display result search
منو
تفسیر آیه 36 - 40 سوره ص

تفسیر آیه 36 - 40 سوره ص

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 242 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 36 - 40

فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِى بِأَمْرِهِ رُخَآءً حَیْثُ أَصَابَ‏

وَالشَّیَاطِینَ کُلَّ بَنَّآءٍ وَغَوَّاصٍ

وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِى الْأَصْفَادِ

هَذَا عَطَآؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسَابٍ‏

وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَى‏ وَحُسْنَ مََابٍ‏

ترجمه
پس ما باد را مسخّر او ساختیم که به فرمان او هر کجا مى‏خواهد به نرمى و آرامى حرکت کند.
و جن‏هاى سرکش را (مسخّر او ساختیم) هر بنّا و غوّاصى از آنها را.
و گروه دیگرى از جن‏ها که در غل و زنجیر (و تحت سلطه‏ او) بودند.
(گفتیم:) این بخشش بى‏ حساب ماست، به هر کس مى‏ خواهى ببخش یا امساک کن.
و براى او نزد ما مقامى شایسته و سرانجامى نیک است.


کلمه‏ «رُخاء» به معناى آسانى است. این باد، تخت سلیمان را بلند و آرام به هر کجا که او اراده مى ‏کرد فرو مى‏ نشاند.
مراد از «الشیاطین» یا شیاطین جنّى است که مسخر سلیمان شدند با آنکه طبیعتشان تمرّد و سرکشى است و یا اعم از انسان‏هاى سرکش و جنّیان متمرّد است، زیرا کلمه شیطان با این مفهوم وسیع نیز در قرآن آمده است. «شیاطین الانس و الجنّ»
خداوند به اعجاز خود، همه نیروهاى طبیعى، انسانى و جنّى را تحت سلطه‏ سلیمان قرار داد. گروهى در خشکى آنچه را او مى‏خواست مى‏ساختند، «بنّاء» و گروهى نیازهاى حکومت او را در دریا بر آورده مى‏ کردند. «غوّاص»
مراد از «هذا عطاؤنا... بغیر حساب» عطاى بى‏حساب الهى به پیامبران است که مورد محاسبه و مؤاخذه قرار نمى‏ گیرد.
خداوند در این آیات به الطافى که به حضرت سلیمان داشته اشاره دارد، از جمله: تسخیر باد و بهره ‏گیرى از نیروى جنّ و مهار کردن نیروهاى مخرّب و تفویض اختیار و مقام قرب الهى و آینده اى درخشان.
این نعمت‏ها گوشه ‏اى از حکومت نمونه ‏اى است که او درخواست کرده بود. آرى، یک حکومت نمونه باید از نیروهاى مخرّب درامان باشد، «مُقرّنین فى الاصفاد» باید مشکل ارتباط سریع و حمل و نقل را حل کند، «سخّرنا له الریح بامره» از تخصّص‏ها استفاده کند، «بنّاء وغوّاص» قدرت تصمیم داشته باشد، «فامنن او امسک» دستش باز باشد، «بغیر حساب» و در عین حال آینده‏ معنویّت او تأمین باشد. «عندنا لزلفى و حسن مأب»
حکومت لغزشگاهى براى انحراف و بد عاقبت شدن است و لذا حضرت یوسف در چاه و زندان نگفت: «توفنى مسلماً» لیکن همین که به حکومت رسید از خداوند حسن عاقبت و مسلمان مردن را درخواست کرد، «ربّ قد آتیتنى من الملک و علمتنى من تأویل الاحادیث فاطر السموات والارض انت ولىّ فى الدنیا والاخرة توفّنى مسلما والحقنى بالصالحین» و حضرت سلیمان نیز خوش عاقبت شد. «حسن مأب»

پیام ها
1- خداوند دعاى صالحان را مستجاب مى‏ کند. «هب لى ملکاً... فسخّرنا له الریح»
2- اجابت پروردگار، نشانه‏ روا بودن درخواستِ سلیمان مبنى بر حکومت بى‏ نظیر است. «هب لى ملکاً... فسخّرنا له الریح»
3- با اراده‏ خداوند، طبیعت هم مى ‏تواند مفید باشد و هم مضر. «بریح صرصر»، «سخّرنا له الریح»
4- انبیا داراى ولایت تکوینى هستند. «تجرى بامره... حیث اصاب»
5 - در برابر حکومت حضرت سلیمان، هنوز صنعت دنیا بسیار عقب مانده است. «سخّرنا له الریح - والشیاطین کل بنّاء و غوّاص»
6- جنّیان مى ‏توانند به سود انسان کار کنند. «الشیاطین کل بنّاء و غوّاص»
7- از نیروهاى متمرّد نیز مى‏ توان با مدیریّت صحیح بهره‏ بردارى کرد. «الشیاطین کلّ بنّاء و غوّاص»
8 - جنّ، داراى عقل و شعور و تخصص است. «بنّاء و غوّاص»
9- انسان علاوه بر قدرت تسلّط بر انسان‏هاى دیگر و طبیعت، قدرت تسلّط بر جن و شیاطین را نیز دارد. «بنّاء و غوّاص»
10- دریا یکى از منابع ثروت و قدرت است. «و الشیاطین کل بنّاء و غوّاص»
11- در مدیریّت براى اجراى طرح‏هاى مهم، باید همه‏ نیروها را بسیج کرد. «کل بنّاء و غوّاص»
12- استفاده از تخصص بیگانگان و غیر مؤمنان مانعى ندارد. «الشیاطین کل بنّاء و غوّاص»
13- در حکومت الهى نیز زندان ضرورى است. از اینکه بعضى جنّیان بنّاء و غواص بودند و بعضى در قید و بند، معلوم مى‏شود که این دسته اگر آزاد بودند در حکومت سلیمان (ع) اخلال ایجاد مى‏کردند. «مقرّنین فى الاصفاد»
14- در حکومت‏هاى الهى، قدرت و اختیارات، از طرف خداوند به حاکم تفویض مى ‏شود. «سخّرنا - هذا عطاءنا فامنن او امسک»
15- در میان عطا و منع، تقدم با بخشش است. («فامنن» قبل از «امسک» است)
16- حکومتى الهى است که در آن امنیّت، صنعت، مدیریّت و امکانات طبیعى همراه با مقام معنوى باشد. «سخرنا - بناء و غواص - و انّ له عندنا لزلفى»
17- توسعه‏ مادّى «بنّاء و غوّاص» با مقام قرب الهى منافاتى ندارد. «ثمّ اناب - قال رب اغفر - ان له عندنا لزلفى»
18- اکثر حکومت‏ها در آغاز کار خود چراغ سبز نشان مى‏ دهند و محبوبیّت نسبى دارند ولى به تدریج از محبوبیّت و قدرت آنها کاسته مى ‏شود، لیکن حکومت سلیمان خوش عاقبت بود. «حسن مأب»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:18

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی