیمانه است. «العزیز الحکیم»
7- همجوارى و هم زیستى بستگان یک نعمت الهى است. «ادخلهم و من صلح...»
8 - عزّت مخصوص خداست. «انّک انت العزیز»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِى وَعَدتَّهُمْ وَمَن صَلَحَ مِنْ ءَابَآئِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
ترجمه
پروردگارا! و آنان را با هر کس از پدران و همسران و فرزندانشان که صلاحیّت دارند به باغ هاى اقامتى که به ایشان وعده داده اى وارد کن؛ همانا تو همان خداى عزیز و حکیمى.
در مورد با هم بودن اعضاى یک خانواده که همه بهشتى باشند، در جاى دیگر قرآن نیز مى خوانیم: «الحقنا بهم ذرّیاتهم» نسل مؤمن را در بهشت به نیاکانشان ملحق مى کنیم.
انبیا و فرشتگان دعاهاى خود را با «ربّنا» و «ربّ» آغاز مى کردند:
دعاى حضرت آدم: «ربّنا ظلمنا انفسنا»
دعاى حضرت نوح: «ربّ اغفرلى ولوالدى»
دعاى حضرت ابراهیم: «ربّ اجعل هذا بلداً آمنا»
دعاى حضرت یوسف: «ربّ قد آتیتنى من الملک»
دعاى حضرت موسى: «ربّ بما أنعمت علىّ من خیر فقیر»
دعاى حضرت سلیمان: «ربّ أوزعنى ان اشکر نعمتک»
دعاى حضرت عیسى: «ربّنا أنزل علینا مائدة»
دعاى حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله: «ربّ أعوذ بک من همزات الشیاطین»
دعاى مؤمنان: «ربّنا ما خلقت هذا باطلا فقنا عذاب النار»
دعاى فرشتگان در این آیه که مىگویند: «ربّنا و ادخلهم جنّات»
پیام ها
1- مشمول دعاى اولیاى خدا شدن، صلاحیّت لازم دارد. «ادخلهم... و من صلح»
2- نجات از دوزخ کافى نیست؛ ورود به بهشت ارزش دارد. «قهم عذاب الجحیم - ادخلهم جنات»
3- اول پاکى از بدىها، سپس دریافت کمالات. «قهم - ادخلهم»
4- ورود به بهشت، صلاحیّت مىخواهد. «ادخلهم جنات... و من صلح»
5 - رابطه بدون لیاقت و صلاحیّت ارزش ندارد ولى در کنار ضابطه ارزش افزوده دارد. (صلاحیّت داشتن ضابطه و قانون است و ملحق شدن به بستگان رابطه است.) «من صلح من اباءهم»
6- خداوند، قدرت بر اعطا دارد ولى عطاى او حکیمانه است. «العزیز الحکیم»
7- همجوارى و هم زیستى بستگان یک نعمت الهى است. «ادخلهم و من صلح...»
8 - عزّت مخصوص خداست. «انّک انت العزیز»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است